Nieuws Duurzaamheid
Consuming for Good biedt podium aan duurzame ondernemers
Met nog maar tien jaar te gaan om de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN te realiseren, is Patrick Schneider gestart met ConsumingforGood.com, een webwinkel die duurzaamheid verbindt aan leuke producten. ,,Zo kunnen we eindelijk loskomen van het geitenwollensokken-imago dat duurzaamheid heeft en hebben we geen excuus meer om onze ogen te sluiten voor de gevolgen van onze weggooi-mentaliteit.”

Patrick Schneider: ,,Met Consuming for Good kunnen we loskomen van het geitenwollensokken-imago."
Na jaren wereldwijd actief te zijn geweest als fabrikant van consumentenproducten kwam Schneider erachter dat de distributieketen niet die veranderingen laat zien die op dit moment nodig zijn. Pioniers op het gebied van duurzaamheid kunnen de consument lastig bereiken omdat retailers een korte termijn visie hebben én primair gefocust zijn op het creëren van aandeelhouderswaarde.
Duurzame helden die een podium verdienen
,,Ondernemers kunnen vaak hun bijzondere verhaal niet kwijt in de bestaande kanalen", vertelt Schneider. ,,En daardoor krijgen ze niet de aandacht die zij verdienen. Verhalen van pannen die gemaakt zijn van oude treinrails, skateboards gemaakt van verzamelde PET-flesdoppen, drinkflessen gemaakt van suikerriet of koptelefoons die zelfs een miljonair niet kan kopen. Allemaal voorbeelden van producten die bijna niemand kent, maar wel onze weg naar duurzaamheid mogelijk maken. Deze helden verdienen een podium en dat is waar Consuming for Good hard aan werkt."
Lees ook: Wie wordt de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020? Stem nu!
Duurzaamheid wordt met de dag noodzakelijker, want de cijfers liegen er niet om. Zo is slechts 9 procent van al het plastic dat ooit geproduceerd is gerecycled! De rest wordt over de gehele wereld geëxporteerd en verdwijnt in een gat ergens in de grond of in een van onze oceanen.
34 keer meer grondstoffen gebruikt
Schneider: ,,Ook zijn we in de afgelopen eeuw 34 keer meer grondstoffen gaan gebruiken en 12 keer zoveel aardolie. Hierdoor is ‘Earth Overshoot Day’ ieder jaar eerder en in Nederland zelfs veel eerder dan in de rest van de wereld. Als iedereen zou leven zoals wij nu in ons land leven, dan hebben we de grondstoffen van drie aardes nodig om in onze behoefte te kunnen blijven voorzien."
"Consuming for Good moet een nieuwe trend worden, waarbij consumenten bewuste keuzes kunnen maken en bedrijven die hun nek uitsteken worden beloond"
,,Wij hebben met z’n allen geen idee hoe wij ervoor staan met deze aarde. Gelukkig beseffen we wel dat het anders moet in de wereld, maar we weten niet wat we er zelf aan kunnen doen. Business for Good zien we als trend steeds meer terugkomen bij diverse bedrijven, maar de enige die deze ontwikkeling écht kan laten slagen is de consument. Consuming for Good moet een nieuwe trend worden, waarbij consumenten bewuste keuzes kunnen maken, waardoor bedrijven die hun nek uitsteken beloond worden."
Schneider zegt dat het platform als een sneeuwbal moet gaan rollen, waarbij ook andere ondernemers geënthousiasmeerd worden mee te doen met deze beweging en durven te investeren in duurzaamheid zodat duurzaamheid het nieuwe normaal wordt."