Aangeboden door American Express

Podcast

De meeste klanten vind je niet via één kanaal

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, onder uiteenlopende omstandigheden. CEO John Wilson van de Fixami-groep uit Tilburg kende dit jaar gemengde gevoelens: succes voor zijn bedrijf, terwijl hij ook zag hoe zwaar andere ondernemers het hebben. Mede daarom ook veel e-commerce-tips in onderstaande podcast: spreiding is de sleutel.

Thomas Hendriks 4 december 2020

De Fixami-groep is eigenaar van succesvolle platforms als gereedschapcentrum.nl. Die naam werkt goed in Nederland en past bij de wijze waarop het bedrijf door de twee oprichters op een zolderkamertje werd opgezet. Maar inmiddels is het bedrijf actief in vier landen en past een universele naam beter. En zoals ze het zelf zeggen: met ruim 160 medewerkers, e-commerce platforms in Nederland, België, Frankrijk en Spanje en een omzet van €47 miljoen in 2019, is de Fixami-groep een vooraanstaande speler in deze branche en marktleider in Nederland en België.

Met veel voorraad ingespeeld op schaarste

Mede door die positie en kennis van de markt vroeg het bedrijf al vroeg in het jaar, voor het eerst in zijn bestaan, een krediet aan bij de bank. Het doel: de voorraad vergroten. Want, dachten ze, als de crisis werkelijk zo toeslaat als men verwacht, gebeuren er twee dingen: consumenten moeten binnen blijven én ze hebben behoefte aan goed gereedschap voor de klusjes die altijd bleven liggen. Wilson in de podcast: ,,We zagen al vroeg dat er wel eens schaarste zou kunnen ontstaan vanwege de productie van het meeste gereedschap in Azië. Op basis van onze gezonde cijfers kregen we een krediet en hebben we met een paar miljoen euro de voorraad ‘hardlopers’ 50 tot 60 procent vergroot. Dit zijn producten waarvan wij, als er schaarste ontstaat, graag voldoende in huis willen hebben. Dat opschalen in voorraadpositie is niet gelukt. We hebben het wel ingekocht, maar het ging ook allemaal veel harder dan verwacht de deur weer uit.”

"Mond tot mond reclame en de customer experience op marktplaatsen als bol.com en Amazon zijn heel belangrijk."

John WIlson

KBF3248 John Wilson HBL Online

Foto Kees Bennema

E-commerce: niet één soort klant en één kanaal

In Tilburg is de blik op de toekomst: groeien en meer landen binnenhalen. En dat allemaal via e-commerce. Hoe pakken Wilson en collega’s dat aan? ,,Voor ons is er niet één soort klant of één soort kanaal. Wij zijn heel breed georiënteerd. We gebruiken SEA, SEO, emailmarketing, google shopping en search-engines. Maar mond tot mond reclame en de customer experience op marktplaatsen als bol.com en Amazon zijn ook heel belangrijk. We vragen ons af: waar kan onze klant zich bevinden? We zitten overal. Dat is goed voor je merk en de branding, en het zorgt er voor dat je een klant die wel aan één kanaal gewend is en altijd op dezelfde manier wil kopen ook kunt bedienen."

Vraag van Joep Verbunt over omgaan met SEO-updates

In de tweede podcast stelde Joep Verbunt van Matt Sleeps een vraag aan John: hoe ga je om met het feit dat grote zoekmachines als Google plotseling een update doen waardoor je van de tweede plek in de lijst naar de twintigste zakt? Wilson: ,,Als je jezelf afhankelijk maakt van één techniek, zoals SEO, dan kan het gebeuren dat je je positie kwijtraakt als er van buitenaf veranderingen worden doorgevoerd. Ook hierbij ligt het antwoord in de spreiding waardoor je op verschillende platformen zichtbaar bent en blijft.”

Lees het artikel of luister de podcast van Joep Verbunt hier: Slaapverwekkende filmpjes en 120 dagen op proef: zo verkoop je een matras

Mix van betaalmethoden

Zoveel klanten, zoveel voorkeuren. Ook als het gaat om de manier van betalen. Wilson: “Er zijn weinig klanten die maar één betaalmethode in hun digitale wallet hebben zitten.” Hij kiest daarom voor een mix van betaalmogelijkheden. “Als het gaat om inkoop levert gebruik van de zakelijke betaaloplossingen van American Express ons een cashflowvoordeel op doordat je niet meteen hoeft te betalen. Bovendien worden al je inkopen in één systeem geïmporteerd, wat weer voor efficiency zorgt."

