Nieuws Duurzaamheid

Hendrik Veder Group recyclet staalkabel: milieuwinst groter dan tien jaar minder douchen

Maritieme dienstverlener Hendrik Veder Group geeft staalkabels en synthetische touwen voor de maritieme en offshore-industrie een tweede leven. Het hergebruik is goed voor het milieu. Egbert Vennik, ceo van de Hendrik Veder Group: ,,Een gerecyclede kabel levert meer milieuwinst op dan tien jaar minder lang douchen of zelfs je huis isoleren.”

Ilja Post (AD) 8 februari 2022

Hendrik Veder Group kabels

Bij de Hendrik Veder Group verkopen ze geen huis-tuin-en-keukenkabels, maar juist van die enorme joekels, bedoeld voor de maritieme industrie. Foto: Hendrik Veder Group/Hilko Visser

De kabels die de Hendrik Veder Group verkoopt, zijn niet bepaald je huis-tuin-en-keukenvariant. De dikste en langste exemplaren kosten al gauw zo’n honderdduizend euro per stuk. Ooit, zo’n 475 jaar geleden, gevlochten van vlas en bedoeld voor de schepen van de Verenigde Oostindische Compagnie. Maar inmiddels vaak gemaakt van staal of verschillende soorten kunststof. Een gewild product in de maritieme en offshore-industrie. Maar tot voor kort niet zo duurzaam. Of eigenlijk: helemaal niet.

Iets waar Egbert Vennik, sinds september 2019 aan het roer van dit eeuwenoude bedrijf, snel verandering in bracht. Populair maakte de voormalige directeur van afvaldienstverlener Van Gansewinkel en medeoprichter van het afval- en recyclingbedrijf Van Scherpenzeel zich aanvankelijk niet met zijn duurzame ideeën die zich toespitsen op het hergebruik van oude touwen. Maar toen hij inzichtelijk wist te maken dat het recyclen van kabels en andere hijsmiddelen euro’s oplevert doordat je zo bespaart op afvoer van afgekeurd materiaal en grondstoffen weer opnieuw gebruikt, groeide het wereldwijd opererende bedrijf het afgelopen jaar met meer dan 30 procent.

Lees ook: Scheepsbevoorrader Ritmeester bouwt verder aan toekomst in Rotterdamse haven

Gebruikte kabels omsmelten tot nieuwe grondstof

Toegegeven, een en ander vergde enige overredingskracht. ,,De maritieme sector is van oudsher vrij conservatief in de energietransitie. Klanten zoeken ons op omdat ze gewoon kabels nodig hebben. Maar na gebruik worden de meeste daarvan simpelweg gedumpt op een grasveld of industrieterrein. Kabels die nieuw bijna een ton kunnen kosten, raken zo langzaam in onbruik en de vergetelheid. Doodzonde eigenlijk”, zegt hij tegen het AD.

Te meer omdat die stalen kabels, met een beetje fantasie, nog prima bruikbaar zijn. ,,Vaak niet een-op een, omdat de trekkracht van gebruikte kabels niet langer op peil is. Maar wel wanneer je ze omsmelt naar een opnieuw te gebruiken grondstof. Daarom brengen wij deze staalkabels en andere hijsmiddelen na gebruik terug naar grondstofniveau, zodat ze opnieuw in de productieketen worden gebracht.”

Hergebruik van kabels levert juist geld op

Zoiets is volgens Vennik en stuk goedkoper én duurzamer dan oude kabels die op de brandstapel belanden. ,,Het verbranden van die meterslange synthetische touwen, uiteindelijk de standaardprocedure, kost al gauw rond de 150 euro per 1000 kilo. Maar door deze slim her te gebruiken levert het voormalige afvalproduct juist geld op. Gemiddeld zo’n 1500 euro voor hetzelfde gewicht.”

Het verhaal gaat onder de foto verder.

