Nieuws Duurzaamheid

Duurzame mode is een lifestyle bij webshop Bello & Eco in Delden

Duurzame mode is meer dan kleding, het is een manier van leven. De Deldense Carmen Hoffmeijer-Lavieri verkoopt duurzame mode via haar webshop Bello & Eco, schrijft de Tubantia.

HARRY GERRITSMA | FOTO LARS SMOOK 22 december 2017

836093

De zaken gaan goed. Winst maken is voor Carmen Hoffmeijer-Lavieri geen vies woord, ze is immers ondernemer. Maar haar 'eerlijke handel' draait om meer.

Duurzaam initiatief

Zo is ze lid van Hofkracht, een groep van betrokken inwoners in de gemeente, die duurzame initiatieven in Hof van Twente in kaart brengt: "Onze bijdrage aan een duurzamere samenleving is klein, maar ik krijg er een goed gevoel bij dat ik iets maartschappelijks kan doen. Onze planeet is uniek en onvervangbaar en verdient daarom ons respect en onze zorg."

Peru

Carmen Hoffmeijer (54) volgde in Peru een juridische opleiding en vertrok daarna voor een studie naar de Verenigde Staten. Daar leerde ze haar huidige Nederlandse echtgenoot kennen. Naast 'sustainable entrepreneur', zoals de Deldense zichzelf noemt, ofwel duurzaam ondernemer, is ze docente recht en duurzaam ondernemen aan hogeschool Saxion. Eind november vorig jaar begon ze vanuit huis aan Weegbree de webshop Bello & Eco, dat staat voor 'mooi en duurzaam'. Carmen Hoffmeijer betrekt duurzame kleding en accessoires voor vrouwen en mannen van - kleine - leveranciers uit Peru, Portugal, Spanje en Zweden.

Webwinkel

Ze heeft bewust gekozen voor een webwinkel in plaats van een winkelpand. "Ik heb nu geen overhead, geen vaste lasten, die ik moet doorberekenen in de prijzen. Duurzame mode is al 50 tot 100 procent duurder dan gangbare kleding. Als het om de prijs gaat kunnen we daarmee niet concurreren, qua kwaliteit wel. Ik wil het voor de gemiddelde Nederlander betaalbaar houden. Onze missie is ervoor te zorgen dat iedereen het beste van de natuur in de kledingkast kan hebben hangen. Je kunt niet in één keer je garderobe door duurzame kleding vervangen. Dat doe je stapje voor stapje, het is een geleidelijk proces."

Showroom

Op de eerste verdieping van de vrijstaande woning is van een slaapkamer een showroom gemaakt met vier rekken kleding en standaards voor accessoires, zoals - vilten - hoeden en sjaals. 'Sustainable Fashion is for everyone', staat er op een affiche, ofwel: duurzame kleding is er voor iedereen. De Deldense: "We hebben met opzet een kleine collectie, die gemaakt is van biologisch katoen, bamboe, hennep, en de natuurlijke kunstvezels modal en Tencel. Mensen kunnen hier zien en voelen wat duurzame kleding is. Het imago is dat duurzame mode saai, grijs en donker is. Maar kijk rond en je ziet dat het modieus en kleurrijk is. We bezoeken ook beurzen en kunnen met artikelen en voorbeeldmodellen bij mensen thuis komen. We geven verder workshops over duurzaamheid."

Duurzaam betekent in haar optiek niet alleen dat de kleding uit duurzaam materiaal bestaat. Het gaat ook om een 'eerlijke beloning' voor de mensen die het maken en hoe het wordt geproduceerd. Dus geen massaproductie, geen gebruik van chemische en synthetische stoffen, geen vervuiling, geen kinderarbeid en/of slechte arebeidsomstandigheden. Hoffmeijer: "Wij zijn een sociale onderneming, een mvo-bedrijf (maatschappelijk verantwoord ondernemen, red). De trend is dat duurzame leveranciers zich in toenemende mate certificeren om zich met een soort keurmerk te onderscheiden. Dat kun je online checken. Ook praten we met leveranciers. Aan de kleding die ze vervolgens opsturen kun je voelen en ruiken of het goed is."

Alpaca

Carmen Hoffmeijer draagt zelf deze ochtend een groen vest en een groene rok van alpacawol, één van de beste natuurlijke en duurzame soorten. De wol komt van de alpaca, een lamasoort uit haar geboorteland Peru. "Deze wol isoleert goed tegen kou én warmte, verkleurt niet en is licht en heel zacht", vertelt ze. "Alpaca's worden één keer per jaar geschoren. Dat maakt dat deze wol een schaars en een relatief duur product is. Maar daar staat tegenover dat hij veel minder slijt dan andere soorten. Je moet alpacakleding wel op de hand wassen en plat laten drogen."

205720160405 A04 Arnold

Recycled denim

Diepenheimer Arnold Mensinga lanceerde in 2013 zijn kledingmerk Blue LOOP Orginals, een onderdeel van zijn moederbedrijf Ideavelop dat in drie bedrijfspanden op het Goorse bedrijventerrein Zenkeldamshoek is gevestigd. Het bijzondere van Blue LOOP Orginals is dat oude spijkerbroeken worden gerecycled en zo de basis vormen voor de casual kledinglijn voor mannen en vrouwen.

De zelf ontworpen collectie bestaat uit jeans, sweaters, truien, hoodies, mutsen en T-shirts, allemaal voor de helft bestaand uit gerecyclede spijkerstof. Kleding die voor 100 procent bestaat uit opnieuw gebruikte spijkerstof is technologisch nog niet mogelijk. Volgens Mensinga is het ook onwenselijk, omdat garen dan te veel uitrekt met nadelige gevolgen voor de pasvorm. Daarom wordt er bijvoorbeeld 25 procent nylon en 25 procent (lams)wol aan de jeans toegevoegd. De filosofie van het kledingmerk is 'from worn to reborn', ofwel van gedragen tot nieuw.

De kleding is te koop in de webshop en ligt in vijftig winkels in het hele land, maar ook in Duitsland en in België is het merk te koop. In Twente is er nog geen winkel met Blue LOOP Orginals. De Waddentrui van de Waddenvereniging komt ook van het kledingmerk.