Nieuws Groei

Het eerste biertje was ‘niet te drinken’, nu verkoopt Ricky 4000 liter per maand: ‘Wil de wereld over’

Hij begon met brouwen in zijn eigen woning. Nu doet Ricky Maertzendorff niets anders meer dan zijn White Dog Brewery aan de man te brengen. Als een olievlek verspreidt het biermerk zich over Europa. ,,Mijn hond is eigenwijs en standvastig. Zo brouw ik mijn bier ook.’’

Folkert van der Krol (AD) 17 augustus 2022

Westie bier startup horeca

Ricky Maertzendorff met hond Westie waar zijn bier naar is vernoemd. Foto: Jeffrey Groeneweg

Bij de rij loodsen aan de Pieter Zeemanweg is het niet lang zoeken naar de juiste ingang. Westie, een 12-jarige West Highland White Terriër, huppelt nieuwsgierig op en neer. Niet veel later steekt ook Ricky (34), met een zwarte White Dog Brewery-pet op, zijn hoofd om de hoek. Hij is in afwachting van een flinke vracht van zijn eigen biermerk. ,,Die is zo weer verkocht’’, zegt hij in het AD.

Beginnersfouten als filteringsproblemen en heel veel troep onderin het flesje

Het tekent de fase waarin hij is beland met zijn eigen bier. Onlangs zegde hij zijn baan als chemisch analist op om zich volledig op het brouwen en verkopen van bier te richten, waarmee hij in 2018 op professionele basis begon. Voor die tijd maakte hij cider, die hij verkocht aan vrienden om daarna over te stappen op bier. ,,Ik ben altijd al bezig geweest met eten en drinken. Op een gegeven moment wilde ik kijken hoe ik mijn eigen bier kon maken.’’

Hij pakte het meteen grondig aan. ,,Niet een pakje kopen, heet water erbij en gisten en ‘tada, je hebt bier’. Ik vind het leuk om iets vanaf nul te creëren. Dus kocht ik een moutpakket, de gisten en de hoppen. Mijn eerste biertje heette ‘Uit de panty’, omdat deze ook letterlijk door een panty was gefilterd. Maar het was niet te drinken, hoor’’, zegt hij met een grijns op zijn gezicht. ,,Gaandeweg leer je hoe je het moet doen. Beginnersfouten als filteringsproblemen en heel veel troep onderin het flesje, horen erbij.’’

Douane kan thuis niet controleren

Ricky paste zijn brouwtechnieken aan en ontwikkelde een tripel. ,,Die verkocht ik ook aan mijn collega’s en die vonden hem zo lekker dat ze meer wilden.’’ Ricky brouwde het bier vervolgens jaren naast zijn vaste baan. ,,Als er een collega jarig was, bestelde die al gauw twee doosjes. Zo kwamen er meer opdrachten en kwam er een wachtlijst van meer dan een jaar op bier. Elke dag dat ik vrij was, brouwde ik thuis voor mijn collega’s.’’

Ricky informeerde de gemeente Dordrecht dat hij het professioneel wilde aanpakken. Drie jaar geleden kreeg hij na lang wachten groen licht, mits hij geen geuroverlast voor de omgeving zou veroorzaken en een maximum aan het aantal te brouwen liters. ,,Ik had alles gekocht, ook een 200 liter-pan. Maar op de dag dat ik wilde beginnen kreeg ik een telefoontje van de douane dat het niet door kon gaan, omdat ze moeten kunnen controleren en thuis was ik niet verplicht controleurs binnen te laten.’’

Lees ook: Ongekende daling in bierverkoop, maar wél meer bierbrouwers

Eigenwijs en standvastig, net als zijn hond

Zijn keuze viel daarna op een contractbrouwer in Weert, waar hij zijn recept kon brouwen. ,,Ik vind het leuk om zelf te brouwen. Dat kon in Weert, onder leiding van de eigenaar. Zo kwam de eerste trippel op de markt. Vanaf het begin heb ik dat onder de naam van m’n hond gedaan. Hij is eigenwijs en standvastig. Zo zie ik mijn bier ook.’’