Egbert Vennik, ceo van Hendrik Veder Group, heeft het circulaire gedachtengoed uit de papier- en afvalindustrie volledig omarmd. Foto: Hilko Visser/Hendrik Veder Group

Een rederij die voor tien nieuwe kabels voorheen misschien wel een miljoen euro neertelde, is daardoor beduidend goedkoper uit, vervolgt hij. ,,Ook omdat we oude kabels inmiddels als nieuw refurbishen of voor een derde van de nieuwprijs verhuren. Onze loods in de Rotterdamse Eemhaven ligt er vol mee.”

Vennik: ,,Vergelijk het met hoe consumenten in de stad auto’s delen. Wij willen dat ook traditionele bedrijven profiteren van de voordelen van de deeleconomie. Daarom hebben we software met een online database ontwikkeld, waarin bedrijven zien welke hijsmiddelen ze in voorraad hebben, welke certificeringen deze hebben en of ze nieuwe kabels moeten aanschaffen of juist beter kunnen huren.”

Ecologie en economie gaan samen: omzet stijgt met tientallen procenten

Het bedrijf, dat naast het hoofdkantoor in Rotterdam ook vestigingen in Frankrijk, Noorwegen, Polen en Schotland heeft, helpt de maritieme en offshore-industrie daarmee flink te verduurzamen, maar ook te besparen. Of zoals Vennik het zegt: ,,Ecologie en economie gaan hier hand in hand.’’

Dat marktpartijen deze nieuwe benadering van het eeuwenoude bedrijf waarderen, blijkt wel uit de omzetcijfers van de Hendrik Veder Group. Deze stegen het afgelopen jaar met ruim dertig procent. Dat is opvallend, aldus de ceo, aangezien het bedrijf voor veel werk afhankelijk is van de maritieme en offshore-industrie. Een sector waarin de afgelopen coronajaren juist veel projecten zijn uitgesteld.

"Dankzij Healix kunnen kabels tot wel een kwart uit gerecycled materiaal bestaan. Van de rest maken ze onder andere poloshirts en gereedschapskisten"

Egbert Vennik, ceo van de Hendrik Veder Group, over samenwerking met Maastrichtse Healix

Circulaire gedachtegoed krijgt plaats in maritieme industrie

,,Deze groei komt dus puur doordat onze duurzame grondstofbenadering, waarbij afval weer als grondstof dient, bedrijven competitiever maakt. We helpen de branche om aan hun duurzaamheidseisen te voldoen en tegelijk kosten te besparen.”

Spijt dat hij, na eerdere avonturen in de papier- en afvalindustrie het daarin gemeengoed geworden circulaire gedachtegoed nu ook introduceert in de maritieme industrie, heeft Vennik dan ook niet. Al doet hij dat nooit met opgeheven vinger of vanuit een bepaalde morele verhevenheid. Integendeel, zegt hij: ,,Duurzaamheid slaat pas aan als het tastbaar wordt."

Lees ook: MVO Nederland tegen ceo's: 'Schakel circulaire economie écht op'

Recyclen van scheepstouwen en trossen levert enorme besparing op

Mede daarom is het bedrijf onlangs een samenwerking aangegaan met het Maastrichtse Healix, gespecialiseerd in het wegwerken van agrarische en maritieme plastic vervuiling. ,,Dankzij hen kunnen kabels tot wel een kwart uit gerecycled materiaal bestaan. Van de rest maken ze onder andere poloshirts en gereedschapskisten.” De gevolgen daarvan zijn enorm, vervolgt de ceo. ,,Als het gaat om een duurzame maritieme sector gaat het vaak over schonere, niet-fossiele brandstoffen, maar niet over het hergebruik van materialen. Terwijl juist het recyclen van scheepstouwen en trossen een enorme besparing oplevert. Een zo'n gerecyclede kabel levert meer milieuwinst op dan tien jaar minder lang douchen of zelfs je huis isoleren.”

Dat hij daaraan een bijdrage mag leveren, voelt goed. ,,Aanvankelijk wilde ik na mijn carrière bij Van Scherpenzeel geschiedenis gaan studeren. Maar ik ben blij dat ik de geschiedenis nu mede help te schrijven in plaats van slechts oprakelen wat al gebeurd is.”

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws