How-to Duurzaamheid

Tweedehands, eerste keus: de opmars van gebruikte goederen

Aangejaagd door milieubewuste millennials en generatie Z’ers is de verkoop van tweedehandsspullen de afgelopen tijd flink gegroeid. En volgens de voorspellingen is dit nog maar het begin. Hoe haak je daarop in als (r)etailer?

Robert Heeg 21 februari 2020

Tweedehands kleding duurzaam

Beeld: Unsplash

Tweedehands goederen winnen aan populariteit. Het is vooral gebruikte kleding die onder noemers als vintage en retro steeds vaker een doorstart mag maken. Volgens marktonderzoeker GlobalData groeit de markt voor tweedehands kleding 21 keer sneller dan die voor nieuwe kleding.

De stroming wordt vooral aangevoerd door millennials en Generatie Z; in het 2019 Resale Report van thredUP, een marktleidend tweedehandsplatform, lezen we dat deze groepen gebruikte kleding 2,5 maal sneller adopteren dan de gemiddelde consument. thredUP voorspelt dat tweedehands binnen 10 jaar groter is dan de bekritiseerde ‘fast fashion'. De hoeveelheid vrouwen die bereid is tweedehands kleding te kopen nam toe van 45 procent in 2016 naar 64 procent in 2018. Het bedrijf uit San Francisco heeft het vertrouwen van de markt: vorig jaar kreeg het een kapitaalinjectie van 175 miljoen dollar.

''Om klanten te allen tijde tevreden te houden is het erg belangrijk om de beste kwaliteitsmatch te bieden tussen vraag en aanbod''

Goiuri Llanos, Chronoexpert

Wegwerpcultuur

We moeten die cijfers wel in perspectief zien: de afgelopen drie jaar groeide ook de fast-fashionindustrie met 21 procent en budgetketens als Primark blijven uiterst succesvol. Maar de werkomstandigheden in Aziatische naaiateliers liggen steeds vaker onder een vergrootglas en de wegwerpcultuur in de mode zou een aanslag op het milieu vormen. Het kopen van gebruikte kleding is daarom voor veel kritische consumenten een statement, waar bovendien een hip label aan hangt. En niet alleen tweedehands kleding heeft toekomst, getuige deze cijfers:

  • Volgens Amerikaanse cijfers namen fysieke tweedehands verkopen vorig jaar toe met 9 procent en online zelfs met 49 procent.
  • De verkoop van refurbished smartphones groeide tussen 2016 en 2017 met dubbele cijfers.
  • Onderzoeksbureau Marktdata zegt dat consumenten online eerder tweedehands meubels kopen (14 procent) dan nieuw (8 procent). Onder jongeren is dat zelfs 18 procent.
  • Reuters berekent dat de markt voor tweedehands merkhorloges en sieraden 20 miljard dollar waard is en, net als gebruikte kleding, met dubbele cijfers blijft groeien.

Hoe zit dat eigenlijk met btw?

Wie handelt in tweedehands goederen is geen verkoper maar wederverkoper. Daarvoor gelden aparte belastingregels, waarbij ondernemers gebruikmaken van de ‘margeregeling’; ze betalen geen btw over hun totale omzet, maar alleen over de winst. Over de gebruikte goederen is tenslotte al een keer btw betaald. Wel moeten deze goederen in de administratie gescheiden worden gehouden van andere tariefgroepen. Meer info en het rekenmodel tref je hier.

Gevestigde namen

Je hoeft zeker geen sympathiek klein retrowinkeltje te zijn om succesvol tweedehands spullen te verkopen. We zien deze trend ook terug bij gevestigde namen als Coolblue, bol.com en H&M. Dat je met gebruikte games, smartphones, audioapparatuur, sieraden, camera’s en laptops prima kan scoren, bewijst ook Used Products. De grootste Nederlandse retailspecialist in gebruikte goederen startte in 1997 met een enkele winkel en is nu een miljoenenbedrijf met 52 fysieke vestigingen.

Het succes van tweedehands beperkt zich dus allerminst tot online. Zo vinden ze bij Marktdata dat de populariteit van tweedehands meubels juist kansen biedt voor fysieke woonwinkels. De tweedehandsmarkt in meubels is qua transacties immers beduidend groter dan de internetverkopen van nieuwe meubels. Veelzeggend is ook dat de grote Amerikaanse retailketens J.C. Penney en Macy’s recentelijk partnerships sloten met thredUP om met gebruikte kleding een jonger, milieubewuster publiek naar de warenhuizen te lokken.

Concurreren met Marktplaats?

Marktplaats, eBay en de kringloopwinkels zijn sinds jaar en dag de plekken waar consumenten gebruikte goederen kopen. Toch is er nog ruimte voor slimme ondernemers om naast deze kanalen tweedehands spullen te verhandelen. Alles draait om de toegevoegde waarde, zoals betere service, professionele presentatie en specialisatie.

Hoe je je kunt onderscheiden van de populaire marktplaatsen, vertelt Thalita van Ogtrop, een van de oprichtsters van The Next Closet, een duurzame marktplaats voor eerder gedragen designermode: ,,Zorgvuldig cureren wij elk item persoonlijk. We hebben een team van in-house specialisten dat alles checkt op authenticiteit en kwaliteit. Daarnaast hebben we een strikte merkenlijst en conditiecriteria waar een fashion-item aan moet voldoen om op The Next Closet te komen. En om bij ons te kunnen verkopen, moeten alle verkopers hun ID uploaden en bankrekening verifiëren. Hiermee houd je neppe items en fraudeurs buiten te de deur."

Goiuri Llanos doet sales bij Chronoexpert, een internationaal platform voor gebruikte luxe horloges dat ook in Nederland actief is: ,,Om klanten te allen tijde tevreden te houden, is het erg belangrijk om de beste kwaliteitsmatch te bieden tussen vraag en aanbod. Een datagestuurde aanpak is cruciaal om up-to-date te zijn. Wij richten ons op één niche en bieden de klant een hoogwaardige voorraad, productaanbevelingen, en - nog belangrijker - vertrouwen in wat ze kopen.”

Ook inhaken op de tweedehands-trend met een platform voor gebruikte spullen? Lees dan deze tips:

Van Ogtrop: ,,Onderschat niet wat voor een groot datagedreven je team je nodig hebt om een succesvolle marktplaats op te zetten. Denk aan: programmeurs, data-analisten, performancemarketeers. Een marktplaats is een stuk gecompliceerder dan een gewone webshop."

Llanos: ,,Besteed veel aandacht aan klantenservice. Daarnaast is ook het productaanbod belangrijk. En je moet veel kennis vergaren over de markt; kijk wat anderen te bieden hebben en hoe je je van hen kunt onderscheiden. Als online bedrijf beschik je over heel veel gegevens; gebruik ze!”