Nieuws Duurzaamheid

Tony's Chocolonely: 'Samenleving en de planeet serieus nemen"

Tony's Chocolonely is expliciet opgericht om 'slaafvrije' chocolade te produceren. Ook zijn alle processen zo duurzaam mogelijk ingericht. ,,We willen de rest van de sector precies laten zien wat we doen'', vertelt chief chocolate officer en mede-eigenaar Henk Jan Beltman.

RENÉ BOGAARTS | Foto: HH/Bram Belloni 13 juni 2017

Tonys Chocolonely HH foto bram belonni

In de chocolade-industrie worden naar schatting twee miljoen mensen illegaal te werk gesteld'', zegt Beltman. ,,Wij weten precies waar onze cacao vandaan komt. Daarom kunnen we zeggen dat slavenarbeid bij de productie van ónze repen zo goed als uitgebannen is. Maar als ondernemer ben je natuurlijk nooit tevreden. We willen dat slavenarbeid nergens meer in de hele industrie voorkomt en dat boeren genoeg verdienen om hun kinderen naar school te sturen.''

Achter de schermen hecht Beltman ook sterk aan andere aspecten van duurzaamheid. ,,Je moet niet alleen je eigen mensen en de boeren serieus nemen, maar ook de samenleving als geheel, de planeet waarop we leven.''

Duurzaam transport

De eigen uitstoot van broeikasgassen is beperkt. Met een jaaromzet van 46 miljoen euro is Tony's Chocolonely Nederlands grootste chocolademaker, maar er werken slechts vijftig mensen. Omdat chocoladerepen zo'n compact product vormen, levert het transport relatief weinig vervuiling op.

Zelf expert zijn

,,Het grootste issue zit in de productie van melkpoeder. In koeienmest om precies te zijn'', zegt Beltman. ,,Samen met Barry Callebaut, het bedrijf dat onze repen produceert, kijken we hoe we dat probleem kunnen aanpakken. Denk aan het buiten lopen van koeien, voer en het opvangen van mest om daarmee energie op te wekken.''

Beltman, die samenwerkt met adviesbureaus als NewForesight en de universiteiten van Utrecht en New Orleans, is ervan overtuigd dat je problemen rond duurzaamheid alleen goed kunt aanpakken als je er zelf expert in bent.

Beltman onderstreept het belang van communicatie en transparantie. ,,Op onze aandeelhoudersvergadering en in ons Jaarfairslag vertellen we precies wat we doen. We willen laten zien dat de achtduizend boeren met wie wij werken, het beter doen dan de rest. Alleen dan kunnen we impact hebben op de rest. Ons model is schaalbaar.We kunnen de hele sector veranderen.''

We willen laten zien dat de achtduizend boeren met wie wij werken, het beter doen dan de rest

Henk Jan Beltman, chief chocolate officer