Nieuws Duurzaamheid

Ondanks harde corona-klappen zijn sociale ondernemingen financieel gezond

De meerderheid van de sociale ondernemingen is financieel gezond, creëert banen en trekt met succes financiering aan. Maar corona treft ook deze missiegedreven ondernemers hard, al leidt deze crisis ook tot kansen en innovatieve samenwerkingen. Dit alles blijkt uit De Social Enterprise Monitor 2020 die maandag is gelanceerd.

Van onze redactie 7 september 2020

Tony Chocolonely sociaal ondernemen

Tony's Chocolonely (een van de bekendste sociale ondernemingen in ons land) Chocolate Bar in Amsterdam. Foto: Nosh Neneh

Een groot gedeelte van de sociale ondernemingen heeft in 2019 winst gemaakt (43 procent). Dit aandeel is gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor (36 procent). Sociale ondernemingen leveren daarmee naast maatschappelijke waarde ook steeds meer economische waarde. Ze weten over het algemeen ook de juiste financiering te vinden. Van de ondernemingen die kapitaal hebben gezocht (43 procent), geeft 60 procent aan ten minste één financiering volledig te hebben gekregen. De werkgelegenheid bij sociale ondernemingen is tussen 2019 en 2020 met 10 procent toegenomen.

Ondernemers zien kansen

Ondanks dit sterke ondernemerschap, zijn de meeste sociale ondernemingen, net als andere mkb-bedrijven, hard getroffen door de coronacrisis. 74 procent van de bedrijven verwacht minder omzet te draaien, 40 procent heeft NOW aangevraagd en voor 20 procent komt het voorbestaan in gevaar. Maar er is ook een andere kant aan dit verhaal. Een kwart van de ondernemers ziet kansen voor nieuwe afzetmarkten en een kleine groep (6 procent) gaat zelfs uitbreiden! Bekijk het specifieke bericht over sociale ondernemingen in coronatijd hier.

''De effecten van corona zijn duidelijk zichtbaar in de belangrijkste obstakels voor sociale ondernemingen. Met stip op één staat het aantrekken van nieuwe en behouden van bestaande klanten''

Social Enterprise Monitor 2020

Aantrekken en behouden klanten uitdagingen

De effecten van corona zijn duidelijk zichtbaar in de belangrijkste obstakels voor sociale ondernemingen. Met stip op één staat het aantrekken van nieuwe en behouden van bestaande klanten: 45 procent van de ondernemers geeft aan dit te zien als een obstakel voor groei.

Dit obstakel kwam ook terug in voorgaande edities van de Social Enterprise Monitor, maar nooit eerder met zo’n hoog percentage. In 2019 werd het bijvoorbeeld door 27 procent van de sociaal ondernemers genoemd als obstakel. Daarnaast lopen veel ondernemers (31 procent) aan tegen het feit dat ze niet worden erkend en herkend voor wat ze zijn, doen en bereiken. Dit percentage is ook opvallend hoger dan de jaren ervoor, maar te verklaren door de tijd waarin we nu leven.

De overheid als cruciale partner

Sociale ondernemingen en overheden zijn natuurlijke partners gezien ze beide maatschappelijke doelen nastreven. Deze samenwerking gaat echter niet vanzelf. Samenwerking met de gemeente staat op plek drie van de grootste obstakels, de wet- en regelgeving van de Rijksoverheid op plek vijf (met 25 procent).

Hoewel meer dan de helft van de ondernemingen op een of andere manier de overheid als klant heeft, gaat dit vaak om incidentele en kleine opdrachten, terwijl ze vaak op zoek zijn naar een meer structurele samenwerking. Sociaal ondernemers hebben daarom ook veel ambitie en zien kansen. Een op de drie ondernemers geeft bijvoorbeeld aan een hoger deel van de omzet te willen halen bij gemeenten en nog eens 77 procent zou het heel graag zien dat gemeenten vaker en meer sociaal (bij hen) zouden inkopen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.