Nieuws Duurzaamheid

Volledig duurzaam textielmerk bezorgt groothandel 'primeur in Benelux'

Met handdoeken en dekbedovertrekken van gerecycled katoen zet de Eindhovense textielgroothandel Vespo in op duurzaamheid. Dit door een eigen productlijn een compleet nieuw imago te geven. ,,We moeten en willen mee in de trend. We zijn de eerste in de Benelux en verwachten er veel van'', zegt directeur Ed Veelenturf.

Peter Scholtes | Foto: René Manders 19 februari 2020

Duurzaam textielmerk groothandel primeur benelux 1

Vespo nam in 2003 de merkrechten over van Walra, schrijft AD. Het bedrijf uit Waalre stopte twee jaar eerder nadat het 128 jaar bestond. Het Walra-textiel wordt tegenwoordig geproduceerd in India en Pakistan. Vespo verkoopt het bad- en bedtextiel van het merk in de Benelux en Duitsland.

'Eerste in de Benelux'

Met de volledig van gerecycled katoen gefabriceerde handdoeken en dekbedovertrekken is de groothandel volgens Veelenturf 'de eerste in de Benelux'. Ze worden gemaakt van gebruikt katoen dat in Pakistan wordt ingezameld. Met de Pakistaanse partner waarmee Vespo al zo'n dertig jaar samenwerkt, is een nieuw productieproces opgezet. ,,De draad van het gerecyclede katoen is gevoeliger'', legt Veelenturf uit. ,,Daarom is er biokatoen aan toegevoegd. De kwaliteit van de producten moet niet boeten voor de recycling. We staan voor onze kwaliteit.'

Eén gerecyclede badhanddoek is goed voor een besparing van onder meer 2441 liter water, oftewel twintig badkuipen, stelt Vespo. Voor de 'Walra Remade Cotton Blend' kreeg het bedrijf een milieucertificering van RemoKey (label dat precies weet hoe duurzaam de kleding is die een bedrijf verkoopt). De collectie wordt tegen dezelfde prijs als de bestaande producten verkocht. ,,Daardoor maken wij minder winst op deze producten, maar zijn ze voor veel consumenten bereikbaar.''

Voor Vespo is de nieuwe lijn bad- en bedtextiel een eerste stap. Keukentextiel van Walra zal volgen. Daarnaast ontwikkelt de groothandel vergelijkbare duurzaam geproduceerde artikelen onder 'private label', voor afnemers die ze onder eigen merk verkopen.

Het bedrijf verkoopt zo'n dertig miljoen handdoeken per jaar, van het hoge tot het lage segment. In fysieke winkels en op internet via onder meer Amazon, bol.com en Wehkamp.

Groei door spaaracties

Vespo is ook sterk vertegenwoordigd als leverancier van textiel voor spaaracties van supermarkten, drogisterijen en tankstations. ,,Dankzij onze focus op de spaarprogramma's zijn we hard gegroeid'', zegt Veelenturf. Van een omzet van 50 miljoen euro in 2017 groeide het bedrijf door naar 60 miljoen in 2018 en 65 miljoen vorig jaar. Paradepaardje Walra ging nog harder met een gemiddelde omzetstijging in de afgelopen jaren van 25 procent. ,,We hebben Walra helemaal opgepoetst. Gerecycled, zeg maar'', zegt Veelenturf lachend. Hij spreekt de ambitie uit om met Walra 'Europabreed' uit te breiden. De mogelijkheden daarvoor worden al verkend.