Podcast

Duurzaam en zonder schuldgevoel reizen? Riksja Travel weet hoe

Het doel van reisorganisatie Riksja Travel is duurzaam reizen eenvoudiger maken. Het bedrijf is op de goede weg, want het won recent de Sustainable Travel Award. Jeroen van Vilsteren en Fenny Breek leggen in onze wekelijkse podcast uit wat hen drijft en wat de verdere ambities zijn. ,,We vinden het belangrijk om mensen bewust te maken van het feit dat het mogelijk is om bewust en duurzaam te reizen.’’

Riksja duo podcast

Van onze redactie 25 februari 2020

Bij Riksja Travel – in 2000 opgericht door Marius Appelman - is vliegschaamte niet nodig, zo lijkt het. Die Sustainable Travel Award won het bedrijf niet voor niets. O ja, Riksja Travel is geen reisbureau, maar een organisatie voor en door reizigers. Elke reis wordt op maat samengesteld en heeft steeds weer een duurzame kant.

Onder meer dankzij het prijswinnende Impact Inside Out-project. Het project bestaat onder meer uit drie verschillende documentaires gemaakt in India. Een van de documentaires gaat bijvoorbeeld over een project waarin cooking stoves de hoofdrol hebben, met die kookstelletjes kunnen mensen in India rookvrij koken. Dat scheelt tijd, vervuiling in de vorm van CO2-uitstoot en hout. Het is een voorbeeld van hoe de organisatie de reizen compenseert, vertelt Fenny Breek.

Lees ook: Stenen reisbureau De Wit trotseert internetstorm wél

Verantwoord reizen

Jeroen van Vilsteren: ,,We vinden het belangrijk om mensen bewust te maken van het feit dat het mogelijk is om bewust en duurzaam te reizen. Niet alleen mensen die al eens met ons gereisd hebben, maar alle mensen met interesse voor verre reizen. Reizen maakt de wereld mooier, mits dat op een verantwoorde manier gebeurt. Dat doe je door de negatieve kanten te minimaliseren en de positieve kanten te maximaliseren.’’

Het blijft en feit: voor een reis naar India pak je niet de trein, maar een vervuilend vliegtuig. Van Vilsteren: ,,Dat klopt. Wij zorgen ervoor dat de CO2-uitstoot veroorzaakt door de vlucht elders wordt gecompenseerd. Daarnaast benadrukken we reizigers dat je eenmaal op locatie beter via de trein kunt lezen in plaats van bijvoorbeeld met een binnenlandse vlucht.’’ Breek: ,,Is zo’n binnenlandse vlucht toch noodzakelijk, dan zoeken wij uit welke vliegmaatschappijen het meest duurzaam opereren.’’

''Voor ons wereldbeeld is het belangrijk dat we met zijn allen blijven reizen, maar dan wel op een bewuste manier''

Jeroen van Vilsteren, Riksja Travel

Geen schuldgevoel

Wie is de Riksja Travel-klant eigenlijk? ,,De helft van onze reizigers reist met het gezin. Daarnaast zijn er grote groepen mensen van 25 tot 35 en van 45 tot 65. Al die mensen zijn zich zeer bewust van het duurzame reizen. Ze kijken op een andere manier naar onze wereld en staan veel meer open voor duurzamere alternatieven en andere culturen’’, vertelt Breek. Van Vilsteren: ,,Voor ons wereldbeeld is het belangrijk dat we met zijn allen blijven reizen, maar dan wel op een bewuste manier. Dat is goed mogelijk. Een schuldgevoel hoeft niet nodig te zijn.’’

Verduurzamen van het reizen is hot topic. ,,Het is normaal geworden om ver te reizen. Net zo normaal als een trip binnen Europa. Daarom groeien we nog steeds en kunnen we binnen onze branche een voortrekkersrol vervullen en meer samenwerkingen aangaan met andere organisaties op het vlak van reizen en duurzaamheid’’, benadrukt Breek in de podcast.

Lees ook: Nederlands gezin realiseert beste duurzaamheidsproject in Spaanse hotelsector

Samenwerking met startups

,,In 2020 willen we zoveel mogelijk reizigers aan ons verbinden. Met behulp van Travel Impact Lab kunnen we samenwerken met startups die zich bezighouden met duurzaam reizen. Op die manier versterken we elkaar en krijgen startups de kans zich verder te ontwikkelen’’, zo besluiten de ondernemers.

Wil je meer weten over Riksja Travel? De verdere ambities, projecten en plannen, de strijd met de concurrentie en hoe het er intern aan toe gaat binnen de organisatie? Luister dan direct de nieuwste podcast.

Lees ook: Volg je passie: het slechtste carrièreadvies volgens Carolina Pruis

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details