Aangeboden door 100% Media & Partner Netwerk
Branded Content Groei
'Dankzij onze koppelingen maken bedrijven gebruik van elkaars kanalen en bereik'
Matchmaker 100% Media & Partner Netwerk koppelt merken aan elkaar om zo tot succesvolle samenwerkingen te komen. Ideaal in crisistijd, zegt eigenaar Eddy Guyt. „De bereidheid van bedrijven om samen te werken is groter dan ooit, ze maken graag gebruik van elkaars kanalen en bereik.”

100% Media & Partner Netwerk is een matchmaker, koppelt partners aan andere partners, om zo tot succesvolle samenwerkingen te komen. Vele grote acties, spraakmakende samenwerkingen en gecombineerde uitingen zijn ontstaan door tussenkomst en de creativiteit van 100% Media & Partner Netwerk. Foto: 100% Media & Partner Netwerk
Volgens uitgever, ondernemer en ‘koppelkoning’ Eddy Guyt is 100% Media & Partner Netwerk, met meer dan 270 partners, het enige mediabedrijf dat honderd procent verbinding creëert. Verbinding tussen de uitgever en het merk, de lezers en de merken én de merken onderling. Op die laatste vorm van verbinding, zet Guyt op dit moment vol in, want samenwerking is volgens hem ‘de sleutel tot succes’ in postcrisistijd.
Er ging een lampje branden
In 2009, midden in de recessie, startte Guyt zijn 100% NL Magazine. Een uitdaging, want net als nu, moesten organisaties ook toen bezuinigen; op marketing en op print. „Met slechts één printtitel, moest ik op zoek naar relevantie. Hoe onderscheid ik me van een Sanoma of een Audax? Dat antwoord kwam per toeval op mijn pad. Ik ging uit eten met een handjevol klanten en wat bleek? Na het diner spraken die klanten opnieuw met elkaar af. Waarom? Omdat er zich, tijdens dat diner, een kans voordeed die zij nooit eerder kregen. Deze marketingprofessionals- en directeuren, van allerlei consumentgerichte bedrijven, zaten niet met directe collega’s of branchegenoten, maar met elkaar aan tafel.”
„Wat nu als ik het grootste netwerk voor directieleden en marketingmanagers van consumentgerichte bedrijven in Nederland opzet?”
Op dat moment ging er bij Guyt een lampje branden. „Wat nu als ik het grootste netwerk van consumentgerichte bedrijven in Nederland opzet? En wat nu als ik binnen dat netwerk op zoek ga naar ideale matches? Zodat deze merken elkaar kunnen versterken.” Zo gezegd zo gedaan. Deze maand maakte Guyt, als spin in het web, zijn vijfduizendste match. Het resultaat? Joint promotions en gezamenlijk succes.
Match made in heaven
Vandaag de dag bestaat het partnernetwerk van Guyt uit 270 merken. Dan kun je denken aan de grote landelijk opererende bedrijven, die je ook elke dag in de reclameblokken ziet, maar ook aan de kleinere jongens, zoals webshops, leisure en cosmeticamerken. Met al die partijen voert Guyt ieder jaar een één op één koppelgesprek. „Op basis van de sales- en marketingdoelstellingen van het betreffende bedrijf nemen we ons netwerk door. We informeren over waar de andere merken in ons netwerk mee bezig zijn en bespreken welke merken een positieve bijdrage kunnen leveren aan het behalen van de doelstellingen. Ook wordt besproken hoe die samenwerking er dan idealiter uit zou moeten zien. Vaak komen we dan tot zo’n twintig leuke ideeën. Die toetsen we vervolgens bij die andere partijen: wat voel jij voor dit idee? En vind je het leuk om daar met partner X over in gesprek te gaan? Is er een match? Dan koppelen wij de twee marketingmanagers aan elkaar. Omdat de lead warm is, volgt succes vaak snel.”
Slim gebruikmaken van elkaars bereik
,,Lindt zag een mooie kans in een samenwerking met Van der Valk International om zo elke gast te kunnen verwennen met een Lindor bonbon op het kussen en Excellence chocolade bij elk geserveerd kopje koffie. Tegelijkertijd zag Van der Valk een promotie in de supermarkt wel zitten. Eén en één was twee en wij zorgden voor de verbinding. De twee bedrijven bundelen nu samen hun krachten en werken samen aan verschillende projecten.”
Tientallen miljoenen
Een ander mooi voorbeeld vindt Guyt de samenwerking tussen een grote supermarktketen en een aantal andere retailers. „Het concept was simpel; bij de supermarkt korting sparen die je bij een groot aantal andere retailers in kon zetten. Voor meerdere partners leverde dit extra omzetten op die in de tientallen miljoenen euro’s liepen. Een klassiek voorbeeld van traffic naar elkaar doorsturen. Daarom willen wij deze actie binnenkort herhalen.”
‘’Bedrijven die gebruikmaken van het bereik van de ander en andersom, het kan niet mooier”
Guyt noemt samenwerken de allermooiste manier van ondernemen. „Juist door samen te werken, kunnen bedrijven gebruikmaken van elkaars kanalen en bereik”. Hoe dat dan precies in zijn werk gaat? Via een win-winconstructie, zegt Guyt. „Lid worden van het partnernetwerk is gratis, net zoals de koppelgesprekken. Mijn verdienmodel? Dat zit in de mediabesteding. Al onze partners maken een (klein) deel van hun communicatiebudget vrij voor communicatie in onze media. De klant profiteert van gratis gouden matches, wij van een stukje media-inkoop. Dat is de wisselwerking.”
Meeliften op elkaars bereik
Volgens Guyt is deze manier van samenwerken niet alleen waardevol, maar ook noodzakelijk in crisistijd. „Het marketingbudget gaat helaas niet langer door het dak, maar door elkaar actief op te zoeken, lift je mee op elkaars bereik. Daarmee profiteer je van een goedkope en efficiënte manier van marketing. Daarnaast merk ik dat iedereen er, nu we uit de crisismode komen, weer zin in heeft. Vooral de creatieven, die stil moesten zitten. Zij bruisen van de ideeën. Laten we die ideeën dan ook met elkaar in gaan zetten.”
‘’Onze focus verschuift van publieksbladen naar sponsored media en online, op die manier kunnen we onze partners nog beter van dienst zijn”
Ook interessant: Guyt ziet een toenemende vraag naar gesponsorde magazines, die hij reeds voor onder meer Transavia, Keukenkampioen, Hoogvliet en diverse woonboulevards maakt. „Wij hebben besloten om onze focus van publieksbladen naar sponsored media en online te verleggen. Op die manier kunnen we onze partners nog beter van dienst zijn in hun behoefte om de gewenste doelgroep te bereiken.”