Nieuws Duurzaamheid

Webshop tweedehands kleding scoort miljoenenomzet

Via United Wardrobe vliegen wekelijks duizenden tweedehands artikelen over de digitale toonbank. In drie jaar tijd telt de enorme 'online kledingkast' al zo'n 600.000 gebruikers, meldt het AD.

GEA BRUINSMA NATASJA DE GROOT 20 maart 2017

1968 united wardrobe juul berden thijs verheul

Een uitpuilende kledingkast? Via online kledingverkoopplaats United Wardrobe krijgen spullen een tweede leven, van gebruikte zonnebrillen, sneakers en jeans tot T-shirts. Volgens de oprichters is dit hét antwoord op niet-duurzame prijsvechters in de kledingbranche, zoals Primark en H&M. Maar of het héél duurzaam is..?

Levendige handel

Waar vroeger tweedehands kleding werd geassocieerd met viezig of armoede, houden jonge meiden er tegenwoordig een heel andere mening op na. Het is trendy en hip: er is een levendige handel ontstaan in 'oude' modeartikelen.

Commissie

De gebruikers, in Nederland, België en Frankrijk, sloegen de afgelopen drie jaar voor 4,5 miljoen euro aan spullen in. Het werkt als volgt: kopers maken het aankoopbedrag over naar United Wardrobe. Zodra ze de kleding in huis hebben, maakt het platform 90 procent van het verkoopbedrag over aan de verkoper. Het platform houdt de overige 10 procent in als commissie.

Serieuze concurrent

De drie initiatiefnemers Thijs Verheul, Jules Berden en Thijs Slijkhuis verklaren het succes door de groeiende behoefte aan duurzame kleding. Het is hun bedrijfsmotto: snel geproduceerde, goedkope kleding die niet duurzaam is en van mindere kwaliteit de wereld uit te krijgen. ,,We willen een serieuze concurrent worden van ketens als H&M en Primark. Bij ons bieden verkopers spullen net wat goedkoper aan. Het doel is dat mensen eerst bij ons kijken en daarna eventueel pas naar Zara of Zalando gaan'', zegt Verheul.

Ongebruikt

Met het streven om dit jaar meer dan een half miljoen gebruikte kledingstukken te verhandelen, timmeren ze aardig aan de weg. Maar of het platform echt de zogeheten 'fast fashion-beweging' een slag kan toebrengen, is de vraag. Wie een blik werpt op de site, ziet meteen veel ongebruikte artikelen die rechtstreeks uit de H&M komen en waar het prijskaartje nog aan hangt. Soms een paar euro goedkoper dan wat er in de winkel voor is betaald.

Duurzamer

Thijs Verheul: ,,Als kleding ongedragen in de kast komt te liggen, is dat niet duurzaam. Ook kleding die ongedragen wordt doorverkocht, is tweedehands. Het is bovendien een stuk duurzamer dan dat iemand een volledig nieuw kledingstuk koopt, dat nieuw is gemaakt en vervoerd.''

(Tekst gaat verder onder foto)
United Wardrobe-klant Leonie Wenting | Foto: Jan de Groen

Nieuwe norm

Verheul vindt dat het dragen van tweedehands kleding de nieuwe norm moet worden. ,,We willen graag dat mensen de helft van al hun kleding tweedehands kopen. Er is al zoveel kleding in omloop. Het is tijd dat we eerst kijken wat anderen in hun kledingkast hebben hangen voordat we nieuwe kleding kopen.''

Netto-effect

Econoom Michiel Bijlsma van het Centraal Planbureau (CPB) twijfelt: omdat spullen worden hergebruikt, kunnen initiatieven als United Wardrobe ertoe leiden dat kleding meer wordt 'op'gedragen en minder nieuw wordt gekocht. Maar als je weet dat je kleding kunt doorverkopen, kun je ook makkelijker iets nieuws aanschaffen. ,,Wat het netto-effect is, is lastig in te schatten.''

Enthousiast

Bij Fair Wear Foundation, een organisatie die kledingmerken monitort op het gebied van duurzaamheid, zijn ze enthousiast over het online platform, al is het onduidelijk of het echt leidt tot consuminderen.,,Het is mooi dat kledingstukken zo een tweede leven krijgen. En het zet jongeren aan tot nadenken over onze kledingindustrie'', denkt woordvoerster Lotte Schuurmans.

Juweeltjes

Leonie Wenting (30) is als koper én verkoper actief op het tweedehands kledingplatform. ,,Ik begon met het verkopen van schoenen die ik niet meer droeg. Ik vond het zonde dat ze in mijn kast stonden te verstoffen.'' Voor zichzelf kijkt Wenting ook rond op de site, al is ze op het gebied van kleding nog niet enthousiast. ,,Het is jammer dat er zoveel H&M, Primark en Zara online staat. Dat is goedkope kleding die niet lang meegaat, en naar mijn idee dus niet erg duurzaam. Als er meer juweeltjes online zouden staan, zou het voor mij interessanter zijn. Bijzondere sneakers en andere schoenen boeien me wel, omdat ze vaak goedkoper op United Wardrobe staan dan in de winkel.'' Het gaat bij kopers op het platform dus niet alleen om duurzaamheid, maar ook om de lagere prijzen.

Het zet jongeren aan tot nadenken over de kledingindustrie

Lotte Schuurmans van Fair Wear Foundation