Nieuws Duurzaamheid

Broers Koedam (Nølson en Brenger) bellen elkaar eens per week met 'een ondernemersvraag'

De broers Koedam zijn uitersten. Niek zette een modemerk voor mannen op (Nølson), en Wisse bouwde een digitaal platform (Brenger) dat koeriers helpt hun busjes beter te beladen. Met vallen en opstaan hebben de twee geleerd te ondernemen. Ondanks de totaal verschillende ondernemingen houden ze elkaar scherp; het debat wordt niet geschuwd. Hoe dat eraan toegaat, ondervond De Ondernemer door bij beide broers aan te schuiven.

Eduard Voorn 15 september 2022

Broers koedam

Wisse (r) en Niek Koedam runnen elk hun eigen bedrijf: Wisse Brenger en Niek Nølson. Foto: Brenger

Twee paar blauwe ogen kijken mij aan – ‘Ons zusje heeft ook zulke felle ogen.’ Hun blikken kruisen elkaar daarna als ze door de etalage van de kleine hoekwinkel in de Amsterdamse Pijp naar buiten kijken. Hier hangen de shirts en polo’s van Niek zijn merk Nølson. De tafel waar ze aan zitten is gebracht door een koerier die werkt via het Brenger platform. Even daarvoor heeft Wisse, met 31 jaar de oudste van de twee, broer Niek (29) verteld dat het misschien wel duurzamer, en uit oogpunt van geopolitieke ontwikkelingen rond Taiwan, beter is om in Portugal te gaan produceren. ,,Als dadelijk door lockdowns of importbeperkingen je shirts vanuit China niet naar Europa kunnen komen, heb je een probleem. Is het daar wel duurzaam?”

Lees ook: Broers Teun en Joep runnen vulpennenfabriekje: 'Een handgemaakte vulpen is als een sjiek horloge’

Niek, van de twee het rapst van de tongriem gesneden en het meest extravert, heeft zijn tegenargument al klaar. ,,Ik heb in Shanghai betrouwbare leveranciers die duurzaam mijn producten produceren. Tot nu toe zijn mijn shirts en polo’s aangekomen. Geen van de fabrieken draait meer op gas, alles gaat elektrisch. Wie zegt dat dat ook zo in Portugal plaatsvindt? Ik heb moeite met het argument dat produceren in Portugal duurzamer is dan in China, omdat het in Europa ligt. Wat misschien beter kan, is het transport hierheen. Deels gaat dat namelijk per vliegtuig, maar ook een deel per trein.”

Niek is tegen fast fashion

Wisse luistert onderwijl rustig en heeft geen reden om zijn broertje in de rede te vallen. Rap pratend vertelt deze tegenstander te zijn van fast fashion. ,,Hier geen gestunt met kreten als 50 procent korting. Ik doe ook niet aan overproductie.”

Voordat broer kan beginnen over de op diesel rijdende busjes, vertelt Wisse bezig te zijn om koeriers de transitie te laten maken naar elektrisch rijden. In de toekomst zijn steeds meer stadscentra namelijk verboden voor koeriers die rijden op fossiel. ,,Helaas zijn de e-busjes nog niet gemaakt voor de zwaardere ladingen die via ons vaak worden ingeboekt, maar we stimuleren het wel.”

Pa en ma Koedam leerden hun zonen ferm debatteren

Het debatteren en discussiëren hebben de twee van hun in Blaricum wonende ouders – pa is vaatchirurg en ma werkt in de bankenwereld – meegekregen. Onze ouders zijn geen ondernemers, zegt Niek en gaat verder. ,,Aan tafel werd en wordt echt over alles gepraat, vooral veel politiek – de toegenomen polarisatie en de stikstofproblematiek, maar ook mondiale zaken. Door onze opvoeding en montessorionderwijs zijn we ons heel bewust dat het allemaal veel duurzamer moet.”

Van de twee wist hij al op 13-jarige leeftijd dat hij ondernemer wilde worden. ,,Ik handelde toen al in schoenen en bijvoorbeeld jassen. Van mijn ouders, met name mijn vader moest ik eerst een studie afronden. Toen ik ermee klaar was ben ik gelijk begonnen.”

Lees ook: Brenger vangt voor koeriers enorm gestegen brandstofprijzen op

Ook actief in België en Duitsland

Wat de twee vanuit huis meegekregen hebben, is dat alles kan, als je het maar doet. Wisse: ,,Nog voordat in hoofdsteunen van auto’s beeldschermen zaten, hadden wij er zelf een gebouwd. De voeding kwam van de elektrische sigarettenaansteker. Samen met pa hebben we ook een kart gebouwd en in de tuin een iglo van sneeuw en er ook in geslapen.”

Wisse ging aan de Rijksuniverstieit in Groningen studeren en had een baan bij Roland Berger. ,,Het is echt toevallig dat we beide in 2016 met onze bedrijven begonnen. Ik had helemaal niet op zo’n jonge leeftijd als Niek al zoiets dat ik voor mijzelf wilde beginnen. Het idee kwam samen met mijn zakenpartner op ons pad en toen zijn we eraan gaan werken. Via bijna de zesde investeringsronde is Brenger wat het nu is en zijn we inmiddels ook actief in België en Duitsland.”

"Ik heb veel respect voor hem, hoe hij in zijn eentje dit allemaal heeft opgezet. We bellen elkaar ongeveer één keer per week met een ondernemersvraag"

Wisse Koedam over zijn broer Niek

De verschillen tussen de twee broers zijn groot, maar ook tussen de twee bedrijven. Bij Brenger staan inmiddels zo’n vijftig werknemers (35 fte) op de loonlijst en zorgen duizend aangesloten koeriersbedrijven voor een omzet van over de 6 miljoen euro. Bij Nølson werken drie mensen die zo’n tweeduizend shirts per maand aan de man brengen. Toch weten de twee elkaar te vinden.

,,Ik leer van Niek minder bescheiden te zijn, maar wel eerlijk te blijven”, zegt Wisse als de ene broer naar de ander kijkt. In de winkel wordt onderwijl een man geholpen in zijn zoektocht naar “een vers wit hempie”, zoals Niek dat ooit met veel bravoure in Quote zei. ,,Ik heb veel respect voor Niek, hoe hij in zijn eentje dit allemaal heeft opgezet. We bellen elkaar ongeveer één keer per week met een ondernemersvraag, maar het grote verschil is dat ik veel met mijn mede-oprichter (Derk van der Have/red.) spar. Nog een verschil? Wij zijn constant op zoek naar de beste software engineers om nog meer waarde aan het platform toe te voegen.”

Lees ook: Deze broers runnen supermarktimperium van 100 miljoen: 'Als mensen zeggen: dat lukt nooit, bewijzen wij het tegendeel'

Investeerders weten de twee broers te vinden

Als het gaat om investeringen en juridische en fiscale zaken weet Niek broer Wisse te vinden. ,,Hij heeft daar veel meer ervaring mee”, vertelt Niek, die net een tweede financieringsronde achter de rug heeft. ,,De huidige investeerder (er wordt geen naam genoemd/red.) is verder gegaan en heeft nu een belang van minder dan 30 procent. Mijn investeringen gaan richting marketing, zetten in op YouTube om de massa te bereiken en voorraad. We richten ons met de website, goed voor 80 procent van de omzet, op Nederland, die vijver is nog lang niet leeg.”

Wisse springt bij: ,,Niek zegt wel dat wij op een creatievere manier moeten gaan werven. Betaal mensen die nieuwe werknemers aandragen. Tot nu allemaal niet gedaan. Zoals wij nu werven levert veel loyalere mensen op.”

De broers kunnen altijd aankloppen bij Oscar Kneppers

Mochten de twee er samen even niet uitkomen dan kunnen ze nog aankloppen bij de bekende ondernemer Oscar Kneppers. Wisse: ,,Het is een familielid, van de kant van onze moeder. Hij vertelde ons dat in ondernemerschap de pieken hoog en zijn en de dalen diep. Daar houden we ons maar aan vast.”

De man in de winkel heeft inmiddels een wit shirt maat 39 verkocht en wandelt het zonnige Gerard Douplein op, tevreden over de aankoop.

Lees ook: Startup van de Week: Nølson, van de stijlvolle shirts

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws