Nieuws Duurzaamheid

Pieter Zwart gaat met Coolblue de verkoop en levering van energie in

Coolblue gaat vanaf donderdag groene stroom en gas leveren. Het doel is 100.000 klanten over een jaar. ,,Wij zijn niet bang voor een beetje competitie", vertelt Pieter Zwart.

Remco Andersen (De Volkskrant) 28 januari 2021

Pieter Zwart Coolblue Energie

Pieter Zwart: ,,We moeten met zijn allen steeds bewuster met energie omgaan, en rondom het huis wordt steeds meer elektrisch.'' Foto: Jiri Büller/De Volkskrant.

Lees ook: Nu lokaal online kopen, straks weer terug naar bol.com en Coolblue?

Coolblue vindt dat het zich de afgelopen jaren heeft onderscheiden door een uitstekende service, en dat het zo het vertrouwen heeft gewonnen van een loyale klantenkring. Daarom denkt het bedrijf nu in een positie te verkeren om die klanten te adviseren over slimme energieoplossingen. Wie klant wordt van Coolblue Energie, krijgt daarom behalve scherpe stroom- en gasprijzen en een welkomstbonus óók ‘dikke kortingen’ op de energiezuinige apparaten die Coolblue hen aanraadt.

Klant blij, Coolblue blij, en milieu blij. Dat belooft althans oprichter en ‘beginbaas’ van Coolblue, zoals hij zichzelf noemt, Pieter Zwart (43). ,,Wij worden het enige energiebedrijf dat meer verdient wanneer de klant minder verbruikt'', aldus Pieter Zwart tegen De Volkskrant.

Coolblue, opgericht in 1999 door toenmalig student Bedrijfskunde Zwart en twee vrienden, groeide de afgelopen tien jaar uit tot voorloper op het gebied van online elektronica. Zwarts formule –transparantie, service en luchtigheid – bleek in staat een markt open te breken die ogenschijnlijk verzadigd was: Coolblue ging van 100 miljoen omzet in 2010 naar 1,5 miljard in 2019 en 2 miljard vorig jaar.

"Andere energiebedrijven willen klanten niet helpen bij het verminderen van hun energierekening, Coolblue wil dat wel''

Coolblue gaat klanten helpen hun energieverbruik te verminderen. Dat doen andere leveranciers toch ook? Je krijgt overal gratis een app met inzicht in je energieverbruik bij. Wat is het verschil?

,,Wat wij bieden, als eerste bedrijf ter wereld, is een geïntegreerde keten: wij geven je inzicht in je energieverbruik, én we helpen je concreet om dat terug te brengen, én we geven daarbij fikse kortingen. Dus niet alleen de tip om een slimme thermostaat te installeren of een energiezuinige wasdroger aan te schaffen; nee, we verkopen die ook, komen hem installeren, stellen hem in.''

,,We zijn twee jaar geleden begonnen met het installeren van zonnepanelen, en duizenden klanten zijn daar rammend enthousiast over. Sinds kort installeren we ook laadpalen voor elektrische auto’s. Dit is een logische volgende stap: we helpen je om energie te genereren, het verbruik terug te dringen, en verzorgen nu ook de integratie op de energienetwerken. Dat is uniek.''

Zwart gelooft niet dat andere energiebedrijven klanten écht willen helpen bij het verminderen van hun energierekening, en dat Coolblue daarin uniek is. Toch zijn daar wel degelijk goede voorbeelden van. Eneco heeft naam gemaakt met zijn slimme thermostaat Toon, die klanten helpt hun gebruik te verminderen. En jongere energiebedrijven, vooral van groene kleur zoals Vrijopnaam, halen hun winst niet of veel minder uit de verkoop van zo veel mogelijk stroom, maar uit het vastrecht. Ook prijsvergelijker Pricewise laat weten dat veel energiebedrijven hun winsten vooral halen uit het vastrecht. Precies zoals Coolblue dat van plan is.

