Aangeboden door American Express

Podcast

De meeste klanten vind je niet via één kanaal

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, onder uiteenlopende omstandigheden. CEO John Wilson van de Fixami-groep uit Tilburg kende dit jaar gemengde gevoelens: succes voor zijn bedrijf, terwijl hij ook zag hoe zwaar andere ondernemers het hebben. Mede daarom ook veel e-commerce-tips in onderstaande podcast: spreiding is de sleutel.

Thomas Hendriks 4 december 2020

De Fixami-groep is eigenaar van succesvolle platforms als gereedschapcentrum.nl. Die naam werkt goed in Nederland en past bij de wijze waarop het bedrijf door de twee oprichters op een zolderkamertje werd opgezet. Maar inmiddels is het bedrijf actief in vier landen en past een universele naam beter. En zoals ze het zelf zeggen: met ruim 160 medewerkers, e-commerce platforms in Nederland, België, Frankrijk en Spanje en een omzet van €47 miljoen in 2019, is de Fixami-groep een vooraanstaande speler in deze branche en marktleider in Nederland en België.

Met veel voorraad ingespeeld op schaarste

Mede door die positie en kennis van de markt vroeg het bedrijf al vroeg in het jaar, voor het eerst in zijn bestaan, een krediet aan bij de bank. Het doel: de voorraad vergroten. Want, dachten ze, als de crisis werkelijk zo toeslaat als men verwacht, gebeuren er twee dingen: consumenten moeten binnen blijven én ze hebben behoefte aan goed gereedschap voor de klusjes die altijd bleven liggen. Wilson in de podcast: ,,We zagen al vroeg dat er wel eens schaarste zou kunnen ontstaan vanwege de productie van het meeste gereedschap in Azië. Op basis van onze gezonde cijfers kregen we een krediet en hebben we met een paar miljoen euro de voorraad ‘hardlopers’ 50 tot 60 procent vergroot. Dit zijn producten waarvan wij, als er schaarste ontstaat, graag voldoende in huis willen hebben. Dat opschalen in voorraadpositie is niet gelukt. We hebben het wel ingekocht, maar het ging ook allemaal veel harder dan verwacht de deur weer uit.”

"Mond tot mond reclame en de customer experience op marktplaatsen als bol.com en Amazon zijn heel belangrijk."

John WIlson

KBF3248 John Wilson HBL Online

Foto Kees Bennema

E-commerce: niet één soort klant en één kanaal

In Tilburg is de blik op de toekomst: groeien en meer landen binnenhalen. En dat allemaal via e-commerce. Hoe pakken Wilson en collega’s dat aan? ,,Voor ons is er niet één soort klant of één soort kanaal. Wij zijn heel breed georiënteerd. We gebruiken SEA, SEO, emailmarketing, google shopping en search-engines. Maar mond tot mond reclame en de customer experience op marktplaatsen als bol.com en Amazon zijn ook heel belangrijk. We vragen ons af: waar kan onze klant zich bevinden? We zitten overal. Dat is goed voor je merk en de branding, en het zorgt er voor dat je een klant die wel aan één kanaal gewend is en altijd op dezelfde manier wil kopen ook kunt bedienen."

Vraag van Joep Verbunt over omgaan met SEO-updates

In de tweede podcast stelde Joep Verbunt van Matt Sleeps een vraag aan John: hoe ga je om met het feit dat grote zoekmachines als Google plotseling een update doen waardoor je van de tweede plek in de lijst naar de twintigste zakt? Wilson: ,,Als je jezelf afhankelijk maakt van één techniek, zoals SEO, dan kan het gebeuren dat je je positie kwijtraakt als er van buitenaf veranderingen worden doorgevoerd. Ook hierbij ligt het antwoord in de spreiding waardoor je op verschillende platformen zichtbaar bent en blijft.”

Lees het artikel of luister de podcast van Joep Verbunt hier: Slaapverwekkende filmpjes en 120 dagen op proef: zo verkoop je een matras

Mix van betaalmethoden

Zoveel klanten, zoveel voorkeuren. Ook als het gaat om de manier van betalen. Wilson: “Er zijn weinig klanten die maar één betaalmethode in hun digitale wallet hebben zitten.” Hij kiest daarom voor een mix van betaalmogelijkheden. “Als het gaat om inkoop levert gebruik van de zakelijke betaaloplossingen van American Express ons een cashflowvoordeel op doordat je niet meteen hoeft te betalen. Bovendien worden al je inkopen in één systeem geïmporteerd, wat weer voor efficiency zorgt."

Omarm e-commerce

Tot slot van deze korte serie podcasts een tip van John Wilson voor ondernemers die nadenken over een webshop: ,,Kijk niet naar de bedreiging van e-commerce, maar omarm het. Het kan hand in hand gaan met fysieke winkels en elkaar versterken.”

Flexibiliteit en creativiteit

Dit is de derde van een driedelige podcastserie waarin ondernemers aan het woord komen over de wijze waarop zij, samen met hun medewerkers, de ontwrichtende omstandigheden van 2020 hebben opgevangen. Ook is er veel aandacht voor hun visie op de toekomst van hun bedrijf. De eerste podcast, met Hans Scheffer van Helloprint, beluister je hier. De tweede podcast, met Joep Verbunt van Helloprint, beluister je hier.

Deze podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Ga voor meer inspiratie naar Business Class Trends & Insightsvan American Express.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details