Hij heeft inmiddels al bijna twintig verschillende soorten bieren gebrouwen, experimenterend met verschillende hop aromasoorten. ,,Als een bier is op is, ga ik weer verder met een volgende bier. Er zijn zoveel hopsoorten, dus ik heb een educatieve lijn opgezet. Zo kunnen mensen leren wat een hopsoort in een bier doet. Vaak zitten er drie of vier hopsoorten in een bier. Dan weet je niet welke hopsoort je wel of niet lekker vindt. Dat kan ik de mensen leren.’’

Baan opgezegd

Zijn bier wordt intussen gebrouwen in Groningen, bij brouwerij Bax. ,,Zij hebben een blikkenapparaat. En ze staan erom bekend dat ze een New England IPA, mijn bier dus, kunnen brouwen. Ik geef hen het recept en laat het bier naar Dordrecht transporteren. Nu ik mijn baan heb opgezegd, ga ik er wel weer vaker naartoe.’’

Ricky heeft de steun van zijn vrouw Ashley die thuis is in webshops en hun zoontje Levi van 2 jaar. ,,Hij geeft de chauffeurs altijd een blik bier. Ze rekenen er al op.’’

Ricky aan het werk in de bierbrouwerij. Privéfoto

Schuim Bierfestival

Zijn bier wint intussen snel aan populariteit, aangezwengeld door de winst van Schuim Bierfestival Dordrecht in 2019. De uitverkiezing van het lekkerste bier wekte de interesse van andere festivals en groothandels. ,,Sindsdien is het geëxplodeerd. Mijn bieren zijn fruitig en niet zo bitter.’’

Inmiddels krijgt hij uitnodigingen uit heel Europa. Ricky is net terug uit Servië en vertrekt binnenkort naar Spanje. ,,Op festivals ontmoet je andere brouwers en dan brouw je samen een biertje. Zo komen ze ook naar mij toe. Voor mij is het interessanter om het in het buitenland te doen, omdat je dan meer kans hebt om daar in groothandels te komen en groter te groeien..’’

Supermarkt trekt ander soort bierdrinkers

Ricky verkoopt nu vierduizend liter per maand. Zijn bier is te verkrijgen van Scandinavië tot in Spanje. ,,Dat maakt me trots. Duizenden webshops verkopen mijn bier. Mijn ambitie is om het nog verder uit te bouwen, dat mijn bier de hele wereld overgaat. Doorgaan naar de top. Dat iedereen in de wereld jouw bier kent en het graag wil drinken.’’

Supermarkten benadert hij niet. ,,De supermarkt trekt een ander soort bierdrinkers. Westmalle trippel is overigens een van mijn favoriete supermarktbieren. Dat is de perfecte trippel. Er is ooit iemand die heeft gezegd dat de perfecte trippel al is gebrouwen en dat je hem alleen hoeft te kopen. Maar ik beoordeel bieren op hun stijl en minder of ik ze lekker vind.’’

Lees ook: Bruine Nederlandse bierflesje wint Europese recyclingprijs

Klanten zitten te wachten op nieuw bier

Zelf is hij een heel gematigd drinker. ,,Vroeger dronk ik wel veel speciaal bier. Nu drink ik alleen in het weekeinde en dan deel ik een blik met mijn vrouw en schoonouders. Alleen als er een nieuwe lading komt, neem ik er wel een mee naar huis om ’s avonds samen te proeven.’’

In onder meer Dordt heeft hij zijn vaste klanten. ,,Altijd als het bier uitkomt, heb ik vaste groep die een aantal blikken bestelt. Die jongens zitten er al op de wachten. Zodra het uitverkocht is, moet ik nee verkopen. Maar dat is een luxeprobleem.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws