Nieuws Duurzaamheid
Hoe Emerald Eternal Green met kunstbloemen duurzaam inzet op groei
Hij wordt dit jaar 60, zijn bedrijf Emerald Eternal Green bestaat ruim 25 jaar én twee van zijn kinderen hebben zich gemeld als opvolgers. Hans van de Kerkhof is een meer dan tevreden ondernemer die ondanks de coronacrisis de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet. ,,Dit jaar nog gaat de eerste paal de grond in voor onze nieuwbouw.”

Hans van de Kerkhof, oprichter/eigenaar Emerald Eternal Green: ,,Vooral jonge mensen gaan voor gemak. Ze willen wel groen en bloemen in huis, maar willen er niet teveel aan hoeven doen. Dan geven ze graag wat meer uit voor kunstbloemen.”
Emerald is een import- en exportonderneming in kunstbloemen en -planten. Van de Kerkhof is ooit opgeleid tot bloemist, maar heeft al jong de overstap gemaakt naar de ‘namaakvariant’. ,,Ik ging in de horeca werken en werd op een gegeven moment meegenomen op een reis naar het Verre Oosten. Daar ging een wereld voor me open”, schetst de ondernemer het zaadje dat werd geplant bij hem. ,,Een jaar later heb ik Emerald opgericht.”
Aanvankelijk handelde Van de Kerkhof in kunstbloemen die hij inkocht. Nu draait het bedrijf al vele jaren op de producten die ze zelf ontwerpen en laten produceren in vertrouwde fabrieken in het Verre Oosten. ,,Wij zien er op toe dat de fabrieken die onze producten maken op een verantwoorde manier omgaan met hun personeel en werkomstandigheden. Onze producten worden voor een groot deel met de hand vervaardigd en dat vereist serieuze werknemers.”
,,Onze producten gaan veel langer mee. Verder bestaan onze producten voor een groot deel uit stoffen en worden de kunststof steeltjes gemaakt van gedeeltelijk gerecycled plastic”
Bloemist in kunstbloemen
Een bloemist die handelt in kunstbloemen en -planten; klinkt toch een beetje tegenstrijdig. Van de Kerkhof: ,,Juist doordat ik die opleiding heb gedaan en dus die kennis in huis heb, kunnen wij zeer natuurgetrouwe producten ontwerpen. Je moet ze voelen, wil je ontdekken dat ze niet echt zijn.”
Het bedrijf, dat levert aan tuincentra, bloemistgroothandels, woonwinkels, doe het zelf-zaken en interieurbeplanters, kent de laatste vijf jaar een grote omzetspurt. Volgens Van de Kerkhof is de acceptatie bij de consument de laatste jaren enorm gestegen. ,,Vooral jonge mensen gaan voor gemak. Ze willen wel groen en bloemen in huis, maar willen er niet teveel aan hoeven doen. Dan geven ze graag wat meer uit voor kunstbloemen.”
Tegelijkertijd let juist ook het jongere publiek op duurzaamheid, iets dat bij Emerald hoog in het vaandel staat volgens de oprichter. ,,Om te beginnen gaan onze producten veel langer mee. Verder bestaan onze producten voor een groot deel uit stoffen en worden de kunststof steeltjes gemaakt van gedeeltelijk gerecycled plastic.”
Virtuele showroom
Emerald exporteert zijn producten naar meer dan veertig landen over de hele wereld. Die klanten kwamen pre-corona regelmatig naar de showroom die – zeer strategisch – is gevestigd op het industrieterrein bij Eindhoven Airport. Dat is nu voor het grootste deel stilgevallen. Ook de internationale beurzen waar het bedrijf de nieuwste producten kon laten zien, zijn weggevallen.
Toch is Emerald zijn klanten niet kwijtgeraakt het afgelopen jaar. Sterker nog, het jaar 2020 is positief afgesloten en ook 2021 is goed begonnen. ,,In maart 2020 hebben we direct de koppen bij elkaar gestoken en besproken wat wél mogelijk was”, verklaart Van de Kerkhof het succes.
,,Dankzij onze jonge medewerkers kwamen er allerlei innovatieve ideeën boven borrelen. We hadden al snel een virtuele 360 graden-showroom tour en ons online team maakt prachtige video's voor op de website. Klanten kunnen een online tour boeken, waarbij een van onze medewerkers hen persoonlijk te woord staat en hen alles laat zien wat ze willen. Aan deze virtuele tours hebben we al veel mooie orders overgehouden.” Ook de verkoop aan online-kanalen hebben de omzet een boost gegeven.
Duurzame nieuwbouw
Ondanks het feit dat hij naar eigen zeggen zijn kinderen nooit heeft gepusht om in het bedrijf te komen, hebben zijn zoon en dochter dat toch gedaan. Dochter Chloë heeft een creatieve en zoon Joël een management opleiding gedaan.
,,Ik was echt blij verrast toen zij voor het bedrijf kozen”, zegt Van de Kerkhof. ,,Dat geeft mij het vertrouwen dat Emerald ook in de toekomst zal blijven bestaan en kan doorgroeien. Daardoor heb ik de beslissing kunnen nemen voor nieuwbouw. Wij zijn een voorraadhoudend bedrijf. Alle producten komen vanuit de fabriek naar onze locatie en vanuit hier verwerken we alle orders voor onze klanten. Twee jaar geleden zijn we daarnaast begonnen met het samenstellen van boeketten en ook dat doen we hier allemaal zelf. Om onze logistieke stromen te verbeteren, hebben we simpelweg meer ruimte nodig. Ons magazijn is straks meer dan verdubbeld. Ook hier gaan we voor duurzaamheid: wél zonnepanelen, geen gas.”