Nieuws Duurzaamheid
'Deze tijd vraagt om nieuwe businessmodellen'
Jan Jonker is Hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Met De Ondernemer deelt hij zijn kennis over nieuwe businessmodellen.

We leven in een tijdperk dat vraagt om fundamentele verandering. Kijk naar het dalend vertrouwen in de politiek, het wankelende Europa en het kwetsbare monetaire systeem. Kijk tegelijkertijd naar de vervuiling, het slopen van de natuur en de razendsnelle uitputting van grondstoffen. Dat kan zo niet langer. Het roer moet om, in de maatschappij, in de politiek en het bedrijfsleven.
Ondernemingen, daar zit de maatschappij helemaal vol mee. Hun succes of falen wordt uiteindelijk bepaald door hun business model. Het klassieke ‘meer-volume-tegen-zo-laag-mogelijke-prijs-is-goed model’ staat in heel veel sectoren onder druk, of het nu gaat om vlees, groente of T-shirts. Dat is niet meer van deze tijd. Dat moet anders.
Deze tijd vraagt om een nieuwe generatie business modellen die aandacht hebben voor duurzaamheid, mensen en anders samenwerken. Drie van die modellen maken snel furore. Dat zijn platform modellen om overwaarde te delen, community of gemeenschapsmodellen en circulaire business modellen. Nu ontwikkelen deze modellen zich nog vooral los van elkaar. Maar als we ze op elkaar gaan betrekken, ontstaat op alle mogelijke plekken in de maatschappij én in het bedrijfsleven verandering. Dat doet ertoe, want dat heeft deze tijd dringend nodig.