Aangeboden door Teamleader
Branded Content Groei
Jeroen de Wit (ceo Teamleader): 'Voor alle mkb-ondernemers is een toekomstplan cruciaal'
Een grote groep ondernemers heeft geen idee van de te nemen groeistappen aankomend jaar en vanwege onzekere tijden wordt er voor de bedrijfsvoering aanzienlijk meer professioneel extern advies ingeschakeld. Twee opvallende resultaten uit een onderzoek dat Teamleader onlangs liet uitvoeren.
Teamleader is tien jaar geleden opgericht en heeft inmiddels ruim 15.000 klanten in 6 Europese landen. Het bedrijf helpt ondernemers om zaken zoals klantbeheer, projectmanagement en facturatie efficiënt te organiseren door middel van digitalisering. Inmiddels maakt Teamleader met hun software de dagelijkse werkzaamheden voor maar liefst 5.000 Nederlandse mkb’ers structureel makkelijker.
Jeroen de Wit, ceo van Teamleader vertelt in De Ondernemer Live over de aanleiding van het onderzoek. ,,Een belangrijke aanleiding voor dit onderzoek is het negatieve geluid in de media over het ondernemersklimaat. Het sentiment is veel te negatief en dat is niet goed. We zijn op zoek gegaan naar positieve verhalen. Juist voor ondernemers is het belangrijk om met optimisme vooruit te kijken. Focus in het onderzoek lag daarom op de ‘next step’ voor ondernemers. Ook wilden we weten naar welke gebieden de meeste aandacht uitgaat om de toekomst positief tegemoet te gaan.’’ Meer weten over het onderzoek en Teamleader? Dat lees je hier.
''Om tijd vrij te maken en ook nog gezien de enorme arbeidskrapte waar we nu ook nog mee te maken hebben is het juist belangrijk om in te zetten op meer efficiëntie in je bedrijf''
Onderzoek Teamleader: ‘What’s Next Nederland’
Onderzoeksbureau iVox, voerde het onderzoek What’s Next Nederland in opdracht van Teamleader begin dit jaar opnieuw uit. Er waren opvallende verschuivingen te zien in vergelijking met hetzelfde onderzoek vijf jaar geleden.
Volgens Jeroen valt het gelijk op dat het ondernemersklimaat momenteel aanzienlijk uitdagender is dan vijf jaar geleden. Zo vindt 42 procent van de ondernemers het moeilijk om te beoordelen in welke richting hun sector beweegt en hoe ze hierop in moeten spelen. Door die onzekerheid geeft 54 procent van de ondernemers aan liever even pas op de plaats te maken.
Een andere opvallende verschuiving, die waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de onzekere tijden, is te zien bij het inwinnen van advies. Waar ondernemers vijf jaar geleden het vaakst bij hun eigen levenspartner te rade gingen, zien we dit jaar een switch naar veel meer professioneel extern advies. Dit gebeurt met name om te sparren over de toekomst.
Teveel ondernemers blijven hangen in dagelijkse beslommeringen
Jeroen verbaast zich over de grote groep ondernemers die niet weet wat de volgende groeistap voor hun bedrijf is. Vijf jaar geleden had ongeveer de helft van de ondernemers geen scenario’s uitgewerkt voor de stappen voor het komende jaar. Dat is nu zelfs bij zeven op de tien ondernemers aan de hand.
''De periode van onzekerheid heeft ervoor gezorgd dat ondernemers minder ver vooruitkijken. De aandacht gaat teveel uit naar ‘overleven’''
,,De periode van onzekerheid heeft ervoor gezorgd dat ondernemers minder ver vooruitkijken. De aandacht gaat teveel uit naar ‘overleven’ waardoor er te weinig wordt nagedacht over de langere termijn. Om tijd vrij te maken en ook nog gezien de enorme arbeidskrapte waar we nu ook nog mee te maken hebben is het juist belangrijk om in te zetten op meer efficiëntie in je bedrijf. Essentieel daarvoor zijn digitalisering en automatisering. Als je dat goed op orde hebt, is er automatisch ook meer tijd om na te denken over de toekomst van je bedrijf. Gelukkig zien we dat ook terug in het onderzoek. Ondernemers die inzetten op digitalisering en automatisering zien de toekomst positiever in.’’