Nieuws Duurzaamheid

Jonge ondernemers lanceren Aquablu: drinkwater uit Amsterdamse grachten

Vandaag lanceert watertech-startup Aquablu een limited edition versie van Amsterdams Grachtenwater. Drinkwater, uit de gracht. Het jonge bedrijf heeft als missie om schoon drinkwater toegankelijk voor iedereen te maken, zonder het gebruik van PET-flesjes, en bouwt slimme waterzuiveringssystemen voor de consumentenmarkt.

Van onze redactie 3 juni 2020

Marnix Stokvis Marc Van Zuylen dichtbij

Marnix Stokvis (rechts) en Marc van Zuylen, de ondernemers achter Aquablu.

Jaarlijks wordt er zo’n 60.000 kilo plastic, 700 doden dieren en 12.000 fietsen uit de Amsterdamse grachten gevist. Al wordt de kwaliteit van het grachtenwater steeds beter - helemaal tijdens de lockdown - , nog nooit eerder was het drinkbaar.

Aquablu ging de grachten op en tapte water uit de Keizersgracht, Herengracht en Prinsengracht. Voor de gelegenheid werd het zuiveringssysteem in een draagbare koffer op een sloepje geïnstalleerd. Hiermee werd het water uit de gracht gepompt en ter plekke gezuiverd, gemineraliseerd en gebotteld. De vijftig flessen werden uitgedeeld aan Amsterdammers. Hun reacties? ,,Lekker. Je zou niet zeggen het grachtenwater is”.

''Waarom zou je flesjes uit Fiji naar Europa verschepen, terwijl je praktisch elke bron van water - mits gezuiverd - hier gewoon kunt drinken?''

Marnix Stokvis, oprichter van Aquablu

Water amsterdam bootje gracht

Amsterdams grachtenwater voor 39 euro

De duurzaam gebottelde flessen zijn exclusief te koop op de webshop van Aquablu voor premium prijs van 39 euro. Water vol met mineralen en zonder vervuiling. Want de systemen halen vervuiling als bacteriën, virussen, hormonen en lood uit het water.

De kwaliteit van het water kan worden gegarandeerd dankzij de quality guard die de Aquablu-systemen bevatten. 96 sensoren checken de kwaliteit van het drinkwater en wanneer dit niet volledig kan worden gegarandeerd komt er geen druppel water uit de kraan van het systeem.

Water amsterdam fles

Groei plastic soep

Het water is absoluut anders dan kraanwater, maar ook een stuk milieuvriendelijker dan PET-flessen, zo beloven de ondernemers. Er worden jaarlijks 650 miljoen plastic flesjes water verkocht; de lokale supermarkt heeft tegenwoordig een ruimer waterassortiment dan wijn.

De campagne bevat een onderliggend statement. Aquablu wil zo laten zien dat het beste water, lokaal water is. Zonder ingewikkelde vervuilende transportketens en groei van de plastic soep. ,,Waarom zou je flesjes uit Fiji naar Europa verschepen, terwijl je praktisch elke bron van water - mits gezuiverd - hier gewoon kunt drinken?'', aldus Marnix Stokvis, oprichter van Aquablu.

09 Campagnebeeld1 960x540

Smart technology Aquablu

Aquablu is in 2016 gestart door de twee jonge ondernemers Marnix Stokvis en Marc van Zuylen omdat het grootste deel van de wereldbevolking afhankelijk is van plastic flessen als enige bron van veilig drinkwater. Middels ‘smart technology’ kunnen de systemen van Aquablu niet alleen elke vorm van zoet water tot drinkwater zuiveren, maar biedt het bedrijf ook inzicht in de kwaliteit van het water.