Nieuws Duurzaamheid

Ruud Koornstra: ‘Nederland moet het Silicon Valley van de energietransitie worden’

Nederland moet ‘wereldkampioen energietransitie’ worden. “Om dat te bereiken, moeten ondernemers hun krachten bundelen”, zegt duurzaam ondernemer Ruud Koornstra tijdens de Week van de Ondernemer.

Lotte Elbrink | Video: MyChannels 12 mei 2017

Ruud koornstra ps

Koornstra, die met zijn onderneming Tendris aan de wieg van talloze duurzame innovaties stond, is er van overtuigd dat goed ondernemerschap de wereld kan redden. “Het paradijs op aarde is binnen twintig jaar haalbaar, we moeten alleen toepassen wat we vandaag hebben.”

Voorloper

“Als het aankomt op innovatie, is Nederland een absolute voorloper”, zegt Koornstra. “Ons land heeft de beste technologie, goede universiteiten en wint regelmatig innovatieprijzen. Alle ingrediënten zijn er, we zijn alleen ontzettend slecht in het implementeren van die innovaties. Daar moet rigoureus verandering in komen. We moeten naar een ‘Netherlands first’-gevoel en ophouden met het verkwanselen van onze capaciteiten.”

Silicon Valley van de energietransitie

Volgens het Parijs-akkoord moet in 2030 de CO2-uitstoot minstens gehalveerd zijn. “Makkelijk te halen”, zegt Koornstra. “In 1895 vond William Röntgen het röntgenapparaat uit, vijf jaar later had ieder zelf respecterend ziekenhuis zo’n apparaat. In 1900 ging de eerste auto de weg op, twaalf jaar later gingen we met de auto naar het werk. In 1959 vonden we gas, binnen acht jaar had vrijwel ieder huishouden een gaspijpje. Parijs 2030, dat moet dus goed te doen zijn.”

Doelstellingen

Dat betekent wel dat het roer drastisch om moet. “Ondernemers, politiek, onderwijs en media hebben hier grote verantwoordelijkheid in. Ze moeten zich hergroeperen, actie ondernemen en de doelstellingen halen.

Nederlands vernuft, geld en innovatie: we hebben het allemaal in ons bezit”, betoogt Koornstra. “Laten we dat inzetten en de Silicon Valley van de energietransitie worden. Dat moeten we roepen, innovatieve spelers komen dan vanzelf deze kant op. We hebben alle mogelijkheden om wereldkampioen te worden.”

Samenwerken

Blijf daarbij niet hangen in oude sectoren, zegt hij. “Kijk naar Shell, daar hebben ze geen idee wat de vernieuwers brengen. Ook zij moeten met de transitie aan de slag. Shell heeft de kleuren van Kodak. Verandert dat niet, dan zullen ze Kodak ook achterna gaan – ten onder. Kiezen ze echter voor de kleuren van Fuji – duurzaam -, dan blijven ze bestaan.”

Om het wereldkampioenschap te realiseren moeten mkb’ers en grote organisaties gaan samenwerken. “Het mkb voor de innovatie, de grote bedrijven om snelheid te maken. Zoek elkaar op en ga samen duurzaam ondernemen. Falen is geen optie.”

Mkb en grote bedrijven: zoek elkaar op en ga samen duurzaam ondernemen. Falen is geen optie