Video Groei

Arno Donkersloot: 'Werelddominantie met jenever van Hooghoudt, net als 100 jaar geleden'

Duidelijker kan haast niet: Arno Donkersloot wil met 'zijn' jenever van Hooghoudt terug naar de tijd van werelddominantie, de nummer 1 zijn. In deze aflevering van Werkverkeer vertelt hij concreet hóe dat aan te pakken met de Groningse familiedistilleerderij, een proces dat overigens al even gaande is. ,,We maken een cultuurverandering door en het duurt nog twee tot drie jaar voordat we daar de resultaten van zien."

Presentatie: Roland Tameling | Video & Edit: Mark van Binsbergen 26 januari 2020

Hooghoudt Werkverkeer Arno Donkersloot

Hooghoudt-directeur Arno Donkersloot (rechts) in gesprek met Werkverkeer-presentator Roland Tameling.

Wanneer presentator Roland Tameling gevraagd wordt naar zijn eerste gedachte bij 'jenever' en vervolgens over zijn opa en oma begint, knikt Donkersloot instemmend. ,,Dit betekent dat jenever niet interessant genoeg is voor jonge mensen. Jenever heeft in de loop der jaren een sleets imago gekregen en daarom moet er gerenoveerd worden.”

'Jenever altijd al goed'

Donkersloot verzekert dat er aan Hooghoudt zelf niets veranderd hoeft te worden omdat dit altijd al goed was. Nee, het draait om de uitstraling. Het draait om de fles.

In deze aflevering van Werkverkeer neemt Donkersloot ons mee naar de Graanrepubliek in de oude remise in Bad Nieuweschans in Groningen. Onderweg legt hij uit dat Hooghoudt innoveert door een bruine jenever op de markt te brengen. ,,Deze ziet er anders uit dan je gewend bent en heeft een smaakprofiel dat beter aansluit bij een jonger publiek. Het is nu twee maanden na de introductie van deze jenever en sindsdien is de verkoop verdubbeld.”

Mond-tot-mondreclame is key

,,Met dit product kunnen we ook naar het buitenland en daarom heet het Sweet Spiced Jenever. Ik zoek totale werelddominantie met Hooghoudt, net zoals dat 100 jaar geleden ook het geval was.” Iets dat volgens de voorman van het Groningse familiebedrijf vooral moet gebeuren via mond-tot-mondreclame. Het is de reden waarom Hooghoudt voor zichtbaarheid op evenementen kiest, langs horecabedrijven gaat om ervoor te zorgen dat de jenever in cocktails belandt en met bekende Nederlanders samenwerkt.

Proefdistilleerderij

Aangekomen in de Graanrepubliek wordt het duidelijk dat ook deze locatie, een kleine proefdistilleerderij, moet bijdragen aan de heropleving van jenever en het merk Hooghoudt. ,,Dit is een plek om leuke dingen met graan te doen. In plaats van het aan de varkens te voeren, gaan we het weer voor mooie producten gebruiken."

Kies de optie Video rechtsboven op deze pagina voor meer Werkverkeer of zie de links hieronder van diverse eerdere afleveringen: