Nieuws Duurzaamheid

Slim businessmodel: duurzaam platform Klooker heeft al 3000 betalende leden

Oke, je wil wat duurzamer gaan leven, wonen en ondernemen, maar waar begin je? Tussen alle groene blogs is inmiddels het bos bijna niet meer terug te vinden. Wat is nou marketing en wat zijn nou echte kennisplatformen met tips over duurzaam leven? Dat was precies wat Dennis Kamst dacht. De Oldenzaler speelde hierop in door het betaalde platform Klooker op te richten en heeft inmiddels meer dan 3000 leden. “We zitten ook al in het buitenland.”

Carlijn Assink | Foto: Goed Gebuurt 26 februari 2018

DSC02781 1

“Klooker is een soort nieuwsbrief en platform die duurzame opties voor je uitzoekt. Soms zeggen mensen: waarom moet ik daarvoor betalen? Ik kan dat toch allemaal gratis vinden?”, vertelt Kamst.

Gesponsord

“Dan leg ik uit dat dit veel tijd kost. En dat veel gratis groene blogs vaak gesponsord worden door bedrijven. Wij doen dit onafhankelijk en willen je dus echt goed voorlichten. We checken producten, merken en bedrijven op diervriendelijkheid, arbeidsvoorwaarden en duurzaamheid. Daarbij regelen we ook kennismakingskortingen met die bedrijven.”

Ook geeft het platform veel achtergrond informatie. “Mensen hebben behoefte aan die informatie. Vaak willen mensen wel duurzamer leven, maar hebben ze geen zin om het allemaal uit te zoeken.”

Betaling

Aangezien Kamst niet op sponsoring van bedrijven leunt, is hij een van de weinigen die geld vraagt voor zijn platform. De Klookerleden betalen 8 euro per maand of 49 euro per jaar. “We zijn hierdoor niet afhankelijk van adverteerders. Alle inkomsten stoppen we weer terug in het platform en door de kortingen haal je dat bedrag als lid er ook wel weer uit.”

Leden

En dat slaat aan. Sinds de (her)oprichting begin 2017 is Klooker flink gegroeid. “Inmiddels hebben we 3500 leden en meer dan 18.000 volgers op Facebook in Nederland.” De meeste leden zitten in de Randstad, geeft Kamst aan. Ook in Engeland is Klooker actief. Daar heeft hij inmiddels bijna 800 leden.

De Twentse ondernemer wil graag nog verder groeien. Hij heeft veel nieuwe ideeën voor het platform en om zijn community te vergroten. “Niet alleen in Nederland en Engeland wil ik groter groeien, maar ik wil uitbreiden naar bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk. Met meer leden kunnen we duurzaamheid de norm maken."

Groei

De basis van die groei zit in goede, eerlijke content en in social media, geeft hij aan. Kamst heeft jarenlang gewerkt als IT directeur en weet hoe je een digitaal platform tot een succes kan maken. “We presenteren de info in een makkelijk verhaal, waardoor mensen echt snappen waar het over gaat. Ook hebben we themaweken met praktische tips.” Maar bouw vooral een goed platform met wat minimaal benodigd is, raadt hij aan. “Test dan je business assumpties. Je hebt als startup een goed businessmodel nodig. Reken uit hoe lang duurt het voordat het wat oplevert, test vaak of het werkt en hou er rekening mee dat je voor een platform eerst een community moet laten groeien, voordat het gaat werken.”

Bij Kamst werkte adverteren op Facebook erg goed. Op Facebook gaat veel veranderen volgens het sociale medium zelf, maar Kamst heeft er nog goed gebruik van gemaakt. “Binnen een jaar hadden we duizenden volgers. Je moet even weten hoe het werkt, maar het versterkt zichzelf enorm als je de juiste groepen weet aan te spreken.” Zo heeft hij bijvoorbeeld een facebookgroep waar hij zijn leden actief om input vraagt en kan hij reageren op vragen.

Oosten

Ondanks dat de meeste van zijn leden in de Randstad zitten, zit zijn bedrijf in Enschede. Maar dat maakt niks uit volgens de Tukker. “Ik werk het grootste gedeelte digitaal. Mijn team werkt ook vanuit allerlei plekken. Om te netwerken ben ik wel regelmatig in Amsterdam te vinden, voornamelijk in de Impact Hub. Daar zitten veel duurzame ondernemers en kan je weer nieuwe producten en merken leren kennen.”

Shoppingsite

“Klooker begon ooit als een soort shopping-verzamelsite, maar dat voelde toch niet helemaal goed. Een paar jaar geleden begonnen mijn dochters opeens te vragen waar hun kleren vandaan kwamen. Wie maakte dat en waar deden ze dat? Dat deed mijn bewustzijn groeien.” Inmiddels leeft hij zelf veel duurzamer. Trots laat hij zijn ‘leasebroek’ zien. “Je betaalt een klein bedrag per maand om de broek te leasen. Als je de broek hebt afgedragen stuur je hem weer terug en krijg je een nieuwe. Zij maken van je oude broek weer wat nieuws.”

Uitspraak

Nog even ter verificatie, Klooker, hoe spreek je dat nou uit? “Klook, met de lange Twentse óóó, betekent slim of verstandig. Daar is het van afgeleid. Maar je kan het ook als ‘kloeker’ uitspreken. Ook internationaal is het goed uit te spreken, dat is wel handig.”

Vaak willen mensen wel duurzamer leven, maar hebben ze geen zin om het allemaal uit te zoeken

Dennis Kamst, Oprichter Klooker