Nieuws Duurzaamheid

Meubelplatform Reliving maakt korte metten met 'fast furniture'

Als het aan de oprichters van online platform Reliving ligt, komt er spoedig een einde aan de negatieve impact van fast furniture. De Amsterdamse ondernemers willen tweedehands interieurinrichting de nieuwe norm maken, door de koop en verkoop ervan zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Van onze redactie 12 oktober 2021

Reliving popup

Met het platform willen de ondernemers de impact van de meubelindustrie aanzienlijk verkleinen. Foto's: Reliving

Hun uiteindelijke doel: een wereld waarin fast furniture verdwijnt en interieurartikelen telkens opnieuw, een nieuw leven krijgen. Het ondernemerstrio haalde deze zomer haar eerste investering voor Reliving op bij Stichting ifund.

Net als de mode-industrie, laat ook de interieurindustrie een flinke footprint achter. De productie van meubels en interieuritems, alsook het vervoer van producten naar winkel en consument, zorgen voor grote hoeveelheden CO2-uitstoot. Consumenten schaffen steeds vaker nieuwe meubels aan - vandaar de term fast furniture - en oude meubels worden voornamelijk verbrand. Dat terwijl meubelaankopen zich juist zo goed lenen voor een tweede leven.

''Meubels zijn vaak kwalitatieve aankopen en kunnen jaren mee. De belangrijkste reden om ze weg te doen is omdat we erop uitgekeken zijn''

Ananda van Doorn, Reliving

Reliving moet plek zijn waar je als eerste kijkje neemt bij zoektocht interieuritem

Reden voor Ananda van Doorn en Jody Klaassen om samen met Vincent van Leeuwen, developer en expert op het gebied van circulair ondernemen, Reliving in het leven te roepen: een online platform voor de aan- en verkoop van tweedehands meubels. ,,Meubels zijn vaak kwalitatieve aankopen en kunnen jaren mee. De belangrijkste reden ze weg te doen is omdat we erop uitgekeken zijn. Maar wat oud is voor de één, is nieuw voor de ander. Reliving moet een plek zijn waar je als eerste een kijkje neemt wanneer je op zoek bent naar een interieuritem,” aldus van Doorn.

Met het platform willen de ondernemers de impact van de meubelindustrie aanzienlijk verkleinen en tweedehands de nieuwe norm maken. Hun motto luidt: ‘maak gebruik van dat wat er al is.’

Reliving ondernemers

Van links naar rechts oprichters Jody Klaassen, Vincent van Leeuwen en Ananda van Doorn.

Kwaliteit boven kwantiteit bij meubelplatform

Een tweede Marktplaats? ,,Nee,” zegt van Doorn. ,,Wij willen bij het kopen en verkopen van tweedehands meubels dezelfde ervaring bieden als bij de aanschaf van compleet nieuwe producten. Nette communicatie, goede bereikbaarheid, een keurige levering en kwalitatief hoogstaande artikelen. Marktplaats heeft vaak zoveel ‘ongemakken’ dat mensen nog liever hun oude meubels op straat zetten, dan dat ze aan een verkoop op Marktplaats beginnen.”

Om inderdaad hoogwaardige kwaliteit te bieden, gaan meubels die worden aangemeld bij het platform eerst door een controle. De meubels die aan de vooraf opgestelde eisen voldoen, worden uiteindelijk op het platform verkocht. Met resultaat, want de klantbeoordeling is gemiddeld een 4,6 uit 5.

''Uiteindelijk willen we de nummer één speler voor betaalbaar tweedehands meubilair in Europa worden''

Jody Klaassen, Reliving

Afgelopen lente werd Reliving opgemerkt door impact investeerder Stichting ifund. Zij besloten na een kennismaking en een reeks gesprekken het platform te ondersteunen, om nog meer impact te maken. Tot dan toe groeide Reliving, onder leiding van de twee female founders en Chief Technology Officer Vincent van Leeuwen, zonder externe investeringen.

Uitbreiding in België en Duitsland staat op de planning van jonge ondernemers

Klaassen: ,,We draaiden al goed en behaalden in de laatste drie kwartalen 400 procent groei, maar met de investering van ifund kunnen we de vijfde versnelling inzetten. Allereerst staan de uitbreiding in België en Duitsland op de planning. Uiteindelijk willen we de nummer één speler voor betaalbaar tweedehands meubilair in Europa worden.”

Door bespaarde CO2-uitstoot inzichtelijk te maken en drempels als vervoer, lastige vindbaarheid of weinig kwalitatief aanbod weg te nemen, verwacht het bedrijf de komende tijd grote stappen te zetten.

Lees ook: Van commode tot boekenkast: Fenna & Florien maakt kindermeubilair voor een leven lang

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws