Nieuws Groei

Uitgaven aan radioreclame hoger dan voor coronapandemie

Adverteerders hebben in 2021 meer uitgegeven aan reclame op de radio dan voor het begin van de coronacrisis. De bestedingen aan audioreclame stegen met ruim 23 procent tot 209,5 miljoen euro. Volgens belangenvereniging Audify is dat hoger dan het recordbedrag dat in 2019 opging aan audioreclame.

Van onze redactie 1 februari 2022

Na rutte kuipers radio cristel van de ven ron lemmens robert van den ham

De studio van New Business Radio in Hilversum, waar ook De Ondernemer regelmatig uitzendingen maakt. Deze foto is genomen tijdens het nieuwe live online radioprogramma 'Na Rutte en Kuipers', wat direct na elke persconferentie te beluisteren is op New Business Radio en ook te bekijken is, op YouTube en onze homepage.

Vlak na de uitbraak van de coronapandemie schortten veel bedrijven uit voorzorg hun niet-noodzakelijke uitgaven op, waardoor ze veel minder geld besteedden aan reclame. Maar nadat de economie herstel had getoond, stegen ook de advertentie-uitgaven weer.

Het grootste deel van de reclame-uitgaven kwam vorig jaar nog altijd voor rekening van radiospotjes op traditionele zenders. Hier ging 188,6 miljoen euro aan op, 21 procent meer dan in 2020.

Audio en De Ondernemer is een match: we maken podcasts (ook voor commerciële partners), live online radio op New Business Radio en hebben met de text-to-speech-techniek smart speakers omarmd. Lees hier bijvoorbeeld alles over ons nieuwe radioprogramma: Remy Gieling presenteert nieuw radioprogramma De Ondernemer

Digitale audioreclame groeide het hardst. Het gaat bijvoorbeeld om reclames op radiozenders die alleen online actief zijn. Omdat die vaak een specifieke doelgroep hebben, kunnen adverteerders hier ook gerichter te werk gaan. De uitgaven aan digitale audioreclame bedroegen vorig jaar 7,8 miljoen euro. Dat is volgens Audify, het voormalige Radio Advies Bureau, ruim een verdubbeling van de 3,3 miljoen euro in het voorgaande jaar.

Bedrijven betaalden ook meer voor reclame-uitingen die niet in spotjes aan bod komen, maar in bestaande programma's zijn verwerkt. De uitgaven aan deze non-spotreclames stegen vorig jaar met een kwart tot 13 miljoen euro.

Lees ook: De Radiofabriek maakt van podcast verbindende factor, tijdens en na corona

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws