Nieuws Groei

Boer Johan begon met twee geiten, nu is hij marktleider geitenkaas met Bettinehoeve

Johan Ewijk begon ooit met twee geiten op zijn boerderij. Nu is zijn bedrijf Bettinehoeve marktleider in geitenkaas en onderdeel van de Zwitserse zuivelgigant Emmi. De geitenkaas wordt tegenwoordig gemaakt in een hypermoderne fabriek op het bedrijventerrein Vosdonk in Etten-Leur. Wat bij alle groei hetzelfde gebleven is: het ambachtelijke karakter.

Ben van den Aarssen 29 december 2020

Geitenkaasproducent Bettinehoeve

Het bedrijf Bettinehoeve, fabrikant van geitenkaas. De verpakkingsafdeling van de kaasjes. Foto: Pix4Profs-Ron Magielse.

Naast geitenkaas wordt ook steeds meer geitenmelkpoeder geproduceerd. Marketingmanager Xander van den Bos ziet groeikansen in melkpoeder van de geit, met name in babyvoeding en voor sporters. ,,Het China en Midden-Oosten zijn in deze nichemarkt voor ons kansrijke afzetlanden”, zegt Van den Bos in het AD.

Om die groeiambities in melkpoeder te realiseren wordt op dit moment aan de overkant het voormalige bedrijfspand van Alumet gesloopt. De Bettinehoeve bouwt er straks een nieuwe poedertoren. ,,Gereed in 2022.''

De Bettinehoeve biedt werk aan 130 mensen en mag zich in eigen land marktleider noemen met verse en gerijpte geitenkazen.

Oprichter Johan Ewijk begon met twee geiten

Natuurlijk zijn we vooral gekomen voor de kaas van de Bettinehoeve. Het product is vandaag de dag in heel het land en tot ver over de grenzen te vinden, in wel twintig landen. Het begon allemaal als een soort hobby voor Johan Ewijk in 1982, toen nog wel op de boerderij in het buitengebied van Etten-Leur. ,,Met twee geiten.''

De vraag naar de kaas was groot en Ewijk ging melk van andere geitenhouders betrekken. Tien jaar na de start legde een brand de op dat moment al flink uitgebreide productielocatie in de as. Na een succesvolle doorstart verhuisde de Bettinehoeve in 2007 naar de huidige plek op Vosdonk, waar het bedrijf zo'n 2.000 vierkante meter ter beschikking staat.

De Zwitserse kaasgigant Emmi heeft sinds vier jaar een meerderheidsbelang in het bedrijf dat wordt geleid door Sybren Ewijk, de zoon van de oprichter. In de achtergrond is Johan Ewijk nog altijd als adviseur betrokken. De Bettinehoeve biedt werk aan 130 mensen en mag zich in eigen land marktleider noemen met verse en gerijpte geitenkazen.

Lees ook: Historisch kaasmerk nu ook met Zoomproeverijen

Bettine levert aan supermarktgiganten

Van den Bos noemt de unieke smaak van de kaas de belangrijkste succesfactor. Het assortiment Bettine-kazen ligt in de schappen bij grote supermarktketens als Albert Heijn en Plus. Maar ook Aldi en Lidl doen zaken met Etten-Leur, via de zogeheten private labels. Bekende groothandels voor de horeca als Sligro en Hanos nemen eveneens graag kaas van de Bettinehoeve af. ,,Vanwege corona is dat nu even lastiger.''

Van den Bos is trots op de marktpositie van het West-Brabantse bedrijf dat gestaag groeide, in een sector die ook nog eens had af te rekenen met Q-koorts. Als grote speler in een overzichtelijke markt is de Bettinehoeve medeoprichter van brancheorganisatie Nederlandse GeitenZuivel Organisatie, de gesprekspartner van toezichthoudende partijen. De hygiëne-eisen in de hele keten liggen hoog, zegt Van den Bos. ,,Er wordt door een vergrootglas naar onze sector gekeken.''

De Bettinehoeve neemt ondertussen melk af van bijna vijftig geitenhouders uit met name het Zuiden van het land, en op bescheiden schaal ook uit België. Transporteur Jochems uit Etten-Leur rijdt al vele jaren voor de Bettinehoeve. Drie Bettine-tankwagens gaan dagelijks de geitenboeren langs, zeven dagen in de week. De banden tussen beide bedrijven zijn hecht. ,,Een familiebedrijf, net als wij. De wederzijdse contacten gaan terug tot in de schoolbanken.''

Lees ook: Caroline van der Lande (De Buurtboer): 'Geen witte bammetjes met plastic kaas meer'

Profiteren van de vraag naar vegetarische producten

Bij de boer wordt de melk zorgvuldig gemonitord op het vet-eitwitpercentage en andere parameters die moeten zorgen voor een kwalitatief hoogwaardig eindproduct. Ook de voeding die de geiten krijgen telt. ,,Dat bepaalt mede de smaak.''

De Bettinehoeve profiteert ook van de toenemende vraag naar vegetarische producten. De geitenkaas uit Etten-Leur is voor velen een heerlijk alternatief voor vlees. ,,We gebruiken uitsluitend vegetarisch stremsel. En onze gerijpte kaas is ook te verkrijgen in een volledig biologische variant.''

"De techniek is veranderd, de kaas hetzelfde"

Marketingmanager Xander van den Bos (Bettinehoeve)

Verduurzamen: minder verpakkingsmateriaal

Het rijpen van die schimmelkazen gebeurt op een andere locatie, in cellen op de oorspronkelijke Bettinehoeve zelf. ,,Die schimmel kunnen we hier niet gebruiken.'' De Bettinehoeve maakt ook flinke stappen op het gebied van duurzaamheid. ,,Ons kunststofverpakkingsmateriaal hebben we bij diverse producten de laatste jaren met 25 procent weten te reduceren.''

In de voorfabriek wordt gewerkt in 4-ploegendienst. De kaasmakerij draait met 2 ploegen. In het efficiënte productieproces is de ambachtelijkheid volgens Van den Bos altijd bewaard gebleven. ,,De techniek is veranderd, de kaas hetzelfde.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.