Nieuws Duurzaamheid

Moordende concurrentie noopt energiebedrijven tot nieuw verdienmodel

Steeds meer energiebedrijven bieden ook andere diensten aan, schrijft het AD. Zo start Essent een eigen klusservice, voor als je ruit kapot of je wc verstopt is.

David Bremmer | Foto's: Dirk-Jan Gjeltema 25 september 2017

Essent klusbedrijf 1

Nu Nederlanders steeds vaker zonnepanelen op hun daken leggen en duurzame energie oprukt, staat het traditionele verdienmodel van energiebedrijven flink onder druk.

Daarom zoeken deze bedrijven het in nieuwe diensten: van verkoop en onderhoud van cv-ketels tot zonnepanelen, laadpalen, slimme meters en energieadvies. Maar ook niet-energiegerelateerde services rukken op. Zo is NLE tegenwoordig een serviceprovider, die naast energie internet en televisie aanbiedt.

Essent, met 2,4 miljoen klanten een van de grote drie energiebedrijven, lanceert nu klusservice ZoOpgelost. Klanten kunnen daar voor een vaste prijs per klus terecht. De dienst is voor klanten het eerste jaar gratis, daarna kost een abonnement 1 euro per maand. Los een vakman inschakelen kan ook, alleen is dat 10 procent duurder.

Addertje

Er zit wel een addertje onder het gras: de tarieven gelden alléén tijdens kantooruren. Voor een spoedklus dient een hoger bedrag te worden betaald, op zon- en feestdagen zelfs het dubbele. Voor ZoOpgelost wordt samengewerkt met Mainplus dat voor corporaties, verzekeraars en vastgoedeigenaren al zo'n 150.000 woningen onderhoudt.

Volgens Mark van Zon, directeur van Essent, vragen consumenten in klantenpanels zélf om de dienstverlening. Die past bij het motto 'Helemaal Thuis', waarbij Essent het huis van klanten 'comfortabel en energiezuinig' wil maken. ,,Mensen hebben minder tijd om te klussen en zijn ook minder vaardig dan vroeger. Ze zoeken een oplossing plus de garantie dat ze een kwalitatief goede klusjesman of installateur krijgen."

Marktontwikkelingen

Van Zon ziet eveneens dat de dienst in de bredere marktontwikkelingen past. ,,In deze tijd gaat het erom hoeveel waarde je klanten kunt bieden en hoe je je als aanbieder onderscheidt."

Dat geldt te meer nu de concurrentie op de Nederlandse energiemarkt moordend is. Dertien jaar na de liberalisering in 2004 dingen 50 aanbieders naar de gunsten van de consument.

,,Er is enorm veel margedruk en weinig te verdienen", zegt Ward van den Berg, energie-expert bij adviesbureau Roland Berger. ,,Dat is een groot probleem voor energiebedrijven."

Overstappen

Daar komt bij dat stroom en gas bij elke aanbieder gelijk zijn. Dankzij de strenge regulering van de Autoriteit Consument en Markt bestaat er nauwelijks verschil in serviceniveau en is overstappen eenvoudig. Jaarlijks wisselt een op de zes huishoudens van leverancier, blijkt uit cijfers van de ACM. Vorig jaar ruim ging het om 1,25 miljoen gezinnen.

Volgens Van den Berg is de stap van Essent dan ook heel logisch. ,,In de industrie zie je dit al. Veel bedrijven willen één aanspreekpunt voor hun installaties, verlichting, zonnepanelen et cetera", zegt hij. ,,Essent brengt dat model nu naar huishoudens toe. In gewone huizen komen daarnaast steeds meer complexe systemen te staan. Via deze dienst kom je bij klanten en potentiële klanten thuis en kun je mensen ook gemakkelijker andere diensten aanbieden."

Ambitie

Hans de Kok, directeur van onlinevergelijker Pricewise, vraagt zich af of veel mensen gevoelig zijn voor de nieuwe propositie. ,,Voor een deel van de klanten zal het absoluut aantrekkelijk zijn. De meeste consumenten kijken naar de prijs en of stroom groen of niet groen is."

Essent verwacht dat een substantieel aantal Nederlanders - zowel klanten als niet-klanten - van ZoOpgelost gebruik zal maken. ,,Onze ambitie is dat binnen drie jaar de helft van onze klanten zich via deze dienst een keer laat helpen", zegt Van Zon.