Aangeboden door American Express
Podcast
De meeste klanten vind je niet via één kanaal
Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, onder uiteenlopende omstandigheden. CEO John Wilson van de Fixami-groep uit Tilburg kende dit jaar gemengde gevoelens: succes voor zijn bedrijf, terwijl hij ook zag hoe zwaar andere ondernemers het hebben. Mede daarom ook veel e-commerce-tips in onderstaande podcast: spreiding is de sleutel.
De Fixami-groep is eigenaar van succesvolle platforms als gereedschapcentrum.nl. Die naam werkt goed in Nederland en past bij de wijze waarop het bedrijf door de twee oprichters op een zolderkamertje werd opgezet. Maar inmiddels is het bedrijf actief in vier landen en past een universele naam beter. En zoals ze het zelf zeggen: met ruim 160 medewerkers, e-commerce platforms in Nederland, België, Frankrijk en Spanje en een omzet van €47 miljoen in 2019, is de Fixami-groep een vooraanstaande speler in deze branche en marktleider in Nederland en België.
Met veel voorraad ingespeeld op schaarste
Mede door die positie en kennis van de markt vroeg het bedrijf al vroeg in het jaar, voor het eerst in zijn bestaan, een krediet aan bij de bank. Het doel: de voorraad vergroten. Want, dachten ze, als de crisis werkelijk zo toeslaat als men verwacht, gebeuren er twee dingen: consumenten moeten binnen blijven én ze hebben behoefte aan goed gereedschap voor de klusjes die altijd bleven liggen. Wilson in de podcast: ,,We zagen al vroeg dat er wel eens schaarste zou kunnen ontstaan vanwege de productie van het meeste gereedschap in Azië. Op basis van onze gezonde cijfers kregen we een krediet en hebben we met een paar miljoen euro de voorraad ‘hardlopers’ 50 tot 60 procent vergroot. Dit zijn producten waarvan wij, als er schaarste ontstaat, graag voldoende in huis willen hebben. Dat opschalen in voorraadpositie is niet gelukt. We hebben het wel ingekocht, maar het ging ook allemaal veel harder dan verwacht de deur weer uit.”
"Mond tot mond reclame en de customer experience op marktplaatsen als bol.com en Amazon zijn heel belangrijk."
Foto Kees Bennema
E-commerce: niet één soort klant en één kanaal
In Tilburg is de blik op de toekomst: groeien en meer landen binnenhalen. En dat allemaal via e-commerce. Hoe pakken Wilson en collega’s dat aan? ,,Voor ons is er niet één soort klant of één soort kanaal. Wij zijn heel breed georiënteerd. We gebruiken SEA, SEO, emailmarketing, google shopping en search-engines. Maar mond tot mond reclame en de customer experience op marktplaatsen als bol.com en Amazon zijn ook heel belangrijk. We vragen ons af: waar kan onze klant zich bevinden? We zitten overal. Dat is goed voor je merk en de branding, en het zorgt er voor dat je een klant die wel aan één kanaal gewend is en altijd op dezelfde manier wil kopen ook kunt bedienen."
Vraag van Joep Verbunt over omgaan met SEO-updates
In de tweede podcast stelde Joep Verbunt van Matt Sleeps een vraag aan John: hoe ga je om met het feit dat grote zoekmachines als Google plotseling een update doen waardoor je van de tweede plek in de lijst naar de twintigste zakt? Wilson: ,,Als je jezelf afhankelijk maakt van één techniek, zoals SEO, dan kan het gebeuren dat je je positie kwijtraakt als er van buitenaf veranderingen worden doorgevoerd. Ook hierbij ligt het antwoord in de spreiding waardoor je op verschillende platformen zichtbaar bent en blijft.”
Lees het artikel of luister de podcast van Joep Verbunt hier: Slaapverwekkende filmpjes en 120 dagen op proef: zo verkoop je een matras
Mix van betaalmethoden
Zoveel klanten, zoveel voorkeuren. Ook als het gaat om de manier van betalen. Wilson: “Er zijn weinig klanten die maar één betaalmethode in hun digitale wallet hebben zitten.” Hij kiest daarom voor een mix van betaalmogelijkheden. “Als het gaat om inkoop levert gebruik van de zakelijke betaaloplossingen van American Express ons een cashflowvoordeel op doordat je niet meteen hoeft te betalen. Bovendien worden al je inkopen in één systeem geïmporteerd, wat weer voor efficiency zorgt."
Omarm e-commerce
Tot slot van deze korte serie podcasts een tip van John Wilson voor ondernemers die nadenken over een webshop: ,,Kijk niet naar de bedreiging van e-commerce, maar omarm het. Het kan hand in hand gaan met fysieke winkels en elkaar versterken.”
Flexibiliteit en creativiteit
Dit is de derde van een driedelige podcastserie waarin ondernemers aan het woord komen over de wijze waarop zij, samen met hun medewerkers, de ontwrichtende omstandigheden van 2020 hebben opgevangen. Ook is er veel aandacht voor hun visie op de toekomst van hun bedrijf. De eerste podcast, met Hans Scheffer van Helloprint, beluister je hier. De tweede podcast, met Joep Verbunt van Helloprint, beluister je hier.
Deze podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Ga voor meer inspiratie naar Business Class Trends & Insightsvan American Express.