Nieuws Duurzaamheid

Verbod op wegwerpplastic stuit op veel kritiek, ook KHN klaagt

Nieuwe regels om wegwerpplastic tegen te gaan, zullen tot minder afval leiden. Dat klinkt hoopvol, maar er zijn vooral veel kritische reacties van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en diverse milieuorganisaties. ,,Met alleen een verbod op koffiebekers en borden zijn we er natuurlijk niet."

Bram Verbrugge, Sebastiaan Quekel, Natasja de Groot (AD) 1 april 2022

Verbod plastic wegwerpplastic

Foto: Shutterstock

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Milieu) wil vanaf 2024 af van een deel van het wegwerpplastic. Op kantoor, in de horeca en op festivals moeten wegwerpbekers en maaltijdverpakkingen dan verleden tijd zijn. Ook moet er worden betaald voor koffiebekers die iemand voor onderweg koopt. Verkooppunten mogen hier zelf de prijs voor bepalen. Wel moeten zij herbruikbare alternatieven aanbieden.

KHN heeft meer tijd en geld nodig

KHN is er bepaald niet blij mee, schrijft AD. De brancheorganisatie vindt dat de maatregelen nodig zijn en zegt daar een bijdrage aan te willen leveren, maar benadrukt dat het meer tijd nodig heeft én geld.

Aan het verzoek om de ondernemers meer tijd te gunnen, is het ministerie al enigszins tegemoet gekomen: de datum van invoering is met een half jaar uitgesteld. Maar KHN wil dat de maatregelen voor consumptie op locatie per 1 januari 2024 worden ingevoerd en voor ‘on the go’ later. ,,Zo is er meer tijd om een goede infrastructuur te bouwen voor herbruikbare verpakkingen voor on the go waarbij de gehele keten betrokken is”, aldus een zegsvrouw van KHN.

De horeca vindt dat de overheid een belangrijke rol zou moeten spelen in het opzetten daarvan. Ook vindt de horeca dat de overheid de ondernemers financieel moet ondersteunen vanwege de extra kosten die ze moeten maken. ,,Na drie lockdowns en tal van coronamaatregelen hebben veel ondernemers geen geld om hierin te investeren.’’

,,Wij doen wat de EU vraagt, maar niet veel meer dan dat. Er mag wel wat meer ambitie zijn in Nederland"

Bentelise Kraaijeveld, Plastic Soup Foundation

Volgens schattingen van Sira Consulting, dat op verzoek van KHN onderzoek deed naar de impact van de invoering en mogelijke alternatieve oplossingen, zouden de kosten van het aanbieden van herbruikbare verpakkingen en drinkbekers zo’n 76 miljoen euro kosten voor fastfoodrestaurants, cafetaria’s, ijssalons en eetkramen. Die bedrijven gebruiken nog het meest wegwerpplastic. Per bedrijf zou dat kunnen uitkomen op ruim 5.000 euro.

Impact van nieuwe regels minder groot voor werkgevers

De horeca lijkt daarmee achter te lopen in het verduurzamen op andere branches. Op festivals wordt al steeds vaker gebruikgemaakt van een statiegeldsysteem. En voor werkgevers is de impact van de nieuwe regels ook veel minder groot. Bij ING, één van de grotere werkgevers in Nederland wordt volgens woordvoerster Karin van der Pol al sinds 1 juli vorig jaar geen gebruik meer gemaakt van single use plastic. Daarin volgt het de wetgeving. ,,Van overige disposables gebruiken we de duurzame lijn. Dit is bamboe of bio- afbreekbare materialen.”

Lees ook: Kantoren en horeca per 2024 zonder wegwerpplastic

De markt is volgens Van der Pol nog vol in ontwikkeling, maar wat aan duurzame alternatieven al op de markt te verkrijgen is, wordt door ING ingezet. ,,Overigens verzamelen en recyclen we koffiebekers. Deze worden verwerkt tot tissues”, voegt ze eraan toe.

WWF waarschuwde al voor sterke toename van plastic afval in oceanen

Het is volgens milieuorganisaties hard nodig. Het WWF waarschuwde eerder dit jaar al in een ander rapport voor een sterke toename van het plasticafval in de oceanen in de komende decennia. Zonder actie dreigt deze vervuiling volgens de organisatie te verviervoudigen tegen 2050. Naar schatting krijgt zo’n 90 procent van de zeevogels plastic binnen en in totaal zijn er 2.144 diersoorten die gevolgen ondervinden van het plastic in hun leefomgeving.

En juist daarom vinden de milieuorganisaties het slechts ‘een mooie stap’, maar lang niet voldoende. Zij stellen dat er meer maatregelen nodig zijn om de plasticvervuiling echt effectief tegen te gaan. Natuur & Milieu zou graag zien dat er een algemeen verbod komt op wegwerpproducten waarvoor een goed herbruikbaar alternatief bestaat. Ook Greenpeace is kritisch: ,,Met alleen een verbod op koffiebekers en borden zijn we er natuurlijk niet. We moeten opnieuw kijken naar hoe de supermarkt eruit moet zien, want daar kopen we nog steeds driedubbel verpakte producten.”

Dat juicht ook Bentelise Kraaijeveld van de Plastic Soup Foundation toe: ,,Wij doen wat de EU vraagt, maar niet veel meer dan dat. Er mag wel wat meer ambitie zijn in Nederland.’’

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws