Nieuws Duurzaamheid

Ondernemerslessen van Marktplaats-miljonair Bob Crébas: duurzaam en rendabel

Op school werd Bob Crébas (1951) verteld dat geen enkele werkgever hem ooit zou aannemen. ‘Vanaf dat moment wist ik: ik moet het zelf doen’. Wat begon vanuit idealen, groeide uit tot een succesvolle business. Toen Marktplaats in 2004 voor 225 miljoen werd verkocht aan eBay, werd Crébas in één klap miljonair. ‘Terwijl ik geld verdienen altijd het moeilijkst heb gevonden.’

Lotte Elbrink 22 september 2017

Bob Crebas headerfoto

Bob Crébas wil niet alleen zelf bijdragen aan een betere wereld, hij wil ook anderen inspireren om een betere samenleving te creëren. ‘We moeten naar een omgeving waarin we ons automatisch en onbewust gezond gedragen’, vertelt Crébas in zijn natuur- en recreatiegebied Netl, dat hij na de verkoop van Markplaats ontwikkelde.

Gezond

Als voorbeeld noemt hij de Blue Zones, plekken in de wereld waar mensen in evenwicht met de natuur leven, minder stress hebben en gezond oud worden. ‘In ons land heeft niet iedereen het even goed, dat moet veranderen. Hier ligt een belangrijke rol voor ondernemers en bedrijven.’

Lees ook: Willemijn Verloop (47) investeert met haar fonds in sociale ondernemingen

Managementgoeroes

Crébas heeft altijd gestreden voor een betere wereld. Na zijn afstuderen belandt Crébas in de bijstand en begint hij met actievoeren tegen kernenergie. Om een betere actievoerder te worden abonneert hij zich op een managementblad. ‘Ik leerde van de grootste managementgoeroes allerlei trucs om beter te presteren’, vertelt Crébas. Actievoeren en ondernemen lijken volgens hem veel op elkaar: ‘In beide gevallen wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en beïnvloeden.’

‘Maar ik wilde ook ergens vóór zijn’, zegt Crébas. Zijn idealen: ‘bijdragen aan een goede samenleving, iedereen gelijke kansen geven en van betekenis zijn voor de ander.’ Vanuit deze principes begint Crébas samen met zijn vrouw Carla Wobma kringloopwinkel ‘Goedzooi’ in Emmeloord. Ook hier houdt Crébas zich bezig met de vraag: hoe bereiken we de juiste doelgroep? ‘We besloten ons te richten op het rijkere CDA publiek. Zouden zij eenmaal naar de winkel komen, dan zou de rest automatisch volgen.’

Het wordt een succes, volgens Crébas vooral door steeds efficiënter te werken met minder mensen: ‘In die tijd zat ik altijd met een rekenmachine in de hand, mijn omgeving noemde die rekenmachine zelfs ‘de Bob’.’

Online marktplaats

Dankzij die efficiëntie en een ijzersterke formule groeit het bedrijf onder de naam ‘Het Goed’ uit naar een landelijke keten van zo’n 25 kringloopwinkels. ‘Maar op een gegeven moment kwam het internet op. Om met de trend mee te gaan en uit de angst om klanten te verliezen bedachten we een concept, als aanvulling op de kringloopwinkels: een online marktplaats.’

De familie Crébas komt in contact met Rene van Mullem, computerfreak en grondlegger van verschillende internetplatformen. ‘Hij had Marktplaats al gebouwd maar wilde het verkopen. Dat platform hebben wij overgenomen’, zegt Crébas. ‘Maar we hebben Van Mullem wel gevraagd om aandeelhouder te worden en betrokken te blijven. Ik ben boer en winkelier en heb geen van stand van dat soort zaken. Van Mullem mocht sleutelen aan een goed werkende website, wij werkten aan de formule en klantvriendelijkheid.’

Concurrentie

‘Dat Marktplaats zó groot zou worden had ik niet verwacht. In tegenstelling tot onze concurrenten hadden wij amper geld voor uitgebreide marketing. Onze marketing was een goed product. Daarnaast hadden we een sterk team van wizzkids. Een goed team is allesbepalend voor het succes. Een andere succesfactor was de toegankelijkheid, het platform voelde als een echte marktplaats.’

‘Sommige partijen waren niet blij met onze komst. Zo wilde de Telegraaf ons overnemen omdat we in hun vaarwater zaten. Als we niet op het aanbod in zouden gaan, dan zouden ze ons uit de markt drukken. Maar ik ben actievoerder, zo’n dreigement jeukt niet. Sterker nog, ik werd er alleen maar strijdlustiger van.’

