Nieuws Duurzaamheid

Deze modewinkel verkoopt abonnementen op kleding

Tijdens de feestdagen schaffen we massaal nieuwe kerstkleding en feestoutfits aan. Maar of het daarna nog gedragen wordt? Dat is nog maar de vraag. Initiatieven zoals kledingbibliotheek Lena beloven een oplossing voor dit probleem te zijn, schrijft het AD.

Gea Bruinsma | Foto: LENA the fashion library 21 december 2017

LENA team

In de winkel aan de Westerstraat in Amsterdam staan grote rekken met op kleur gerangschikte kleding. Van wintertruien tot chique jurkjes, nieuwe en vintage kledingitems door elkaar. Op de achtergrond klinkt Fleetwood Mac. Als het niet stond aangegeven, zou Lena voor een gewone dameskledingwinkel door kunnen gaan.

Toch is dat niet het geval: klanten kunnen ook een leenabonnement afsluiten voor hun kleding: eenmalig een kledingstuk lenen of tot (definitieve) aanschaf overgaan als ze de geleende kleren toch willen houden. Lena is een mengvorm van een bibliotheek en een winkel.

Kledingbezit

,,De helft van onze klanten heeft een abonnement en komt minstens eens per maand langs om kleding te ruilen", vertelt Suzanne Smulders, een van de oprichters. Zo'n abonnement kost 25, 40 of 50 euro per maand. De bedragen staan voor een aantal punten die kunnen worden besteed aan kleding. Klanten mogen tot de limiet van hun abonnement lenen, maar wel de hele maand onbeperkt langskomen om te wisselen.

Smulders kreeg het idee voor Lena toen ze werkte in een vintage mode-zaak. Daar begon ze over haar eigen kledingbezit na te denken. ,,Na wat jaren puilde mijn kast uit met tweedehands kleding, die ik onmogelijk allemaal kon dragen. Zo kwam ik op het idee van het delen van kledingkasten via een bibliotheek."

Duurzaamheid

Veel kleding wordt onder slechte omstandigheden en op een vervuilende manier gemaakt en belandt vervolgens ook nog ongebruikt in de kast. ,,Die misstanden in de kledingindustrie waren daarom ook een belangrijke motivatie om Lena te beginnen", legt Smulders uit. ,,Duurzaamheid is echt de grondslag van dit project."

De kleding bij Lena is van 'eerlijke' merken en jonge ontwerpers en moet lang meegaan. Halverwege de winkel zit Mariska Vijverberg aan tafel een zwarte jas te herstellen. ,,Ik ben hier iedere vrijdag om knopen aan te zetten en losse naden weer vast te maken", vertelt ze. ,,Kleding met een beschadiging weggooien, is zonde."

Het werpt zijn vruchten af: sommige kleding hangt al vanaf het begin in de winkel. Als een kledingstuk 'op' is, wordt de levensduur op een andere manier verlengd. ,,We doneren het dan aan een goed doel, of we geven het aan een project waar de stoffen voor nieuwe kleding gebruikt worden", aldus Smulders.

Duurzame klanten

Smulders mag haar zaakjes goed overdacht hebben, maar heeft het ook die uitwerking op haar klanten? Zij denkt van wel. ,,Vaste klanten vertellen dat ze aanzienlijk minder kopen."

Alison (33) is zo'n vaste bezoeker. Vandaag is ze in de winkel op zoek naar kerstkleding. ,,Ik nam een abonnement omdat het betaalbaar is, en ik zo toch steeds iets nieuws kan dragen. Maar nu ik langer lid ben, merk ik dat ik door Lena ook minder nodig heb", vertelt ze. ,,Op dit moment zoek ik iets feestelijks. Voorheen had ik voor kerst misschien een jurkje gekocht dat ik één keer zou dragen, maar hier ruil ik het gewoon weer voor iets anders."

Ook Marrit (28) is abonnee, en komt vanuit Utrecht speciaal naar Lena om wat nieuws te halen. Ook zij is op zoek naar feestelijke kleding. ,,De duurzaamheid van het concept is voor mij belangrijk", vertelt ze als ze uit de paskamer komt. ,,Ik wilde echt minder kleding kopen. Nu doe ik dat alleen nog af en toe. Met een spijkerbroek bijvoorbeeld."

Traditionele kopers

Hoewel Lena nu zo'n 300 abonnees telt, bestaat de helft van de klanten uit traditionele kopers. ,,Dat zijn vaak toeristen, die het concept leuk vinden maar te ver weg wonen om te lenen", zegt Smulders. ,,Ook komt een deel vanuit leners die zo blij zijn met een kledingstuk dat ze het willen houden."

En ja, er zijn ook weleens bezoekers die snel weer weggaan als ze over het leenconcept horen. ,,We zien weleens verbaasde gezichten, en af en toe zelfs mensen die het vies vinden. Er zullen altijd mensen zijn die er niet voor open staan. Gelukkig zijn de meesten enthousiast."

Vaste klanten vertellen dat ze aanzienlijk minder kopen.

Suzanne Smulders, LENA the fashion library