Nieuws Innovatie

GoSpooky: Snapchat als marketingtool

Snapchat is één van de populairste apps onder millennials, zo’n 2 miljoen Nederlandse jongeren gebruiken de fotodienst. De app leent zich perfect voor reclame gericht op jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Toch gebruiken ondernemers Snapchat nog maar weinig als marketingtool. Een gemiste kans, vinden Liam Tjoa (19) en Tim van der Wiel (18), oprichters van GoSpooky.

Lotte Elbrink 1 augustus 2016

Go Spooky Liam Tim

%VIDEOWIDGET%

GoSpooky? Tim: “GoSpooky maakt Snapchat campagnes en strategieën voor bedrijven. We zijn het eerste snapchatmarketingbureau van Europa. Met onze ontwikkelde software kunnen bedrijven snaps inplannen, campagnes creëren, statistieken inzien en op meerdere devices tegelijk inloggen. Daarnaast ontwikkelen we ‘Geofilters’ voor bedrijven en evenementen, een soort stickers die bezoekers van je zaak over een snap heen kunnen swipen.”

Snapchat campagnes? Liam: “Bedrijven gebruiken Facebook en Twitter, maar hebben over het algemeen moeite met Snapchat. Er is een kloof tussen de jongeren die de app gebruiken en de oudere professionals in het bedrijfsleven. Met GoSpooky zijn we in dat gat gesprongen. Omdat we zelf tot de doelgroep behoren, weten we precies wat de gebruikers willen zien.”

Klanten? Liam: “In het begin hebben we veel aan koude acquisitie gedaan. Inmiddels weten klanten ons te vinden en stromen de aanvragen wekelijks binnen. MKB’ers zijn vooral geïnteresseerd in de Geofilters. De grotere Snapchat campagnes maken we voor klanten als Hema, Lowlands, RTL, Endemol en Kingsland Festival.”

Voorbeelden Geofilter (tekst gaat verder onder filters)

Team? Liam: “Het team bestaat nu uit zeven man. De jongste, een developer, is 15 jaar. Onze designer is met 20 jaar de oudste. Het personeel is op dit moment de grootste kostenpost.”

Omzet? Liam: “We hoeven niet op een houtje te bijten, de afgelopen maanden hebben we vijf grote campagnes en meer dan honderd filters ontwikkeld. Voor een filter betalen bedrijven tussen de 50 en 250 euro, de prijzen voor de grote campagnes variëren. Dit jaar verwachten we een omzet van 150.000 euro.”

Investeringen? Tim: “Investeerders hebben we nog niet nodig gehad, vanaf het begin zijn we winstgevend. Alle filmpjes maken we met onze mobiele telefoon, grote investeringen hoeven we dus ook niet te doen.”

Toekomstplannen? Liam: “Het gaat harder dan verwacht. Langer dan een halfjaar kijken we niet vooruit, Snapchat verandert super snel en krijgt om de haverklap nieuwe functies en mogelijkheden. Geofilter.nl zijn we nu door heel Nederland aan het uitrollen, daarna in de rest van Europa.”

Tim: “Uiteindelijk willen we de grootste worden in de productie van verticale video’s. Bijna alle video’s zijn nu nog in landscape, helemaal niet handig in dit mobiele tijdperk. Snapchat leent zich goed voor onze business, maar in de toekomst willen we het breder gaan trekken en onze verticale video’s ook via andere kanalen gaan aanbieden.”

Ze zijn pas 18 en 19 jaar, maar Tim en Liam hebben al de nodige ervaring op zak. Liam werkte mee aan de Snapchat strategie voor de NOS en begon op zijn 15e een eigen internetbedrijf. Tim volgt het VWO en is daarnaast online marketeer bij het platenlabel Spinnin’ Records. Met deze namen op hun CV en hun verworven skills, startten ze een jaar geleden met GoSpooky.