Omarm e-commerce

Tot slot van deze korte serie podcasts een tip van John Wilson voor ondernemers die nadenken over een webshop: ,,Kijk niet naar de bedreiging van e-commerce, maar omarm het. Het kan hand in hand gaan met fysieke winkels en elkaar versterken.”

Flexibiliteit en creativiteit

Dit is de derde van een driedelige podcastserie waarin ondernemers aan het woord komen over de wijze waarop zij, samen met hun medewerkers, de ontwrichtende omstandigheden van 2020 hebben opgevangen. Ook is er veel aandacht voor hun visie op de toekomst van hun bedrijf. De eerste podcast, met Hans Scheffer van Helloprint, beluister je hier. De tweede podcast, met Joep Verbunt van Helloprint, beluister je hier.

Deze podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Ga voor meer inspiratie naar Business Class Trends & Insightsvan American Express.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

CE markering brexit verenigd koninkrijk
De Ondernemer

Exporteren na Brexit en de CE-markering: hoe zit dat?

Lennard van Otterloo vertelt over de vele 'verrassingen' waar Britse consumenten in deze eerste Brexit-maand tegenaan lopen en wat de reden daarachter betekent voor bedrijven, ook uit Nederland. Onder meer de CE-markering (de standaardeisen van producten) komt daardoor aan bod in deze podcast, met Marco van Hagen, adviseur bij de KVK, gespecialiseerd in internationaal ondernemen.

Details
De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Hoe de moeder van Julian hielp met het winnen van de KVK Innovatie Top 100

'Bij het robotica instituut aan de TU Delft ontwikkelden we robots. Mijn moeder sliep slecht in die tijd, chronisch, en toen zeiden we tegen elkaar: kunnen we iets in technologie vinden dat haar kan helpen. Lang verhaal kort: na veel 3d-printen en prototypes op mijn moeder getest kwamen we op iets dat daadwerkelijk bleek te helpen'. Vier jaar later resulteerde een heuse slaaprobot voor Julian Jagtenberg en zijn Somnox in het winnen van de KVK Innovatie Top 100.

Details
Startup siliconvalley high tech innovatie
De Ondernemer

Topondernemer Wibe Wagemans: 'Overheid moet factor 10 investeren in tech-startups'

Wibe Wagemans haalde met een open brief aan de overheid - 'er moet vol worden ingezet op innovatie' - paginagroot de landelijke media. De topondernemer/ceo uit Silicon Valley schreef onder meer dat 'Nederland zichzelf te vaak weg zet als klein land dat daarmee niet te grote ambities moet hebben'. Miljarden moeten er komen, vindt Wagemans. 'Nederland zou er goed aan doen het Finse voorbeeld te volgen, voordat we de zieke man van Europa worden'. Ook daarover vertelt hij meer in deze podcast.

Details
Londen lockdown coronavirus crisis
De Ondernemer

Werken en wonen in 'Lockdown Londen': ondernemer Lennard van Otterloo vertelt

De Nederlandse ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen over de Britse aanpak van de lockdown, het coronavirus, de effecten op het Britse bedrijfsleven en wat wij aan déze kant van de Noordzee daarvan kunnen gaan merken. 'Het is een noodsituatie hier, ongekend. Erger dan de eerste golf'. Bovendien, vertelt de ondernemer, 'corona verhult de Brexit-pijn'. Wonen en werken in 'Lockdown Londen', anno nu.

Details
Brexit europa engeland landkaart vlag
De Ondernemer

Brexit: experts Van Otterloo en Platvoet over gevolgen voor btw

In deze eerste maand van Brexit blijken er bij ondernemers veel vragen over de gevolgen voor btw te zijn, merkt ondernemer Lennard van Otterloo in en vanuit Londen, en Marco Platvoet als adviseur Internationaal Ondernemen bij de KVK. In deze podcast geven beide Brexit-experts onder meer praktijkvoorbeelden en tips, hoe daar als ondernemer anno nu mee om te gaan.

Details