Nieuws Duurzaamheid
Klanten en leverancier helpen Pieter Pot: 500.000 euro én 600 kilo hagelslag
Klanten vragen of ze extra tegoed voor toekomstige boodschappen willen kopen, te gebruiken als een soort voorfinanciering. Bij Pieter Pot stuurden ze hun ruim 35.000 klanten drie weken geleden een mail met dat verzoek. Het resultaat: 500.000 euro én 600 kilo De Ruijter hagelslag.

Meer dan tevreden en toch ook wel opgelucht, dat zal het gevoel zijn dat bij Jouri Schoemaker en zijn team van Pieter Pot overheerst. Gebrek aan voldoende cashflow maakte extra financiering na de doorstart van de online verpakkingsvrije supermarkt namelijk noodzakelijk.
In een eerder gesprek met De Ondernemer verduidelijkte Jouri Schoemaker een mogelijke oplossing: ,,We willen onze klanten de mogelijkheid bieden om alvast extra tegoed bij ons te kopen. Tegoed voor toekomstige boodschappen. Het gaat dan om 100, 250 of 500 euro aan tegoed. Daarmee kunnen wij de leverancier betalen en het assortiment opbouwen. De klant krijgt een soort van rente. Voorbeeld: je betaalt 100 euro, dan krijg je direct 110 euro tegoed. Betaal je 250, dan is het tegoed 275 euro. Is het 500 euro, dan is het tegoed 570 euro. In oplopende stapjes gaat het om 10 tot 14 procent extra tegoed.’’
Pieter Pot: 500.000 euro voor de cashflow
Schoemaker en zijn team hoopten aanvankelijk op 150.000 tot 200.000 euro binnen te halen, maar zagen de teller in twee weken al ruim boven de 300.000 uitkomen. En inmiddels is zowaar het half miljoen euro bereikt. ,,Dit geeft zoveel vertrouwen, ook als je kijkt naar wat er aan de hand is in de wereld. Hieruit blijkt echt dat systeemverandering mogelijk is, dat mensen het willen, dat ze het omarmen. En dat met de wetenschap dat je elke keer dat je voor boodschappen in herbruikbare potten kiest je je CO2-footprint verkleint."
"We kunnen weer verder bouwen aan onze missie, gesteund door duizenden van onze klanten"
Schoemaker stelde eerder al dat ook na de doorstart leveranciers in de missie van Pieter Pot zijn blijven geloven. De cashflow die er nu is versterkt dat vertrouwen alleen maar meer, immers: Pieter Pot betaalde de leveranciers aanvankelijk op basis van de omzet die gedraaid werd.
,,Dat lukte niet altijd op tijd en dan was een kwart van ons assortiment uitverkocht. Alsof je een supermarkt binnenloopt en een kwart van de schappen is leeg. Dat is een negatieve klantervaring. Dat helpt ook niet bij de omzet. Je komt in een negatieve cirkel terecht.’’
600 kilo De Ruijter hagelslag
Met de binnengehaalde 500.000 euro behoort dat dus tot de verleden tijd. Bovendien wachtte Pieter Pot nog een verrassing. ,,Kraft Heinz, een van onze leveranciers, sponsort ons met maar liefst 600 kilo De Ruijter hagelslag. Als steun. Fantastisch".
Terug naar 2021: De Picnic-potentie van Pieter Pot
'Kijk met vertrouwen naar de toekomst'
De crowdfundingachtige-actie voor de klanten van Pieter Pot loopt nog tot en met zondag. En, verklapt Jouri Schoemaker (op de foto hieronder) ons, om voor het bedrijf een nog steviger financieel fundament te realiseren en daarmee gedegen in te kunnen zetten op groei, is er het plan in het najaar een sharefundingcampagne op te starten.
,,Ik kijk met vertrouwen naar de toekomst. We kunnen weer verder bouwen aan onze missie, gesteund door duizenden van onze klanten".