Nieuws Groei

Zo verovert Amsterdamse ondernemer Kemal Tas de LED-markt

Wie Ledstores zegt, zegt Kemal Tas. De Amsterdammer werkte tot 2012 in de financiële sector voor gevestigde namen als ING en Fortis. Dit veranderde toen hij tijdens een verhuizing een partij LED-verlichting uit China importeerde en besefte dat hier toekomstmuziek in zat. Inmiddels heeft Tas vergaande ambities voor zijn bedrijf dat het afgelopen jaar dertien miljoen euro omzet draaide. Zo wil hij met Ledstores binnen vijf jaar de Europese markt veroveren en in veertien landen in de top drie van online armaturenzaken staan.

Cilia Meinen 6 mei 2020

Kemal Tas ondernemer 2

Ondernemer Kemal Tas brengt licht in de duisternis.

Na zijn studie bedrijfskundige informatica werkte Kemal Tas als managementadviseur voor ING en Fortis. Toen hij in 2012 voor zijn nieuwe huis LED-verlichting importeerde vanuit China en hier veel vragen over kreeg, ging er een lampje branden. ,,Ik heb altijd hier en daar wat handeltjes gehad”, vertelt Tas. ,,Dat ik in mijn vrije tijd zo nu en dan wat LED-armaturen vanuit China liet overkomen, paste daar uitstekend bij. Al snel liep het zo lekker dat ik familie en vrienden moest inschakelen voor de afhandeling van bestellingen, omdat ik ondertussen nog steeds fulltime voor Fortis werkte.”

Risico's durven nemen

Tas durft risico’s te nemen, maar houdt ook van zekerheid. Daarom hield hij zijn baan nog lang aan. Na werktijd ging hij dan snel naar huis om dozen in te pakken, die al snel opstapelden tot aan het plafond. Na vier lange jaren met werkweken van gemiddeld (meer dan) tachtig uur, nam de Amsterdammer in 2016 uiteindelijk toch afscheid van de financiële sector. Zijn huis wisselde hij in voor een kantoor van honderd vierkante meter. ,,In dat jaar merkte ik dat mijn bedrijf toe was aan een grote stap, dit was alleen mogelijk als ik Ledstores fulltime zou gaan runnen.” Dit bleek de juiste zet, inmiddels een aantal verhuizingen verder, heeft het huidige magazijn een omvang van 2.500 vierkante meter.

''Door mijn achtergrond heb ik verstand van data en cijfers, iets wat ik gelijk heb toegepast binnen mijn eigen bedrijf''

Kemal Tas, ondernemer

Meten is weten

Tas merkte dat de markt voor LED-verlichting erg ouderwets is; door zijn focus op online zag hij veel mogelijkheden. ,,In de verlichtingsbranche was op dat moment nog bijna niemand bezig met online marketing”, zegt Tas. ,,Door mijn achtergrond heb ik verstand van data en cijfers, iets wat ik gelijk heb toegepast binnen mijn eigen bedrijf. Ik denk dat ik een deel van het succes te danken heb aan het vergelijken van campagnes, de optimalisering van SEO, SEA en linkbuilding.” Door zijn oog scherp op Google-rankings te houden, weet Tas waar hij staat. ,,Door de snelle groei en de inzet van data in mijn voordeel heb ik kunnen groeien zonder groeikapitaal of externe financiering, een prestatie waar ik erg trots op ben.”

Merktrouw bestaat niet

Inmiddels is Tas helemaal thuis in de armaturenmarkt. Zo kwam hij erachter dat het moeilijk is klanten aan je te binden. ,,Binnen de armaturenbranche zijn klanten niet loyaal, merktrouw bestaat bijna niet. Belangrijke factoren voor klanten, zowel particulier als zakelijk, zijn de prijs-kwaliteit verhouding en snelle levering.”

Hier zet de ondernemer daarom ook vol op in: snelle, betrouwbare levering dankzij een grote voorraad van selecte producten. ,,Door ons bescheiden assortiment kunnen we snel grote aantallen leveren, zowel aan zakelijke klanten als particulieren. Dit is bijna ongekend binnen de branche.” Die grote voorraden boden ook een concurrentievoordeel toen corona de leveringen uit China blokkeerden. ,,Gelukkig is die markt nu wel weer open.”

Bedrijf is een team-effort

Ondanks dat Tas het bedrijf in zijn eentje heeft opgezet, wil hij niet met alle eer van het succes strijken. ,,Ik geloof er heilig in dat niet alleen de top van een bedrijf verantwoordelijk is voor het succes. Het is met recht een team-effort”, legt hij uit. ,,Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is om mensen aan te nemen waar je echt een klik mee hebt, en een omgeving van geven en nemen te creëren.”

Het bedrijf heeft een hele platte structuur, of zoals Tas zegt: ,,het is net een club vrienden die toevallig ook samenwerken”. ,,Door iedereen te betrekken bij de groei en doelstellingen van het bedrijf zorg je voor betrokkenheid, waardoor iedereen op zijn eigen manier een bijdrage levert aan de groei van het bedrijf.”

Playstation 4 in de pauze

Tas, die inmiddels als mentor van NLGroeit andere groeiondernemers coacht, wil ervoor zorgen dat medewerkers elke dag met plezier naar het werk gaan. ,,Door voor mijn medewerkers een werkomgeving te creëren waar plezier ook een plek heeft, geef ik op mijn manier iets van het succes van het bedrijf terug aan de medewerkers. Zo hebben we bijvoorbeeld een Playstation 4 waar orderpickers en kantoorpersoneel tijdens de pauzes een potje Fifa kunnen spelen. Ook komt er elke week een masseuse langs om iedereen even los te masseren. Wat mij betreft hebben we een borrel wanneer we daar zin in hebben, dit kan dus ook op maandagmiddag zijn. Zolang er ook hard gewerkt wordt, moet hier zeker ruimte voor zijn.”

''We hebben een plan opgesteld om binnen vijf jaar in alle Europese landen actief te zijn met Ledstores''

Kemal Tas, ondernemer

Leermomenten als ondernemer

Als echte ondernemer geeft Tas toe nog te veel de vloer op te willen. ,,Ik moet echt leren om niet te veel tijd in het magazijn door te brengen, maar ik vind het heel leuk om te doen. Daarnaast geloof ik ook echt dat het goed is om je af en toe van kantoor naar de werkvloer te bewegen,” geeft hij aan.

,,Ondanks dat ik houd van een platte organisatiestructuur, is het wel goed om iedereens taken duidelijk te verdelen. Dit zorgt ook voor de professionalisering van je bedrijf.” Hij realiseerde zich dat hij mensen moet aannemen die expert zijn binnen hun eigen vakgebied. ,,Ik heb jarenlang onze inkoop bijgehouden in een onoverzichtelijke Excelsheet, toen ik iemand met meerdere jaren ervaring hierin aannam, ging er een wereld voor mij open. Zij leerde me een veel efficiëntere manier van werken. Hierdoor besefte ik dat ik het niet allemaal alleen moet willen doen, maar mensen om me heen wil die míj juist van alles leren.”

Ambitie buiten Nederland

De Nederlandse markt heeft Tas al omver gelopen, maar ondanks deze mooie resultaten staan zijn ambities niet stil. ,,We hebben een plan opgesteld om binnen vijf jaar in alle Europese landen actief te zijn met Ledstores. Ook willen we in de veertien landen waar we het meest actief zijn in de top drie van grootste online partijen in zakelijke- en consumentenverlichting staan”.

Ondanks het coronavirus verwacht de Amsterdammer ook dit jaar stevig door te groeien naar in totaal 50 medewerkers en vijftien miljoen euro omzet. In 2022 moet Ledstores zelfs aan honderd man werk bieden, samen goed voor een jaarlijkse omzet van 25 miljoen euro. Kemal Tas blikt vooruit: ,,Dit is zeker haalbaar, er zijn binnen deze branche voldoende kansen.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.