Nieuws Groei

Dit Apeldoornse bedrijf maakt 12.500 kilometer folie per dag

Verpakkingsfolie van het Apeldoornse bedrijf AFP kom je overal tegen - van vaatwastabletjes tot loodzware pallets. De Amerikaanse markt lonkt, schrijft de Volkskrant.

Peter van Ammelrooy | Foto: Pauline Niks 19 februari 2018

Afp volkskrant Pauline Niks

Hoe krijg je als fabrikant je spullen zonder breuken, deuken of scheuren van A naar B? Bij AFP hebben ze voor elk product het perfecte verpakkingsfolie. '55 laagjes en toch dunner dan een mensenhaar.'

Grote kans dat de consument nog nooit van AFP heeft gehoord. Toch duiken producten van dit Apeldoornse bedrijf overal op in het dagelijks leven. Die transparante zak om het brood uit de supermarkt? Van AFP. De plastic verzegeling om het deksel van een pot tomatensaus? AFP. De verpakking om die individueel verpakte plak kaas? AFP. Dat oplosbare folietje om het vaatwastabletje? Made in Apeldoorn.

En dat zijn alleen nog maar de producten waarin de hand van Apeldoorn Flexible Packaging zichtbaar is voor de consument. Het meeste geld, zo'n driekwart van de jaaromzet, verdient dit een halve eeuw oude bedrijf aan het doorzichtige, uitrekbare folie dat fabrikanten snoeistrak wikkelen om de pallets waarmee ze hun producten transporteren.

Hoe beter dat folie, des te kleiner het risico dat ladingen tijdens het vervoer naar winkel of warenhuis beschadigd raken. Bijvoorbeeld ingedeukt, bekrast of in scherven, omdat de boel gaat schuiven in een vrachtwagen of boot. Via een omweg trekt de consument ook profijt van AFP's producten. Want de kosten van artikelen die onverkoopbaar raken tijdens het transport, worden uiteindelijk verwerkt in de prijzen die hij in de winkel afrekent.

Om die reden spreken ze bij AFP dan ook niet van verpakkingsplastic of palletwikkelfolie, maar van load security film (vrachtbeveiligingsfolie). Letterlijk een beschermlaag waarmee je als fabrikant je spullen in bulk veilig van A naar B krijgt. Tegen een schappelijke prijs.

Want het is geen kunst om een pallet maar met zoveel mogelijk plastic te omwikkelen, zodat de lading tegen een stootje kan. Kosteneffectief is dat allesbehalve: hoe meer plastic er om de pallet heen zit, hoe zwaarder de vracht en hoe meer afval er overblijft als de pallet zijn bestemming heeft bereikt. En dat betekent: meer kosten.

Folie op maat

'We maken hier een folie dat uit 55 lagen van verschillende materialen kan bestaan. Daardoor krijgt het heel specifieke eigenschappen, en is het toch niet dikker dan een halve mensenhaar', vertelt Willem van Weede, een van de twee directeuren. 'De hoeveelheid folie die nodig is om een doorsnee pallet te beschermen, weegt daardoor nog geen tweehonderd gram. Maar die twee ons houdt wel duizend kilo aan flessen, blikken of dozen in bedwang.'Kosten per pallet: nog geen halve euro.'

Een van hun folies heet niet voor niets Katan-Ex, een verwijzing naar de katana, een vechtzwaard van Japanse samoerai. Katana's werden gemaakt van metaal dat laagje voor laagje werd aangebracht.

Concurrenten

Load security film klinkt als een beetje een aanstellerige benaming, maar vergis je niet, zegt Van Weede: 'Onze concurrenten hebben die term overgenomen.' AFP doet dus duidelijk iets goed. Ons geheim is een klantgerichte benadering, zegt mededirecteur Frank van den Berg. Dat lijkt een dooddoener van jewelste, maar in Apeldoorn geldt het als het evangelie van onze Lieve Heer zelf: die boodschap staat zelfs op de koffieautomaten.

'Alleen als je precies weet wat een afnemer vervoert, hoe en onder welke omstandigheden, kun je op maat ontwikkelen.' In sommige gevallen kan de schade aan pallets en producten met 95 procent worden teruggedrongen, meent AFP. Het bedrijf heeft bij sommige klanten al een percentage van 85 bereikt.

AFP moet met allerlei variabelen rekening houden: gewicht, kwetsbaarheid, temperatuur en bederfelijkheid. Wat als een vracht scherpe uitsteeksels heeft? AFP biedt een folie dat niet snel scheurt. Heeft de klant een product dat slecht tegen de zon kan? Dan is er een wikkel nodig dat uv-straling tegenhoudt. Worden producten diepgevroren verscheept? In dat geval heb je een folie nodig dat tegen bittere koude kan.

Robots

Elke folie wordt op maat gemaakt in een fabriek aan de zuidwestelijke rand van Apeldoorn. Bijna zonder dat er mensenhanden aan te pas komen. Er tuffen zelfs robotkarretjes autonoom rond, die rollen folie vervoeren.

Voor iedere foliesoort krijgen machines via de computer de geheime receptuur gevoed. De grondstof bestaat uit kleine bolletjes kunststof, met de juiste chemische samenstelling. Die bolletjes worden onder hoge druk gesmolten. In semi-vloeibare vorm ('vla' grapt Van Weede) wordt de massa door 23 pijpjes gegoten, laagje voor laagje op een koude, snel roterende wals.


Daar stolt het spul in een microdunne laag: het folie is geboren. Dat wordt vervolgens in kilometerslange lange banen door de rest van de productielijn getrokken, op maat gesneden en om kartonnen kokers gewikkeld. In ruim drie etmalen wordt zo voldoende folie geproduceerd om de evenaar mee te omwikkelen: 12.500 kilometer per dag. De machines staan alleen stil tussen Kerst en Nieuwjaar. Van den Berg: 'Dan leggen we alles plat voor groot onderhoud.'

Bij een koker met folie houdt de bemoeienis van AFP met zijn klanten niet op. 'We bezoeken ook fabrieken waar ze aan het eind van de productielijn pallets inpakken met onze folie. We leiden mensen daar ook op en adviseren klanten hoe ze hun verpakkingsmachines beter kunnen afstellen', legt Van den Berg uit.

Internationaal

Hoewel AFP 90 procent van zijn folies verkoopt aan klanten binnen Europa - met Duitsland als grootste afzetmarkt - is het bedrijf wereldwijd bekend. Zo speelde het zich vorig jaar in de kijker van een branchegenoot in New Delhi. Jindal Poly Films nam AFP voor 83 miljoen euro over van de aandeelhouders, investeerder Bencis en het management.

Met een Indiase partner die ook buiten Europa actief is, ligt de wereld pas echt open. Van den Berg: 'Je komt de VS niet binnen door met een rol folie op het vliegtuig te stappen. Dan word je niet serieus genomen.' Jindal heeft er al vestigingen: de deur naar de Amerikaanse markt staat daarmee open.

En de consument? Die gaat nog meer AFP tegenkomen. Het bedrijf heeft een krasbestendige deklaag mogen leveren voor het dashboard van de BMW i3. 'Het is nu nog klein, maar in principe is de automarkt reusachtig', zegt Van den Berg. Er zijn gesprekken gaande met andere automerken. Van Weede: 'Het is ook voor ons iets geheel nieuws. Onze meeste producten gaan hooguit een paar dagen mee, of weken. Zo'n dashboard moet dertig jaar standhouden.'

Apeldoorn Flexible Packaging heeft 226 medewerkers en een jaaromzet van 111 miljoen euro. Het bestaat sinds 1968.