Nieuws Duurzaamheid

Jonge ondernemer Reda Jouahri (30) lanceert chique en duurzame schoonmaaklijn

Kinfill. Een duurzaam product, waarvan je denkt 'wow, dát wil ik hebben!'. Reda Jouahri (30) lanceerde onlangs zijn chique schoonmaaklijn Kinfill en doet precies uit de poetsdoeken hoe hij de wereld wil veroveren.

Arie Westeneng (AD) 10 maart 2020

Schoonmaken duurzaam jongondernemen kinfill

Reda Jouahri maakt luxe schoonmaakmiddelen die milieuvriendelijk zijn. Foto: Frank de Roo

In een herbruikbare glazen fles, de 'forever bottle', doe je 10 ml zeer geconcentreerd Kinfill-extract en je voegt een halve liter water toe. Je hebt dan een schoonmaakmiddel dat net zo effectief is als traditionele middelen. Maar Kinfill-producten zijn wél biologisch afbreekbaar en ze leveren geen plastic afval op, zo belooft ondernemer Reda Jouahri in het AD.

Vrachtwagens vol plastic flessen

Schoonmaakmiddel verdunnen klinkt vreemd, maar Jouahri ontdekte dat traditionele middelen van bekende merken voor het overgrote deel uit water bestaan. Hij stelde zich voor hoeveel vrachtwagens rondrijden met plastic flessen met vooral water en een beetje reinigingsmiddel. Dat moest toch slimmer én duurzamer kunnen?

De ondernemer heeft zijn sporen verdiend in ontwerp en marketing. Hij werkte jaren als creative director voor Premium Inc, het Rotterdamse bureau achter onder meer Cruyff-kleding en schoenen en de lijn van Touzani.

''Ik dacht what the fuck, ik solliciteer. Ik had geen afgeronde kunst- en designopleiding maar kwam met één brief vol ideeën wél binnen''

Reda Jouahri, ondernemer

Als 21-jarige solliciteerde de Rotterdammer bij Fabrica, dé opleiding voor jong creatief talent van Benneton in Treviso, Italië. Ze nemen maar vijftien zeer talentvolle mensen per jaar aan. ,,Ik dacht what the fuck, ik solliciteer. Ik had geen afgeronde kunst- en designopleiding maar kwam met één brief vol ideeën wél binnen", lacht Jouahri. Hij werkte en studeerde keihard in Italië en haalde alles uit de buitenkans.

Harttransplantatie vader

Maar Jouahri ging terug naar Nederland toen zijn vader een harttransplantatie zou krijgen. De operatie ging gelukkig goed en de ondernemer kwam in contact met Premium Inc. Na vier succesvolle jaren bij dat bureau had hij zin in iets nieuws, in zelf ondernemer zijn en de markt bestormen met een eigen product. Dat werd Kinfill.

Eerst deed Jouahri onderzoek. Hij kwam erachter dat wereldwijd maar 5 procent van alle plastic wordt gerecycled. Hij stond versteld van alle dierproeven en schadelijke chemicaliën in de schoonmaaksector. Hij was verbaasd over het onnodige vervoer en de overdaad aan verpakkingen.

Schoonmaken mooi en makkelijk maken en design en duurzaamheid combineren, werd zijn missie. Jouahri's jongste broer Ryan zei: ,,ideeën heb je altijd Reda, maar Kinfill is het eerste écht goede idee." Ryan werkt ook mee in de onderneming.

Forever bottle Kinfill

Een compleet Kinfill-startpakket kost nog geen 20 euro. Daarin zitten één glazen 'forever bottle' en een ampul. De ampullen met geconcentreerd schoonmaakmiddel kosten 4,95 euro. Kinfill heeft vier schoonmaakproducten, interior, tub & tile, glass & mirror en multi surface.

Kinfill

''Ook als je geen hardline milieufan bent, val je voor het uiterlijk van de Kinfill-lijn. Voor je het weet ben je duurzaam bezig''

Reda Jouahri, ondernemer

,,Je kan als klant een Kinfill-abonnement afsluiten, je krijgt dan vier forever bottles met doppen in verschillende kleuren. Je krijgt voor een jaar ampullen met geconcentreerd schoonmaakmiddel. De abonnementskosten bedragen 149 euro per jaar.''

Paard van Troje

Kinfill kan volgens de zakenman een soort paard van Troje zijn. ,,Ook als je geen hardline milieufan bent, val je voor het uiterlijk van de Kinfill-lijn. Voor je het weet ben je duurzaam bezig. Dat zou toch super zijn?"

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.