Aangeboden door Essent
Branded Content Duurzaamheid
Duurzaam ondernemen met een visie: topkwaliteit kinderkleding op abonnement
Voorjaar in de Amsterdamse Jordaan. In Gray Label, de winkel van Emily Gray, heerst een relaxte, bijna serene sfeer. Het ledlicht is wat gedimd, aan de rekken hangen rompertjes en vestjes in aardse tinten. De stoffen ecologisch, knuffelbaar, zacht en pluizig. Het is precies wat Gray elf jaar geleden miste toen ze zelf moeder werd: kinderkleding, zonder opsmuk, maar zo eerlijk en puur als het kind zelf.

Emily Gray met een haar kinderen: 'Duurzaamheid zit bij ons in de hele keten: van zaadje tot eindproduct. Van de dimbare ledlampen tot aan de lunch: over alles is nagedacht en zo ecologisch mogelijk.' Foto Gray Label
Dat kan anders, dacht Gray in 2011. ,,Kinderen hebben geen fratsen en franjes nodig, vind ik. Ze zijn mooi zoals ze zijn. Het voelde niet goed om gewoon maar een nieuw kinderkledingmerk neer te zetten. Ik wilde kijken hoe ik zo duurzaam mogelijk te werk kon gaan. Juist omdat het om producten voor de allerkleinsten ging, vond ik het heel belangrijk om daar bewust met bezig te zijn.’’
Luister het radio-interview terug
Als werkgever ben je voor klanten en medewerkers interessanter als je duurzaam opereert. Emily Gray is het daar van harte mee eens. Meer weten over de uitkomsten van onze poll? Luister het terug in het radio-interview met Emily hieronder.
'Ik vind het enorm belangrijk dat kinderkleding kan worden doorgegeven aan broertjes, zusjes, neefjes en nichtjes'
Waar zit die duurzaamheid ‘m precies in?
,,Duurzaamheid zit bij ons in de hele keten: van zaadje tot eindproduct. We werken met uitsluitend ecologisch katoen, aan onze grondstoffen komen geen chemicaliën te pas, laat staan kinderarbeid of scheve lonen. Maar dat is niet alles. De producten van Gray Label zijn circulair.’’
Wat betekent dat?
,,Ik vind het enorm belangrijk dat kinderkleding kan worden doorgegeven aan broertjes, zusjes, neefjes en nichtjes. Om die reden zijn onze producten genderloos, seizoenloos en van heel hoge kwaliteit. De kleding van Gray Label moet je namelijk vaak kunnen wassen, zonder dat het zijn vorm, kleur en kwaliteit verliest.’’
'Zodra je kind uit de kleertjes is gegroeid, stuur je de set terug en ontvang je een nieuw pakket naar keuze in de nieuwe maat'
In 2020 kwam Gray Label met het initiatief RNTD (van rented): een concept waarbij kinderkleding op abonnementsbasis kan worden gehuurd . Momenteel staat de teller op 130 abonnees en dat worden er elke maand meer, vertelt Gray. ,,Kinderen, vooral de kleinsten tussen 0 en 2 jaar, zijn binnen een mum van tijd uit hun kleding gegroeid. Met RNTD kunnen ouders een abonnement van minimaal 25 euro afsluiten en ontvangen ze per maand een set kleding in de juiste maat. Zodra je kind uit de kleertjes is gegroeid, stuur je de set terug en ontvang je een nieuw pakket naar keuze in de nieuwe maat. Het duurde even voor we de juiste formule te pakken hadden, hoor. We draaiden eerst een business-pilot om te onderzoeken wat het beste werkt voor onze klanten: aan wat voor pakket is er behoefte? Voor welke prijzen? Dat was even aftasten, maar inmiddels wordt er enorm enthousiast op gereageerd.”
Wat merk je aan de markt? Is die veranderd in de afgelopen elf jaar?
,,Absoluut. Ik denk dat de corona-periode daar ook een rol in heeft gespeeld. Mensen staan veel bewuster in hun dagelijkse bestaan. Ze kijken anders naar de manier waarop ze consumeren, ze zijn er vooral veel bewuster van.’’
En jij zelf als ondernemer?
,,Ik wil altijd een extra stap zetten als het gaat om duurzaamheid en circulariteit.’’
Noem eens een voorbeeld?
,,We gooien niks weg, alles krijgt een tweede leven. De kleding die we met RNTD niet meer kunnen verhuren omdat er gaatjes of vlekjes in zitten, gooien we niet weg, maar die gaat naar het Arnhemse design-duo Hul Le Kes. Zij repareren en kleuren de kledingstukken opnieuw op ecologische wijze met avocado en rode biet bijvoorbeeld. Uiteindelijk maken ze er ‘one of a kind’ producten van, die we gezamenlijk voor de helft van de prijs weer verkopen. Op die manier krijgen deze kledingstukken een nieuw leven en is de cirkel rond.’’
Lees ook: Ondernemen met een visie op de toekomst: duurzaam en hip
De winkel van Gray Label in het centrum van Amsterdam. 'Van de dimbare ledlampen tot aan de lunch: over alles is nagedacht en zo ecologisch mogelijk', zegt oprichter Emily Gray. Foto: The Mom
Wat is je volgende stap in verduurzaming?
,,We zijn in onze dagelijkse routine al heel erg bezig met duurzaamheid. Is de winkeldeur overdag open of dicht en wat doen we dan met de verwarming? Blijven lampen niet te lang branden? Van de dimbare ledlampen tot aan de lunch: over alles is nagedacht en zo ecologisch mogelijk. Maar ik zou het te gek vinden om op een zeker moment een ‘Chef Duurzaamheid’ aan te nemen: iemand die zich dedicated op duurzaamheid richt. Iemand die nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ecologisch ondernemen slim weet te implementeren, die daar een neus voor heeft. Ja, daar wil ik naartoe. We hebben als Gray Label echt nog wel wat stappen te zetten om zo duurzaam te zijn als we wíllen zijn, maar we komen al een heel eind.’’
Wat kun jij verduurzamen in een dag?
Ledverlichting, tijdschakelaars en sensoren, een slimme thermostaat, een waterbesparende kraan, isolatie van leidingen en andere plekken waar warmte onnodige ontsnapt. Veel energiebesparende maatregelen in een kantoor, werkplaats of winkel zijn zelfs binnen een dag gedaan en leveren direct resultaat. Meer weten over stappen die jij morgen kunt zetten? Essent helpt je aan ideeën.