Nieuws Duurzaamheid

Waarom Royal Haskoning 500 medewerkers elektrisch laat rijden

Leaserijders met een volledig elektrische auto ervaren een stuk minder stress. Ze rijden rustiger, plannen hun reis beter en komen ontspannen aan. Dat merkte advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV bij een test met eigen personeel, schrijft het AD. Het bedrijf gooit het stuur van alle vijfhonderd leaseauto's nu radicaal om.

Bart van Eldert | Foto: Bram Petraeus 7 september 2017

Helmsvande Vegte

De branchevereniging van leasemaatschappijen VNA noemt de stap van Royal HaskoningDHV uniek. ,,De absolute voortrekker en een echt statement'', zegt directeur Renate Hemerik. De branchevereniging merkt dat steeds meer werkgevers het leasen van volledig elektrische auto's bekijken, al is het aanbod beperkt. Directeur Hemerik voorziet een forse omwenteling nu bijna elk automerk vol gas geeft met elektrisch rijden.

Minder stress

Helms van der Vegte (foto boven), hoofd Inkoop van het advies- en ingenieursbureau, is één van de testrijders. De onderzoeksresultaten hebben hem verrast bij dit project dat vooral was bedoeld voor meer duurzaamheid. ,,Alleen in het begin was er wat stress. Zo moest onze topman Erik Oostwegel een keer vlug op de trein overstappen omdat de accu leegraakte'', zegt Van der Vegte. ,,Goed je rit plannen, een kwartiertje eerder vertrekken en rustig rijden is bij een elektrische auto belangrijk. We hebben geleerd met minder stress te rijden.''

De werknemers, die diesel, benzine of hybride auto's waren gewend, konden met hun BMW i3 160 tot 220 kilometer afleggen zonder op te laden. De testrijders reden zo'n 35.000 kilometer, met uitschieters naar 70.000 kilometer. Ze bleken onderweg met de stekkerauto's niet minder productief in hun werk.

Goedkoper

De omschakeling naar een volledig elektrische wagenpark, die over vier jaar voltooid moet zijn, pakt ook goedkoper uit. De modellen zijn kleiner en de brandstofkosten liggen ongeveer veertigduizend euro per maand lager. Werknemers kunnen kiezen uit een elektrische BMW i3, Hyundai IONIQ, Renault ZOE en VW e-Golf. Bovendien verlaagt het bedrijf, dat in Nederland elf kantoren telt, de eigen totale CO2-emissie met 2.000 ton per jaar, vergelijkbaar met de uitstoot van driehonderd gezinnen.

Behalve milieuwinst denkt het bureau hiermee ook goed verkoopbare kennis in huis te hebben. Van der Vegte: ,,We kunnen bedrijven en overheden leren hoe je met honderden leaseauto's de overstap maakt. En we hebben meer verstand van de beste plekken voor laadpalen, van woonwijken tot parkeergarages.'' Als extraatje kregen de testrijders duurzaamheid ook thuis meer tussen de oren. Ze denken nu na over zonnepanelen en warmtepompen.

Elektrische personenauto's

Het aantal volledig elektrische personenauto's in Nederland neemt voorzichtig toe. Reden er twee jaar geleden nog een kleine tienduizend, in juli dit jaar waren het er volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland 16.640. Daarnaast blijft het aantal publieke laadpunten stijgen. Dit waren er eind 2015 nog 7395 maar juli dit jaar telde de dienst er al 14.366.