Lees ook: Hoe ondernemers omgaan met duurzaamheid en zichzelf scherp houden

Een cynicus zou kunnen zeggen: ‘Coolblue gaat koekeloeren in het leefpatroon van hun klanten om meer wasdrogers te verkopen.’

,,Je kunt elk onderwerp aanvliegen zoals je wilt. Als je mij vraagt: kan het combineren van gebruiksinformatie en tips leiden tot minder verbruik? Ja. Gaan wij die gegevens nu direct koppelen? Nee. Maar in de toekomst kan meer gegevensintegratie misschien wel een betere klantervaring opleveren.''

Is dit ook een manier om je bedrijf steviger in de samenleving te verankeren, nu e-commerce onder druk staat door onder meer de komst van online winkelgigant Amazon naar Nederland?

,,We merken dat onze klanten enorme behoefte hebben aan energiebesparing. ‘Energiegebruik’ is het meest gebruikte filter op onze witgoedpagina’s. Voor ons is het een grote stap, en een nieuwe poot onder ons bedrijf. Het is ook op de toekomst gericht. We moeten met zijn allen steeds bewuster met energie omgaan, en rondom het huis wordt steeds meer elektrisch.''

,,In de toekomst, als woningen energie gaan opleveren in plaats van verbruiken, komt daar ongetwijfeld de thuisbatterij bij. Stel dat je dan ook nog een laadpaal installeert en elektrisch gaat rijden, deels met zelf opgewekte energie, dan rijd je straks voor 2 à 3 cent per kilometer. Wij willen die ontwikkeling voor zijn.''

Het doel is 100.000 klanten over een jaar. "Wij zijn niet bang voor een beetje competitie''

Hoeveel klanten wil je over een jaar hebben?

,,Ik hoop op zeker 100.000. Maar ik wil vooral, ook al is dat misschien niet zo’n commercieel antwoord, het energieverbruik helpen terugdringen. De enige echt groene energie is energie die je niet gebruikt.''

Vooruit: hoeveel procent minder gaan die 100 duizend klanten aan energie verbruiken?

,,Vergis je niet: een wasdroger van tien jaar oud verbruikt vaak vier keer zoveel energie als een moderne. Factor vier, echt heel veel. Een plasmatelevisie vreet energie. Als je de oudste apparaten vervangt, zonnepanelen neerlegt, en een slimme thermostaat installeert, dan kun je bij een beetje moderne woning het energieverbruik halveren.''

Jullie hebben ServiceHouse overgenomen om als energieleverancier op te treden. Maar juist ServiceHouse kreeg een heel lage waardering van de Consumentenbond voor zijn milieuprestaties. Het bedrijf zou aan greenwashing doen.

Zwart, zuchtend: ,,We lanceren vandaag Coolblue Energie, en nog voor het zo ver is, worden we al van greenwashing beschuldigd. Maar het is heel simpel: de elektriciteit van Coolblue Energie zal groen zijn, en is afkomstig van Nederlandse windmolens en Nederlandse zonnepanelen. Gecertificeerd en wel. Een deel komt van de windmolens van ServiceHouse zelf, de rest kopen we in.''

,,Dat we uitgerekend ServiceHouse hebben overgenomen, een investering van tientallen miljoenen, heeft een reden: het is namelijk een softwarebedrijf dat slimme oplossingen kan bieden. Dat softwarebedrijf verzorgt ook de levering van energie voor een paar kleinere, soms grijze energieverkopers. Dat blijft onveranderd.''

Jullie zeggen dat de CO2-uitstoot van het aardgas wordt gecompenseerd. Hoe doen jullie dat, en bij wie?

,,We compenseren dat door geld te steken in bosbeschermingsprojecten in Latijns-Amerika. Daardoor wordt een hoeveelheid CO2 uitgespaard. Die projecten zijn VCS en REDD gecertificeerd.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.