Podcast

Duurzaam en zonder schuldgevoel reizen? Riksja Travel weet hoe

Het doel van reisorganisatie Riksja Travel is duurzaam reizen eenvoudiger maken. Het bedrijf is op de goede weg, want het won recent de Sustainable Travel Award. Jeroen van Vilsteren en Fenny Breek leggen in onze wekelijkse podcast uit wat hen drijft en wat de verdere ambities zijn. ,,We vinden het belangrijk om mensen bewust te maken van het feit dat het mogelijk is om bewust en duurzaam te reizen.’’

Riksja duo podcast

Van onze redactie 25 februari 2020

Bij Riksja Travel – in 2000 opgericht door Marius Appelman - is vliegschaamte niet nodig, zo lijkt het. Die Sustainable Travel Award won het bedrijf niet voor niets. O ja, Riksja Travel is geen reisbureau, maar een organisatie voor en door reizigers. Elke reis wordt op maat samengesteld en heeft steeds weer een duurzame kant.

Onder meer dankzij het prijswinnende Impact Inside Out-project. Het project bestaat onder meer uit drie verschillende documentaires gemaakt in India. Een van de documentaires gaat bijvoorbeeld over een project waarin cooking stoves de hoofdrol hebben, met die kookstelletjes kunnen mensen in India rookvrij koken. Dat scheelt tijd, vervuiling in de vorm van CO2-uitstoot en hout. Het is een voorbeeld van hoe de organisatie de reizen compenseert, vertelt Fenny Breek.

Lees ook: Stenen reisbureau De Wit trotseert internetstorm wél

Verantwoord reizen

Jeroen van Vilsteren: ,,We vinden het belangrijk om mensen bewust te maken van het feit dat het mogelijk is om bewust en duurzaam te reizen. Niet alleen mensen die al eens met ons gereisd hebben, maar alle mensen met interesse voor verre reizen. Reizen maakt de wereld mooier, mits dat op een verantwoorde manier gebeurt. Dat doe je door de negatieve kanten te minimaliseren en de positieve kanten te maximaliseren.’’

Het blijft en feit: voor een reis naar India pak je niet de trein, maar een vervuilend vliegtuig. Van Vilsteren: ,,Dat klopt. Wij zorgen ervoor dat de CO2-uitstoot veroorzaakt door de vlucht elders wordt gecompenseerd. Daarnaast benadrukken we reizigers dat je eenmaal op locatie beter via de trein kunt lezen in plaats van bijvoorbeeld met een binnenlandse vlucht.’’ Breek: ,,Is zo’n binnenlandse vlucht toch noodzakelijk, dan zoeken wij uit welke vliegmaatschappijen het meest duurzaam opereren.’’

''Voor ons wereldbeeld is het belangrijk dat we met zijn allen blijven reizen, maar dan wel op een bewuste manier''

Jeroen van Vilsteren, Riksja Travel

Geen schuldgevoel

Wie is de Riksja Travel-klant eigenlijk? ,,De helft van onze reizigers reist met het gezin. Daarnaast zijn er grote groepen mensen van 25 tot 35 en van 45 tot 65. Al die mensen zijn zich zeer bewust van het duurzame reizen. Ze kijken op een andere manier naar onze wereld en staan veel meer open voor duurzamere alternatieven en andere culturen’’, vertelt Breek. Van Vilsteren: ,,Voor ons wereldbeeld is het belangrijk dat we met zijn allen blijven reizen, maar dan wel op een bewuste manier. Dat is goed mogelijk. Een schuldgevoel hoeft niet nodig te zijn.’’

Verduurzamen van het reizen is hot topic. ,,Het is normaal geworden om ver te reizen. Net zo normaal als een trip binnen Europa. Daarom groeien we nog steeds en kunnen we binnen onze branche een voortrekkersrol vervullen en meer samenwerkingen aangaan met andere organisaties op het vlak van reizen en duurzaamheid’’, benadrukt Breek in de podcast.

Lees ook: Nederlands gezin realiseert beste duurzaamheidsproject in Spaanse hotelsector

Samenwerking met startups

,,In 2020 willen we zoveel mogelijk reizigers aan ons verbinden. Met behulp van Travel Impact Lab kunnen we samenwerken met startups die zich bezighouden met duurzaam reizen. Op die manier versterken we elkaar en krijgen startups de kans zich verder te ontwikkelen’’, zo besluiten de ondernemers.

Wil je meer weten over Riksja Travel? De verdere ambities, projecten en plannen, de strijd met de concurrentie en hoe het er intern aan toe gaat binnen de organisatie? Luister dan direct de nieuwste podcast.

Lees ook: Volg je passie: het slechtste carrièreadvies volgens Carolina Pruis

Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details
De Ondernemer

Dirk Beljaarts (KHN): 'Horeca dicht is weer een politieke beslissing, geen wetenschappelijke'

'Het is een politieke keuze om onze sector gesloten te houden, het is slepen met RIVM-modellen. Het is niet een wetenschappelijke keuze. Dan moet je als kabinet erkennen dat je ons tijdelijk opoffert om de rest van Nederland aan de gang te krijgen." KHN-directeur Dirk Beljaarts spreekt zich uit, in de nieuwe podcast 'Na Rutte en Kuipers'.

Details
Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Details
Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details