Businessmodel

De meeste moeite hebben we gehad met het vinden van een sterk businessmodel, geld verdienen heb ik altijd het moeilijkst gevonden.’ Uiteindelijk gaat Marktplaats verdienen door voor iedere advertentie van meer dan tweehonderd euro, zes euro te betalen. ‘Opeens stroomde het geld binnen. We moesten ook wel, want onze achterban – de Raad van Commissarissen - werd steeds ongeduldiger. De verliezen waren eigenlijk niet meer te dragen.’

225 miljoen

Na vier jaar komt eBay op het pad. ‘Op een moment dat ik me afvroeg: zijn we geboren om ons levenlang achter een scherm te zitten? Wordt een bedrijf zo groot, dan ben je op een gegeven moment alleen nog maar met juridische zaken bezig, we raakten in de beheersfase. Terwijl we pioniers zijn en ik eigenlijk ongeschikt ben voor een kantoorbaan.’

Na onderhandelingen (zoon Frank, op dat moment de CEO van Marktplaats, in Californië en vader Bob aan de andere kant van de plas) verkoopt de familie Crébas Marktplaats voor 225 miljoen euro. De familie houdt er zelf, na verdeling over de verschillende aandeelhouders, 78 miljoen euro aan over. ‘Op zo’n moment krijg je er een nieuw bedrijf bij: geld. Ze lichten het hele bedrijf door. Je moet het de medewerkers vertellen en de media rollen over je heen. Starters willen geld van je voor hun bedrijf en dan heb je ook nog de banken die op je afkomen.’

Belegging

Als de storm is gaan liggen koopt de familie Crébas als belegging 200 hectare land in de Noordoostpolder, waar Crébas oorspronkelijk ook vandaan komt. In eerste instantie om brandnetels te verbouwen voor een eigen duurzame kledinglijn, mét een bijbehorende merkbeleving en een recreatiebedrijf.

Maar als de brandnetelkleding niet aanslaat, besluiten ze alleen door te gaan met het recreatiebedrijf: Netl de wildste tuin, een park van 48 hectare. De brandnetels worden weggemaaid en Crébas en zijn zoon Robin gaan los op de indeling van het terrein. Inmiddels vind je er strandjes, eilandjes, een camping, kruidentuinen, een helikopter, een straaljager (gekocht op Marktplaats) en kan je eindeloos verdwalen in het bamboebos. ‘Netl is natuur voor mensen.’

Ontwikkeling van het terrein

Crébas is op dit moment nog volop bezig met de ontwikkeling van het terrein. Regelmatig zijn er ook festivals, bedrijfsfeesten en trouwerijen in het recreatiegebied. Zoals het festival Wildeburg, dat op het terrein 60 uur non-stop doorgaat. ‘Robin is ook nauw bij de organisatie van het festival betrokken.’

Familiebedrijf

De familie Crébas onderneemt veel samen en heeft één devies: ‘Ieder idee moet rendabel worden, anders is het niet duurzaam. Het geld dat je met het ene idee verdient, kun je vervolgens weer in een ander project investeren. Alle familieleden wonen dicht bij elkaar en regelmatig vergaderen we over nieuwe plannen. Het nieuwste idee dat daaruit is ontstaan zijn de vier groepshotels die we op het terrein gaan bouwen. Vooral Robin en ik zijn hier veel op het terrein aanwezig, Frank is straaljagerfotograaf geworden.’

Aandeelhouders

Met Netl creëert Crebas zijn eigen Blue Zone, waar de ‘spelende mens’ volgens hem ultieme vrijheid kan ervaren. Binnenkort verschijnt zijn boek ‘Het land van goed naar beter’, daarmee wil hij bijdragen aan een gezonder Nederland. In die geest is hij ook toegetreden tot Follow This, een aandeelhoudersclub bestaande uit duizenden aandeelhouders en tien miljonairs (waaronder Duncan Stutterheim), die er samen vijf miljoen voor over hebben om Shell te bekeren tot een groene revolutie. ‘We zorgen voor voldoende aandeelhouderskapitaal zodat de punten van Follow This geagendeerd kunnen worden op de jaarvergadering van Shell.’

Waar Crébas over een aantal jaar mee bezig is? ‘Met de dingen die ik al jaren doe. Werken aan Het Goed Emmeloord, Netl verder ontwikkelen, schrijven en muziek maken.’

Ook heeft hij een belangrijke les voor andere ondernemers: ‘Doe altijd wat jíj belangrijk vindt en probeer daar je geld mee te verdienen. Blijf altijd jezelf.’

Doe altijd wat jíj belangrijk vindt en probeer daar je geld mee te verdienen

Bob Crébas