Nieuws Duurzaamheid

Wilfred Wilting: ‘Verdien geld met duurzame energie’

Wilfred Wilting, commercieel directeur van de Energiewacht, vertelt tijdens de Week van de Ondernemer hoe ondernemers geld kunnen besparen én verdienen met duurzame energie.

Lotte Elbrink | Beeld: ANP 11 mei 2017

Wilting1968

De Energiewacht, onderdeel van Essent, transformeerde de afgelopen jaren van een traditionele ketelboer naar innovatieve expert in duurzaamheid. ‘We waren een organisatie met een overheidsachtige oorsprong, nu zijn we een commercieel bedrijf dat een breed scala aan producten levert’, vertelt Wilting.

Noodzakelijke transformatie

‘Die transformatie was noodzakelijk. Met slechts één product - gas - waren we kwetsbaar. Gas is eindig, daarom zijn we op zoek gegaan naar nieuwe energieoplossingen. Denk aan technieken als zonnepanelen, smartoplossingen en robotica. Nu profileren we onszelf als expert in duurzaamheid en verzorgen we de gehele energiehuishouding van een bedrijf’.

Terugverdienen

Ga je als ondernemer op de juiste manier met je energiehuishouding om, dan kan je dat volgens Wilting geld opleveren. ‘Het gaat voor veel ondernemers niet alleen om duurzaamheid, het moet ook goed zijn voor de portemonnee. Een investering in zonnepanelen heb je bijvoorbeeld binnen enkele jaren al terugverdiend.’ Wil je met duurzame energie aan de slag? Dan heeft Wilting drie tips voor je:

Lees ook: Zo maak je van duurzaam een winstgevende business

#1 Maak het simpel

‘Bedrijven maken de transitie naar duurzame energie vaak te complex en groot. Op papier staan prachtige plannen, maar onuitvoerbaar in de praktijk. Simpelweg omdat het te ingewikkeld is om in één keer uit te voeren. Ga stap voor stap richting een duurzaam bedrijf en vraag jezelf af: welke investering kun je als eerste doen? Waar je moet beginnen is afhankelijk van het type bedrijf. ‘Voor de één loont het om met zonnepanelen te starten, voor de ander om de isolatie te verbeteren of LED-verlichting aan te brengen.’

#2 Blijf er mee bezig

‘Kijk regelmatig naar je energieverbruik en vraag je af hoe je het verder omlaag kunt brengen. Heb er continu aandacht voor. Duurzaamheid is de toekomst en zal nog belangrijker worden. Steeds vaker moet je als bedrijf met certificaten aantonen dat je duurzaam bezig bent. Zie het daarom niet als lastige kostenpost, maar als iets wat geld op kan leveren.’

#3 Maak het sexy

‘Het onderwerp lijkt niet sexy, dat kan het wel zijn. Consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven duurzaam bezig zijn. Profileer je er mee, gebruik het als marketing en laat zien dat je op de goede weg bent. Zo komt het je business op meerdere vlakken ten goede.’