Nieuws Groei

Deze 4 onderbouwde adviezen leren je beter omgaan met succes en tegenslag

Lig je voor op schema en vind je het tijd om nu eens even rustiger aan te doen? Niet doen. Nieuwe successen zijn afhankelijk van hoe je met eerdere resultaten omgaat, meldt het AD.

Marloe van der Schrier | Foto: Thinkstock 18 december 2017

Succes 16

Dat zegt wetenschapper Johannes Seehusen. Volgens Seehusen moeten we succes juist zien als motivatie om meer te bereiken. Dát werkt pas motiverend.

1. Leun niet achterover

Heb jij een mooi resultaat behaald op je werk? Dat biedt geen garantie voor succes in de toekomst, maar is afhankelijk van hoe je er mee omgaat, ontdekte wetenschapper Johannes Seehusen. Vorige week promoveerde hij op dit onderwerp aan de Rijksuniversiteit Groningen.

,,Als je een doel bereikt en vooruitgang boekt, kan je denken dat je even kunt bijkomen. In dat geval is succes demotiverend. De andere mogelijkheid is dat mensen denken dat ze ergens heel goed in zijn en nog meer kunnen bereiken dan het vooraf gestelde doel. In dat geval werkt succes motiverend”, aldus Seehusen.

2. Denk terug aan alles wat je kon weerstaan

Om goed om te gaan met succes, kun je volgens Seehusen terugdenken aan alle verleidingen die je links hebt laten liggen om tot een goed resultaat te komen. Heb je de afgelopen week de pizza, pasta en chocola weerstaan om af te vallen? Denk daar dan aan terug. Dat is beter dan je zelf herinneren aan het feit dat je al vijf keer salade hebt gegeten de afgelopen dagen.

,,We hebben onderzocht dat studenten die in de bibliotheek studeren meer voldoening uit studeren halen als ze ook naar een feestje hadden kunnen gaan. Meer dan studenten die die optie niet hadden. Op de werkvloer werkt dat min of meer hetzelfde”, zegt Seehusen. ,,Een werkgever moet succes in gesprekken benadrukken en aangeven dat een werknemer zich goed gefocust heeft op zijn of haar doel.” Dat geeft meer voldoening en dus motivatie.

3. Fouten? Zie het als uitzondering

Op je werk een deadline niet gehaald? Dat kan gebeuren, maar ook hier geldt dat het van belang is hoe je omgaat met de fouten die je maakt. Denk je dat het een terugkerend probleem is en denk je dat je niet goed genoeg bent? Dan zal het in het vervolg niet snel beter gaan.

Seehusen: ,,Je moet voor jezelf vaststellen dat het niet is zoals je bent en je meestal béter bent dan dat. Heb je de deadline niet gehaald? Dat is een uitzondering. Zo herstel je je motivatie.” Een truc die Seehusen zelf ook toepast. ,,Als ik niet blij ben met een behaald resultaat, dwing ik mezelf uit te gaan van een uitzondering. De volgende keer doe ik het beter.” Dat werkt. ,,Mislukkingen zien als gebrek aan vaardigheden, is een van de belangrijkste redenen waarom er op regelmatige basis fouten worden gemaakt.”

4. Activeer je zelfbeheersing

Om fouten maken te voorkomen, moet je volgens Seehusen je zelfbeheersing 'activeren'. ,,Het is heel goed om je voor te bereiden op het ergste scenario. Wat kan er allemaal op mijn pad komen waardoor ik die deadline niet haal? Wat kan me afleiden? Als je je daar bewust van bent, is de kans groter dat je juist niet laat leiden door die ene mail die binnenkomt.” Dat klinkt eenvoudig, maar het is lastiger dan dat, beaamt ook Seehusen. ,,Ik heb nu zelf een drukke baan als consultant en soms reserveer ik tijd om iets af te ronden. Als ik dan moe ben of iets anders aan mijn hoofd heb, vliegt de tijd voorbij.”

De tip van Seehusen? Blijven oefenen en altijd uitgaan van het slechtste geval: namelijk alles dat je kan afleiden. Als je terugdenkt aan wat je eerder overwon – bijvoorbeeld gaan sporten terwijl het regent – zal dat je motiveren tot nieuwe successen.

Als je je bewust bent van alles wat je af kan leiden, is de kans groter dat je juist niet laat leiden door die ene mail die binnenkomt.

Johannes Seehusen