Nieuws Duurzaamheid

Vader en dochter gaan met PAWR de strijd aan met vervuilende hondenvoer-industrie

20 procent van alle vleesproductie wereldwijd wordt gegeten door onze hond en kat. Zo eet een beagle in heel zijn leven ongeveer 500 kippen en heeft het voeden van een hond per jaar dezelfde milieu-impact als een autorit van Groningen naar Marokko. Hoog tijd om daar verandering in te brengen vonden vader en dochter Erik en Fia Luijerink, de ondernemers achter startup PAWR.

Van onze redactie 16 juni 2022

PAWR dochter vader

Vader en dochter Erik en Fia Luijerink komen met plantaardig hondenvoer: PAWR. Foto: PAWR

Door kilo’s vlees in te wisselen voor evenwichtige plantaardige voeding willen Erik en Fia Luijerink met PAWR laten zien dat het beter kan, voor onze hond én de wereld om ons heen.

Ondanks dat plantaardige voeding voor velen nog nieuw is, heeft Erik als dierenarts al 15 jaar ervaring met plantaardige voeding. ,,Ik heb plantaardige hondenvoeding altijd al als wondermiddel gezien, veel honden zijn namelijk allergisch voor kip en rund. Hierdoor heb ik al veel honden beter kunnen maken met mijn plantaardige voeding, maar nu het ook essentieel is voor onze planeet en de volgende generaties ben ik trots dat we met PAWR het verschil kunnen maken." De kennis die vader Luijerink de afgelopen jaren heeft opgedaan, zijn nu vertaald in de complete hondenvoedingen.

''Deze nieuwe vorm van hondenvoer is niet alleen gezonder maar laat ook zien dat we kijken naar wat de consument wil om zo de transitie te versnellen''

Fia Luijerink, PAWR

Veel bedrijven stappen in het alternatief op basis van insecten, PAWR gebruikt wortel en quinoa

Het plantaardige schap in de supermarkt groeit ieder jaar fors, het is beter voor onze gezondheid, de planeet en alle dieren die erop leven. In de diervoeding zijn er nog weinig bedrijven die hier volledig voor gaan, wat PAWR veel kansen biedt, zo beloven vader en dochter. Veel bedrijven stappen in het alternatief op basis van insecten.

De startup gelooft door de band die we hebben met onze hond dat we hem liever hetzelfde geven als wat we zelf eten. Daarom zijn de voedingen gevuld met gedroogde superfoods als wortel, quinoa en erwt. ,,Deze nieuwe vorm van hondenvoer is niet alleen gezonder maar laat ook zien dat we kijken naar wat de consument wil om zo de transitie te versnellen,’’ vertelt Fia, die vanuit haar opleiding in voeding het brein is achter het bedrijf.

Vader en dochter timmeren aan de weg in landen in Azië en onze buurlanden

Als vader en dochter, maar vooral grote hondenliefhebbers zetten ze alles op alles om iedereen de voordelen van plantaardige voeding te laten ervaren. Met een vliegende start, ondanks dat PAWR nog maar net live is weten ze met hun toekomstgerichte concept al een plekje bij winkels in Nederland te bemachtigen. Maar ook internationaal zijn de twee hard aan de weg aan het timmeren in landen in Azië en onze buurlanden.

Om deze impact te vergroten zijn ze een crowdfunding gestart, waarbij het duo al 30.000 euro heeft opgehaald. Het doel is om 50.000 euro op te halen. Fia: ,,We staan aan het begin van een plantaardige hondenvoedingrevolutie, en een revolutie start je niet alleen. We zouden het te gek vinden om PAWR op de markt te krijgen samen met een groep pioniers die achter onze missie staan.”

Lees ook: Duurzame hondenbrokken gemaakt van insecten: producent Teds wil baasjes laten zien dat het anders kan

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws