Nieuws Duurzaamheid
Ambitie HappySoaps: grootste plasticvrije merk van Europa worden
Plasticvrije, persoonlijke verzorging toegankelijk maken voor iedereen is de missie van HappySoaps, in juni 2019 opgericht door broers Marcel (32) en Marco (27) Koers. Met meer dan 1,5 miljoen verkochte bars (solide blokken zeep) in 2021 boert HappySoaps ongelooflijk goed. Daarmee zijn bovendien 5 miljoen (!) plastic flessen bespaard. ,,Wij vinden het echt ongelooflijk dat de grote reuzen liggen te slapen’’, aldus de bakkerszonen uit Apeldoorn. Hun ambitie: het grootste plasticvrije merk van Europa worden.

Startup van de Week
Wat, waarom en hoe? In de serie Startup van de Week geven we startende ondernemers op onze website de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. En: over precies drie maanden nog eens. Elke vrijdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...
Het huidige assortiment van HappySoaps bestaat uit meer dan 150 producten: van deodorant, tandpasta tabs en zonnebrand tot shampoo en conditioner bars. De producten – handgemaakt in eigen zeperij – zijn niet alleen plasticvrij, maar ook 100 procent vegan, palmolievrij en dierproefvrij. HappySoaps – verkrijgbaar bij meer dan 1600 verkooppunten – wil in 2025 minimaal 50 miljoen plastic flessen besparen. HappySoaps is volgens Marcel en Marco Koers ook goed voor de portemonnee: een shampoo bar gaat drie á vier keer langer mee dan vloeibare shampoo in de traditionele, plastic verpakking.
Crowdfunding HappySoaps: 800.000 euro
Naast een plasticvrije badkamer richt het jonge bedrijf zich komende tijd meer en meer op de ontwikkeling van plasticvrije producten die je nodig hebt in het huishouden, denk aan was- en vaatwasmiddel. Een glas-, keuken- en allesreiniger zijn intussen al verkrijgbaar. HappySoaps is momenteel bezig met een grote crowdfunding en hoopt in totaal 800.000 euro binnen te halen. Daarmee willen ze minstens 20 nieuwe productlijnen in de markt zetten en voet aan de grond krijgen in twaalf Europese landen, om te beginnen in Scandinavië. Ook willen de broers de verbinding met hun community verder versterken.
Lees hier een van de eerdere afleveringen van onze serie Startup van de Week: HEREweHOLO laat je als hologram een presentatie of pitch geven
#TeamPlasticVrij, zo heet de door HappySoaps aangemaakte groep op Facebook die intussen uit meer dan 11.000 HappySoapers bestaat. Hierin zitten leden die nauw betrokken zijn bij de plasticvrije missie van de broertjes Koers. Het is dé manier om met kritische bondgenoten in gesprek te gaan en nieuwe ideeën te delen. Leden krijgen samples om te testen, vullen vragenlijsten in en schuwen niet om feedback te geven.
De cosmeticawereld, waarin miljarden omgaan, wordt gedomineerd door multinationals. Jullie willen de grote reuzen van de troon stoten.
Marco: ,,De eerste ideeën om plasticvrije verzorgingsproducten te ontwikkelen ontstonden nadat Marcel en ik in 2015 ShaversClub hadden opgericht, een bedrijf dat scheermesjes in abonnementsvorm aanbiedt. Met ShaversClub proberen we al zo milieuvriendelijk te produceren. De scheermesjes worden 100 procent gerecycled, de verpakkingen zijn plasticvrij. We wilden het assortiment graag uitbreiden met onder meer een plasticvrije scheerzeep."
,,Maar hoe doe je zoiets? We kwamen er als snel achter dat in de verzorgingsmarkt nauwelijks iets gebeurt op het gebied van verduurzaming. We raakten aan de praat met een fabrikant van shampoo. Hij vertelde dat de inhoud van een fles shampoo voor 80 procent uit water bestaat en voor 20 procent uit ingrediënten, inclusief microplastics. En dat is gewoon kraanwater hè? Zo kwamen we op het idee. Kijk, in principe is plastic een mooie uitvinding, als het maar duurzaam wordt gebruikt. Het is sterk en zit in televisies en smartphones. Maar plastic als wegwerpproduct vinden we echt niet meer kunnen. Die paarse shampoofles van jou wordt niet gerecycled hoor, maar gaat na gebruik gewoon de verbrandingsoven in.’’
"Plastic is een mooie uitvinding, als het maar duurzaam wordt gebruikt. Het is sterk en zit in televisies en smartphones. Maar plastic als wegwerpproduct vinden we echt niet meer kunnen"
Marcel: ,,We gingen experimenteren met het maken van een shampoo bar in de bakkerij van onze ouders. Het maken van zeep en het bakken van brood ligt best dicht bij elkaar. We hadden onder meer een pan, een garde en een bakblik nodig. Online zijn genoeg recepturen en tutorials te vinden. Je hebt bijvoorbeeld verschuimer, ontvetter en parfum nodig. We hebben getest, aangepast, getest, enzovoorts, totdat we een shampoo bar hadden ontwikkeld om mee de markt op te gaan. Alle ingrediënten worden samengeperst met een mix van poeders en granulaat, waardoor uiteindelijk een bar met een solide vorm ontstaat.’’
Wat waren de volgende stappen? Hadden jullie veel startkapitaal nodig?
Marco: ,,We hebben het zonder investeerders gedaan. Ik weet niet precies hoeveel geld we nodig hadden om HappySoaps op te zetten, maar het gaat om tienduizenden euro’s. We hebben zelf een website gemaakt, verder hebben we een zeperij in de provincie gevonden die onze producten wil maken. HappySoaps is op 26 juni 2019 gelanceerd. Of het gelijk storm liep? Nou nee, de eerste paar weken moesten we genoegen nemen met een of twee bestellingen per dag. Na een maand of drie begon het echt te lopen.’’
"De eerste paar weken moesten we genoegen nemen met een of twee bestellingen per dag. Na een maand of drie begon het echt te lopen"
Wie heeft de naam bedacht? En waarom is ie zo vrolijk?
Marco: ,,Mijn vriendin verdient de credits: zij heeft de naam tijdens een brainstormsessie bedacht. Het is een luchtige naam.’’
Marcel: ,,Die naam past heel goed, omdat we niet focussen op een probleem, maar juist focussen op de oplossing. Happy Earth, HappySoaps. Ons verhaal is heel belangrijk. We willen de drempel zo laag mogelijk houden voor mensen om over te stappen. Onze eis is dat de producten minstens zo goed zijn als het plastic alternatief, en dat het omgerekend goedkoper is. Daarin zijn we geslaagd.’’
Marcel, hoe zou jij je broer als ondernemer omschrijven? Wat bindt jullie?
Marcel: ,,We delen de intrinsieke motivatie om met HappySoaps echt impact te maken. We maken ons grote zorgen over de hoeveelheid plastic flessen als wegwerpproduct, maar ook over de enorme hoeveelheden microplastics die zelfs in je tandpasta zitten. Waarom? De verpakkingsindustrie is volledig doorgedraaid en daar willen we allebei iets aan doen. We voelen en vullen elkaar goed aan. Marco is organisatorisch sterk. Hij heeft een no nonsens houding met gevoel voor realiteit. Hij is bovendien heel secuur.’’
"Soms word je geduld danig op de proef gesteld als je met iets nieuws bezig bent. Geef niet op"
Marco, wat zijn fijne eigenschappen van Marcel? Hoe is de taakverdeling?
Marco: ,,Marcel richt zich met name op het retailnetwerk en interne processen, ik focus op marketing en internationale uitbreiding. Ook ben ik met product development bezig. Marcel is super commercieel en oplossingsgericht. Hij is een verbinder en heel sociaal, ook kan hij ons verhaal goed overbrengen.’’
Hebben jullie tips voor andere ondernemers met een innovatief idee?
Marcel: ,,Hou vast aan je principes, wijk daar niet van af. 100 procent plasticvrij, in ons geval. En als je een goed idee hebt: gewoon doen. Dat klinkt simpel, maar zo is het wel. Wij komen uit een bakkersgezin waar hard wordt gewerkt. Dat hebben we gedaan en doen we nog steeds. Soms word je geduld danig op de proef gesteld als je met iets nieuws bezig bent. Geef niet op.’’
Lees hier een van de eerdere afleveringen van onze serie Startup van de Week: Respace wil bouwsector radicaal verduurzamen
Uit wie of wat halen jullie inspiratie?
Marcel: ,,Het boek Scaling Up van Verne Harnish, daar zij we allebei groot fan van. Het boek is ons ooit aangeraden door een andere ondernemer. Daarin staan heel veel structuren en doelen beschreven die vrij eenvoudig implementeerbaar zijn. Het gaat echt over hoe je als bedrijf constant en duurzaam kunt groeien. Zijn visie past heel goed bij die van HappySoaps.’’
Marco: ,,Naast Verne Harnish noem ik graag Elon Musk. Veel ondernemers zullen hem inspirerend vinden, maar hij verandert ook écht de markt. En wij zetten met HappySoaps de markt ook echt op z’n kop.’’
Hebben jullie ooit getwijfeld? Was, of is, er een plan B?
Marco: ,,Nee, eigenlijk niet. Vlak voor de oprichting was er al een voorgevoel dat we met HappySoaps echt impact zouden gaan maken. Het concept is ijzersterk, dat is intussen wel gebleken. Een plan B was niet nodig. Ik denk dat het ons serieus lukt om het grootste plasticvrije merk van Europa worden.’’