Nieuws Innovatie
Veilige events anno nu: KVK en Jaarbeurs roepen ondernemers op
Hoe kunnen we op een veilige manier evenementen organiseren? En welke concepten, businessmodellen en partnerships zijn mogelijk om de ruimtes van Jaarbeurs in deze tijd op een waardevolle wijze in te zetten? Met deze vragen roept Jaarbeurs innovatieve ondernemers op om mee te denken over de toekomst van events in de tijdelijke anderhalvemetersamenleving. Zzp- en mkb-ondernemers kunnen hun slimme en creatieve oplossingen delen via het platform van KVK Business Challenge.

Foto: Unsplash
De coronacrisis stelt zowel kleine ondernemers als grote bedrijven voor compleet nieuwe uitdagingen. Het goede nieuws is dat samenwerkingen en innovaties daardoor nu in sneltreinvaart tot stand komen. KVK brengt deze initiatieven samen via KVK Business Challenge, een open online innovatieplatform. De komende tijd biedt dit platform niet alleen de gebruikelijke innovatiechallenges maar ook maatschappelijke challenges gerelateerd aan de coronacrisis. De 6.500 innovatieve ondernemers in het platform met uiteenlopende expertise kunnen via de chat reageren.
Duizenden beurzen, conferenties, meetings en andere events
In Jaarbeurs vinden jaarlijks duizenden beurzen, conferenties, meetings en andere events plaats. Door het verbinden van mensen, merken en markten is Jaarbeurs een belangrijke motor voor de economie en speelt zij een belangrijke rol in de ontwikkeling van grote bedrijven, kleine ondernemers en zelfs hele bedrijfstakken. Samen met RAI Amsterdam en Rotterdam Ahoy draagt Jaarbeurs elk jaar voor ruim 1,5 miljard euro bij aan de economie van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. De economische impact van het wegvallen van live events is dus enorm.
''Veruit de meeste ondernemers hebben één ding met elkaar gemeen: ze zoeken naar creatieve manieren om toch door te gaan''
Albert Arp, ceo van Jaarbeurs: ,,In deze tijd, nu we letterlijk de ruimte hebben om nieuwe kansen te benutten, zijn we op zoek naar ondernemers die samen met Jaarbeurs nieuwe en vooral ook duurzame verdienmodellen gaan ontwikkelen. Innovatie kan uit onverwachte hoeken komen; wij zijn benieuwd naar wat deze business challenge van KVK ons brengt.”
Ondernemers met frisse ideeën
,,Sinds half maart hebben we bij ons Coronaloket bijna 60.000 ondernemers gesproken. Eerst vooral over de regelingen vanuit de overheid, maar nu zien we dat mensen weer een beetje vooruit durven te kijken. En veruit de meeste ondernemers hebben één ding met elkaar gemeen: ze zoeken naar creatieve manieren om toch door te gaan,” aldus Claudia Zuiderwijk, ceo van KVK. ,,Ze passen waar mogelijk hun businessplannen aan en zoeken naar vernieuwende samenwerkingen. Met challenges zoals die van Jaarbeurs willen we die een stap vooruit helpen.”
De challenge van Jaarbeurs is dus niet alleen voor ondernemers uit de eventbranche maar juist voor ondernemers met frisse ideeën uit alle sectoren.
Lees ook: Physee wint KvK Innovatie Top 100
Deelnemers kunnen zich aanmelden via kvk.nl/businesschallenge. Hier vind je ook meer informatie over hoe het programma werkt, de challenge van Jaarbeurs en andere challenges van onder meer het Rode Kruis en Cinop.