Nieuws Duurzaamheid

Retailsector: stoppen met produceren in Azië

We zijn té afhankelijk geworden van Azië en moeten de productie daarom dichter bij huis gaan zoeken. Dat is de mening van de Nederlandse retailer nu de gevolgen van het tekort aan grondstoffen, een ontregelde zeecontainervaart en fabriekssluitingen in China zich in de aanloop naar de feestdagen steviger dan ooit laat voelen.

Robbert Daalder 22 oktober 2021

Retailsector inretail stoppen produceren azie

Nederlandse retailers willen minder steunen op de productievaardigheden van Aziatische landen. Foto: Shutterstock

Een belangrijk en positief besef volgens INretail-directeur Jan Meerman, die deze conclusie kan trekken na het houden van een enquête onder vijfhonderd retailers. ,,We hebben momenteel te maken met een behoorlijke stijging van inkoopprijzen”, zegt hij. ,,Van een stijging van 10 procent schrikt ondertussen niemand meer en dat heeft natuurlijk alles te maken met de huidige situatie in China. Dat gaat gepaard met serieuze leveringsproblemen waardoor retailers ook nog eens niet zeker zijn of en wanneer zijn hun producten binnen krijgen."

Meerman: 'Géén lege winkels in aanloop naar Sinterklaas en Kerst'

In aanloop naar de feestdagen is het volgens de voorman van INretail belangrijk dat de consument daarom tijdig bestelt. ,,Van de ondernemers in deze branche wordt flink wat creativiteit verwacht, al zie ik dat het grootste gedeelte van deze groep de zaken al goed voor elkaar heeft. Ze hebben tijdig ingekocht of hun winkels gevuld met goede alternatieven. Nee, ik verwacht dus geen lege winkels. Sinterklaas en de Kerstman gaan het gewoon redden dit jaar.”

"De consument uit het midden- en hogere segment is bereid meer te betalen wanneer hun uitgaves bijdragen aan de verbetering van het milieu"

Jan Meerman, directeur INretail

Cruciale technieken vandaag de dag wel binnen handbereik voor retailers

Omdat ook Meerman als belangenbehartiger van retailers wel degelijk ziet dat er serieuze problemen zijn in de wereldwijde productieketen, legde hij zijn oor te luister bij zijn leden met de vraag wat er moet veranderen om extreme prijsstijgingen - met alle gevolgen van dien - in de toekomst te voorkomen.

,,Stoppen met produceren in Azië, was het antwoord waar ze mee kwamen. Dat vind ik een positief geluid en het is ook echt mogelijk. Vijf tot tien jaar geleden hadden we er simpelweg de techniek niet voor, maar dat is nu anders. We zullen het langzaam aan dichter bij huis moeten zoeken. Denk aan Noord-Afrika, Turkije en Europa. Belangrijk om te onthouden is echter wel dat we nog een verantwoordelijkheid hebben richting de fabrieken in bijvoorbeeld Bangladesh. Die kun je niet zomaar buitenspel zetten. Langzaam afschalen is dus wel een pré.”

Tot zijn genoegen ziet de directeur van INretail dat veel ondernemers al bezig zijn met deze vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). ,,Binnen de non-food krijgen veel inkopers al de opdracht om fabrikanten van dichterbij te zoeken. Inderdaad, dat is duurder en heeft prijsstijgingen voor de consument als gevolg, maar die consument uit het midden- en hogere segment is wel bereid iets meer te betalen wanneer zijn uitgave bijdraagt aan de verbetering van het milieu.”

Inretail retail jan meerman directeur

INretail-directeur Jan Meerman: ,,Belangrijk om te onthouden is dat we een verantwoordelijkheid hebben richting de fabrieken in bijvoorbeeld Bangladesh. Die kun je niet zomaar buitenspel zetten." Foto: INretail

Lees ook: Is er voldoende speelgoed op voorraad voor Sint en Kerstman?

Retailer scoort niet langer met de meest scherpe inkoopprijs

,,Daarbij valt een interessant onderscheid te maken tussen de burger en de consument in ons”, vervolgt Meerman. ,,Die eerste is namelijk van mening dat we zoveel mogelijk aan mvo moeten doen, terwijl de consument nog altijd voor de scherpste prijs gaat. Waar de consument in het verleden de boventoon voerde, denk ik dat de burger nu aan het winnen is. Voor retailers geldt precies hetzelfde. De beste retailer hoeft het tegenwoordig niet meer te hebben van de allerlaagste inkoopprijs, maar scoort juist wanneer hij of zij bijdraagt aan een betere wereld."

,,Laat ik vooropstellen dat het vastlopen van containerschip de Ever Given in maart een regelrechte ramp was. Toch heeft het jou en mij wel laten zien wat er gebeurt zodra de containervaart verstoord raakt. En belangrijker nog: hoe afhankelijk we daarvan zijn. We moeten deze vaart over de wereldzeeën echt terugdringen en onze retailers kunnen daaraan bijdragen. Sterker nog, daar zijn ze al mee begonnen."

Lees ook: Feestdagen: hoe speelgoedgigant Mattel mogelijke leveringsproblemen omzeild

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws