Nieuws Duurzaamheid

Alle vervoer elektrisch in De Bilt

Elektrische auto's en (elektrische) deelfietsen moeten bedrijven die liggen aan de Biltse Life Science-as onderling duurzaam met elkaar verbinden. Het Biltse adviesbureau Sweco, onderdeel van de Life Science-as, speelt daarin een belangrijke voortrekkersrol, schrijft het AD.

JAN DANKBAAR 26 juni 2017

Sweco01

Jeroen Quee en Ron de Bruijn van adviesbureau Sweco hebben het heel helder voor ogen. De - elektrische - deelfietsen en elektrische deelauto's zijn in eerste instantie alleen bedrijven langs de Life Science-as en de deelnemers van het Bilts Energie Akkoord, maar later ook voor alle bewoners van De Bilt. De Life Science-as loopt van de Uithof tot aan Berg en Bosch in Bilthoven-Noord en kent diverse wetenschappelijke bedrijven en instituten, waaronder het RIVM.

Energie Akkoord

In het Bilts Energie Akkoord hebben zestien bedrijven (waaronder ook bedrijven van de Life Science-as), instellingen en organisaties afgesproken dat de gemeente De Bilt in 2030 energieneutraal is. Er wordt net zoveel energie lokaal opgewekt als er daadwerkelijk nodig is. De Life Science-as duurzaam verbinden, hoort daar ook bij, volgens Quee en De Bruijn van Sweco. Het adviesbureau is immers ook ondertekenaar van het akkoord.

Praktijkvoorbeeld

Een praktijkvoorbeeld: een studente moet vanaf de Uithof voor een opdracht naar Berg en Bosch. Ze opent een speciale app op haar mobiele telefoon waar de dichtstbijzijnde elektrische fiets staat. Het KNMI, ook ondertekenaar van het akkoord, levert meteen een weerbericht zodat de studente meteen kan besluiten of een fiets wel de juiste keuze is. Met dezelfde app ontgrendelt ze de fiets en fietst naar Berg en Bosch. Als ze terug wil naar de Uithof, regent het. Ze laat de fiets staan en neemt de bus voor de terugreis.

Een praktijkvoorbeeld dat volgens Quee en De Bruijn helemaal niet zo heel erg ver in de toekomst hoeft te liggen. Tijdens een recentelijke openbare bijeenkomst georganiseerd door de lokale afdeling van de VVD hebben ze een presentatie gegeven over lokale duurzame mobiliteit. ,,We hebben bij Sweco net de introductie gehad van de elektrische BMW i3. Een kwart van ons bedrijfswagenpark is nu vervangen door elektrische BMW's'', vertelt Quee.

Duurzaam onderweg

De eerste stap die nu volgens Quee moet worden gezet is dat de werknemers van Sweco het besef krijgen dat ze voor een bezoek aan een klant ook de elektrische auto kunnen gebruiken en dus duurzaam onderweg zijn. ,,Een tweede stap zou kunnen zijn dat we de partners in het Bilts Energie Akkoord ook in de auto's kunnen laten rijden. Een derde stap ligt wat verder weg, maar is zeker niet ondenkbaar: ook bewoners van De Bilt betrekken bij deze vorm van deelmobiliteit.'' De Bruijn zegt dat de eerste twee stappen nog dit jaar, anders begin volgend jaar, zouden kunnen worden gezet. ,,Als de vraag toeneemt, kan het wat sneller gaan. Elke partner is op zijn of haar manier bezig met duurzaamheid en mobiliteit. Die kennis moeten we zien te verbinden. Dat is de meerwaarde van het project: gebruikers aan elkaar koppelen.''

Bedrijfsauto

Sweco bereidt nu eerst de eigen organisatie voor op deze duurzame vorm van deelmobiliteit. ,,Als een medewerker een bedrijfsauto nodig heeft, wordt bij de receptie de vraag gesteld of ze ook gebruik willen maken van de elektrische auto'', Stelt De Bruijn. Het is volgens hem koudwatervrees die moet worden overwonnen. ,,De BMW's hebben een actieradius van 200 km. Daar kom je dus een eind mee.''