Nieuws Duurzaamheid
Deze Nijkerkse ondernemers produceren 'het speciaalbiertje van het zuivelschap'
Met de slogan 'andere koe, andere melk' proberen ondernemers Peter van Dronkelaar en Harald Hoffman en melkveehouder Cornelius de Groot Jersey melk aan de man te brengen, meldt het AD Utrecht. De melk is afkomstig van Jersey koeien: duurzame en effectieve koeien, die oorspronkelijk van een eiland aan de Normandische kust komen.

Duurzame en effectieve koe
In de stal in Zeewolde, op vijftien minuten rijden van het kantoor van Holland Jersey in Nijkerk, staan 200 Jersey koeien. De Jersey koe is een stuk kleiner dan de bekende zwartbonte Holsteiner koe. Ze heeft korte poten, een bijzondere bruine kleur, markering op de kop en een andere uitstraling.
Harald Hoffman: ,,Wat de koe voor ons zo bijzonder maakt is dat het een duurzame en effectieve koe is. Ze eet 30 procent minder en produceert dus ook 30 procent minder mest. Dat is, in een wereld waarin we een mestproblematiek hebben, een goede oplossing. Ook zijn de vetten en eiwitten in de koe hoger. Omdat de koe kleiner is, kun je er ook meer houden in een stal. Als je kijkt naar hoeveel melk per kilo koe het oplevert, dan is de Jersey koe het meest efficiënte ras ter wereld.''
Lees ook: Familiebedrijf De Bonte Koe wil nu ook Amsterdam aan chocola helpen
Gat in de markt
Volgens de twee ondernemers staat de koe ook dichter bij de natuur. Peter Dronkelaar: ,,Ze komen van een eiland Jersey vlakbij Frankrijk maar worden vooral in Denemarken gehouden. Ze zijn nog niet doorgefokt en dat toont zich in bijvoorbeeld de geboorte van kalfjes. Dat gaat zo natuurlijk dat je daar zelden tot nooit bij hoeft te helpen. Het is een hele authentieke koe.''
Harald zagen een gat in de markt met de Jersey koe. De keuze voor Nijkerk als hoofdkantoor was snel gemaakt. ,,Ik kom natuurlijk uit Nijkerk, maar ook is Nijkerk voor mij een echte melkstad met veel boeren en met de zuivelbedrijven Arla en de Vreugdenhil. Ik noem het ook weleens Milkvalley.''
Speciaalbiertje in het zuivelschap
Boer Cornelius de Groot (28) loopt door de stal. Achter hem loopt een groepje koeien nieuwsgierig en aanhankelijk mee. ,,Ik kom van een boerenbedrijf met de zwartbonte koe, dus ik zie het verschil heel goed. De dieren hebben een prachtige uitstraling en ze zijn erg aaibaar. Het zijn echte kuddedieren en dus zijn ze sneller gestrest. Je kunt niet zomaar één koe weghalen, dan valt de melk bij de rest eronder uit.'' Het drietal lacht. ,,De koe is dus ook niet voor iedere boer weggelegd. Je moet geduld hebben en rustig zijn.''
Jersey melk is verkrijgbaar bij de supermarkten van Albert Heijn en Plus. Vooral barista's, zogenoemde koffiemakers, zijn erg te spreken over de melk die 'perfect zou zijn voor het opschuimen voor cappuccino'. Dronkelaar: ,,Het is volle romige melk, dus goed voor de koffie. De melk heeft een andere samenstelling dan gewone melk. Dit komt door het A2-eiwit. Consumenten die bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel krijgen van het consumeren van melk en yoghurt van het A1-eiwit, geven aan dat niet te hebben als ze Jersey melk of Jersey yoghurt eten."
,,Onze melk gaat van de koe onbehandeld in het schap. Wij hoeven er niets aan toe te voegen of uit te halen. Er zit van nature 6 procent vet in (normaal 3,5) en 4,2 procent eiwit (normaal 3). Ook zitten er meer omega 3-vetzuren en meer vitamine B2, D en E in. Ze smaakt daardoor romiger, maar is niet ongezonder. Toch is ze de volste melk van Nederland'', aldus Dronkelaar. ,,Ik zie Jersey melk als het speciaalbiertje in het zuivelschap'', voegt Hoffman eraan toe.
Emotie
Het duo merkt dat de koe in Nederland meer is dan slechts een dier dat melk geeft. ,,Het is traditie en dus ook emotie. Het is voor veel boeren moeilijk om afscheid te nemen van de koe die al generaties op hun boerderij wordt gehouden. Het gebeurt wel, omdat boeren ook de voordelen van deze koe zien. Maar anderen kiezen ook wel voor de Jersey koeien als extra ras. De bestaande Jersey boeren leverden hun melk aan de grote melkhandelaren, waardoor ze in de massa verdween. Voor hen is het nu erg leuk om te zien dat de melk niet in de anonimiteit verdwijnt, maar dat je het product in een pak in de winkel terugziet.''
Volgend jaar hopen ze met Holland Jersey de mijlpaal van 15 miljoen liter melk te halen. Behalve de volle- en halfvolle melk en yoghurt maken ze nu ook kaas. Het tweetal is tevreden met de groei van het bedrijf. ,,De horeca ontdekt de melk en de consument ook steeds meer. Het begint te leven.''
Geen gewone melk
Het product valt in het melkschap op, omdat het pak pikzwart is met een groot gezicht van een Jersey koe. ,,Het werd ons aan alle kanten afgeraden. Zwart pak? Zijn jullie gek? Maar wij vonden het juist prachtig. Het is geen gewone melk, dan moet het er ook niet zo uitzien. Het gaat om de koe.''
Of het de koe van de toekomst is, durven de mannen niet te zeggen. ,,Maar ze heeft wel een toekomst in Nederland.''
De horeca ontdekt de melk en de consument ook steeds meer.