Nieuws Duurzaamheid

Maurits Groen (Kipster): 'Ondernemers die niet duurzaam zakendoen zijn uitvreters'

In 2015 wist Maurits Groen de nummer één-positie te veroveren in de Duurzame 100 van Trouw. Zijn onderneming Kipster is het eerste klimaatneutrale kippenlegbedrijf ter wereld. Groen wil het goede voorbeeld geven en laten zien hoe je het anders kunt aanpakken in onze maatschappij die ‘ontwikkeling’ ten onrechte gelijkstelt aan ‘groeien’.

Mandy Kraakman en Dennis Mensink (LIEF) 11 december 2020

Maurits Groen oprichter Kipster

Maurits Groen, oprichter van Kipster: ,,Ik hou er pas mee op als we duizend stallen hebben."

VOORPUBLICATIE LiEF

Dit is een deel van het interview met Maurits Groen, dat in het geheel te lezen is in het boek LiEF. Daarin vertellen ondernemers wat duurzaam ondernemerschap voor hen inhoudt, welke uitdagingen het oplevert en wat ervoor nodig is om van een goed initiatief een succesvolle onderneming te maken. De Ondernemer publiceert meerdere interviews uit het boek.

Duurzaamheid even vanzelfsprekend als ademhalen

,,Ondernemen is de flexibiliteit hebben om voortdurend op bewegende doelen te richten en zo vaak mogelijk raak te schieten. Maar ik vind het verschrikkelijk om bestempeld te worden als ‘duurzame ondernemer’. Dat is een pleonasme. Ik ben een ondernemer en dat ik dat op duurzame wijze doe, vind ik niet meer dan normaal. Duurzaamheid zou net zo vanzelfsprekend moeten zijn als ademhalen. Ondernemers die niet duurzaam zakendoen zijn uitvreters die ten koste van anderen, de toekomst en de planeet opereren. Onze samenleving moet hen geen license to operate geven.”

Kipster is geen eendagskuiken

,,Drie van de vier oprichters van Kipster zijn vegetariër. Waarom zouden we dan een kippenboerderij beginnen? Nou, we hebben zo’n tien jaar om een volledige klimaatcatastrofe te vermijden. We gebruiken zeventig procent van alle landbouwgrond wereldwijd om veevoer te verbouwen voor dieren die wij met een veel lager rendement opeten. Dat kunnen we niet volhouden. De wereldbevolking gaat niet binnen een decennium veganistisch leven. Dan is het dierlijke eiwit met de kleinste ecologische voetprint: kip en ei. Die conversie is een-op-een, maar dan moet je wél het dierenwelzijn vooropstellen. Het is immers heel brutaal om eerst hun nageslacht onder hun kont vandaan te trekken en ze vervolgens vroegtijdig de nek om te draaien of te vergassen als ze geen eieren meer leggen. Bovendien worden in Europa jaarlijks zo’n 350 miljoen haantjes vergast, omdat die nu eenmaal geen eieren leggen. Dat noemen ze eendagskuikens.”

,,Bedrijfstakken die hun keten niet geregeld herdefiniëren, zijn irrationeel bezig"

Maurits Groen, oprichter Kipster

Dierenwelzijn in de legkippensector

,,Wij vonden het tijd voor een geheel nieuwe handels- en denkwijze in de legkippensector. We wilden het niet alleen beter doen, we wilden het goed doen. Met als absolute uitgangspunt het dierenwelzijn. Daarnaast wilden we de natuur op geen enkele manier aantasten en slechts minimaal belasten met bijvoorbeeld fijnstof en ammoniak. Ook wilden we topkwaliteit producten afleveren en het betaalbaar houden voor iedereen. Eigenlijk zou elke bedrijfstak op deze manier zijn keten moet herdefiniëren. Bedrijven die dit niet doen, lijken volgens de traditionele, maar volkomen achterhaalde economische theorie ‘succesvol’, maar zijn feitelijk volkomen irrationeel bezig. Al dat gegraai, terwijl de rest van de wereld om je heen instort, is dom gedrag dat voortkomt uit kortzichtig eigenbelang. Dat zal uiteindelijk de samenleving ontwrichten.”

Kipster en supermarktketen Lidl

,,Met Kipster hebben we bewust voor Lidl gekozen als partner, omdat zij goede kwaliteit leveren die voor iedereen betaalbaar is. In de gesprekken met Lidl vertelden we dat we de zaken volkomen anders wilden gaan aanpakken. En dat dit alleen zou kunnen lukken als zij ons een langetermijncontract wilden bieden om al onze eieren af te nemen tegen een fatsoenlijke prijs. En wonderlijk genoeg stemden ze in! Lidl tekende ervoor om de komende vijf jaar veertig miljoen eieren van ons te kopen voor een eerlijke prijs, terwijl we op dat moment nog niet eens een bedrijf, grond of kapitaal hadden. Daarmee heeft Lidl enorm veel lef getoond. Doordat zij out-of-the-box dachten, konden wij van start gaan.”

Lees ook: Innoveren voor een duurzame toekomst: ondernemers KVK Innovatie Top 100 vertellen

Uniek: klimaatneutrale kippenboerderij

,,Omdat wij helemaal vanaf scratch zijn begonnen, kon ik eerst WakaWaka en later Kipster maximaal duurzaam inrichten. Maar zelfs dan ontdek je gaandeweg dat het altijd nóg beter kan. Neem als voorbeeld eierdozen. Die zijn gemaakt van de absolute ondersoort van hergebruikt papier. Dan denk je: duurzamer kan het niet. Toch wel! Kipster maakt verpakkingen van aardappelzetmeelafval, waardoor luchtbelletjes ontstaan in de verpakking. Daardoor gebruik je minder materiaal, is de verpakking licht én absorbeert het schokken beter. En het heeft een veel kleinere voetafdruk: bij de productie wordt 92 procent minder CO2 uitgestoten. Met zonnepanelen wekken we alle energie op die we nodig hebben en zelfs meer. Wij zijn de enige klimaatneutrale kippenboerderij ter wereld. Nog niemand heeft die claim aangevochten, maar we nodigen iedereen van harte uit het te evenaren!”

Duizend stallen Kipster

,,We hebben momenteel drie Kipster-stallen. Als corona geen roet in het eten had gegooid, waren we inmiddels druk bezig geweest enkele stallen in de Verenigde Staten te bouwen. Ook zijn we al aardig op weg met een uitbreiding naar België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ik hou er pas mee op als we duizend stallen hebben. Dat klinkt als grootspraak, maar ik geloof echt dat het kan. En als iemand ons daarbij wil helpen, staat de deur open. Ik hoef niet zo nodig kippenboer te zijn, maar wil wél het systeem veranderen. Alle hulp is daarbij welkom.”

Boek LIEF omslag duurzaamheid

LiEF: het duurzame vervolg op bestseller LEF

Wat maakt sommige impactondernemers succesvoller dan andere? Hoe verenigen topondernemers als Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), Merijn Everaarts (Dopper), Maurits Groen (WakaWaka, Kipster) en Henk-Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) groen en poen in hun bedrijf? Mandy Kraakman en Dennis Mensink (beiden Mediatic) voelden bijna dertig ondernemers aan de tand en stuitten op mooie verhalen én inzichten. Het boek is te bestellen via de webshop.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.