Nieuws Groei
Christina Hadinoto (Contour Lab): 'Als ondernemer moet je groot durven dromen'
Ook het Vlaamse fashiontech-bedrijf Contour Lab was het afgelopen seizoen deelnemer aan de Droomstart-podcastserie. Net niet werd de finale gehaald, maar de AI-startup gooide zeer hoge ogen bij zowel de jury als de luisteraars. In de maanden die volgden is er veel gebeurd, verklapt oprichter Christina Hadinoto.

Christina Hadinoto is de oprichter van Contour Lab. Foto: Contour Lab
In het kort: wat biedt Contour Lab? Het bedrijf zorgt er met een uiterst geavanceerde AI-tool voor dat modemerken, na een eenvoudige en snelle onboarding, hun klanten beter kunnen bijstaan om juiste kledingkeuzes te maken in een webshop. Uniek is volgens de startup dat mensen online aanbevelingen krijgen over kledingstukken uit de collectie (en niet de maat), op basis van hun eigen lichaamstype.
De missie draait om het stimuleren van meer body positivity en het bijdragen aan een duurzamere modesector. De eerste succesvolle samenwerking is inmiddels een feit en er zit veel meer in het vat, blijkt wanneer we oprichter en eigenaar Christina Hadinoto vijf maanden na Droomstart opnieuw spreken.
''Mensen stoppen meer in hun digitale winkelmandje omdat ze dankzij de service vol zelfvertrouwen zitten om aankopen te doen. En - belangrijk - er komt minder terug''
Verwachtingen Contour Lab zijn ruimschoots overtroffen
De eerste samenwerking tussen Contour Lab en een groot modebedrijf is die met het Belgische Marie Méro. Op de webshop kunnen klanten vanaf nu hun lichaamstype laten analyseren. Op een gepersonaliseerde en gesorteerde productpagina krijgen ze de kledingstukken van de huidige collectie te zien: de kleding die hun lichaamstype het mooist zal flatteren. ,,De livegang van Marie Méro liep rond dezelfde periode als Droomstart. Met die livegang hebben we kunnen bewijzen dat de assumpties die we met Contour Lab in ons hoofd hadden, in de praktijk daadwerkelijk kloppen’’, aldus Christina.
De verwachtingen zijn volgens de ondernemer zelfs overtroffen. ,,Mensen reageren zeer positief op wat wij als service via Marie Méro aanbieden. De conversie is in drievoud omhoog gegaan. Mensen stoppen meer in hun digitale winkelmandje omdat ze dankzij de service vol zelfvertrouwen zitten om aankopen te doen. En - belangrijk - er komt minder terug. Zestien procent minder retour. Op een klant-event georganiseerd met Marie Méro hebben we ook veel mooie feedback gehad. Dingen die beter konden, maar vooral positieve reacties. Daar doen we het voor. Meer zelfvertrouwen en succesvollere aankopen voor de eindconsument.”
Met de AI-tool wil Contour Lab bijdragen aan een duurzamere modesector. Foto: Contour Lab
Data die Contour Lab verzamelt helpt bij samenstellen van collectie
Voor de webwinkel biedt Contour Lab verschillende voordelen, namelijk het mogelijk maken voor het modemerk om de klant inclusiever te bedienen en minder retouren. De data die een modemerk verzamelt helpt bij het samenstellen van een collectie. Het geeft dat modemerk meer inzichten in wie hun reëel kopende klant is, om met die kennis beter tegemoet te komen aan hun kledingbehoefte.
Is een bepaalde pasvorm erg populair? Dan kunnen daar meer exemplaren van worden geproduceerd. Valt de verkoop van een ander kledingstuk of een bepaalde kleur tegen wegens een mismatch met lichaamstype of andere uiterlijke kenmerken van de doelgroep? Dan kan de productie omlaag. Op die manier blijft er veel minder onverkochte kleding over. ‘Fashion waste’, zoals Christina dat noemt. ,,Dat is een enorm duurzaam aspect van wat we doen. Het draagt bij aan de vermindering van de overproductie en massaconsumptie van miskopen.’’
Eerder dit jaar kondigde het softwarebedrijf aan dat het tegen eind 2023 nog tien Belgische en Nederlandse modemerken aan boord wil halen. Hoe staat het met deze ambitie? ,,We zijn op dit moment met vijf partijen in gesprek, waaronder een internationaal merk. B2B-processen gaan altijd traag. Dat is logisch. Maar we gaan proberen de tien te halen, al denk ik dat we in Nederland nog wel een tandje bij kunnen zetten’’, aldus Christina. ,,Door interviews als deze hoop ik dat we opvallen bij Nederlandse partijen, dat ze de voordelen van onze software ook in willen zetten. Denk aan merken als Fabienne Chapot en Claudia Sträter die hun klanten laten stralen, daar kan Contour Lab absoluut bij helpen. Weet je, om écht impact te maken moet je de krachten bundelen. Alleen lukt het niet, je doet het samen.’’
''Wil je verschil maken in de mode-industrie, dan moet je internationaal denken. Daarnaast vind ik het enorm belangrijk te tonen dat vrouwen in startups zeer succesvol kunnen zijn''
Gaat het bedrijf zich ook richten op kleding voor mannen?
Contour Lab richt zich alleen op vrouwen. Gaat dat veranderen? Ook voor mannen biedt de AI-software uitkomst, zou je zeggen. ,,Dat is zeker de bedoeling. We zullen de software in dat geval op een andere manier toepassen dan bij vrouwen. Uit onderzoek weten we dat het consumentengedrag van mannen anders is. Wij willen ervoor zorgen dat ze eenvoudiger kunnen shoppen en dankzij adviezen op het vlak van outfit, kleuren en prints hun aankopen in een keer voor het hele seizoen kunnen doen.’’
Met zulke plannen is interne groei noodzakelijk. Op dit moment wordt het bedrijf gerund door de drie oprichters, maar er wordt gekeken naar nieuwe krachten die Contour Lab nog verder de hoogte in moeten stuwen. ,,Er gebeurt zoveel op het vlak van AI. Dagelijks is er wel iets nieuws. Dan heb je zeker extra expertise nodig om er je voordeel uit te halen. Om je nog verder te brengen als fashiontech-bedrijf.’’
Lees ook: Hoe het duurzame thee-abonnement van Teazie groeit met nog grotere ambities
Steun van startup-accelerators Start it @KBC en Imec.istart
Ook op het investeerdersvlak zitten Christina en haar compagnons niet stil. In 2022 kon Contour Lab al rekenen op de steun van startup-accelerators Start it @KBC en Imec.istart. ,,Met die laatste partij zijn we naar een volgende financieringsronde aan het kijken. Het zal waarschijnlijk een mix worden van verschillende financieringsvormen. Op die manier kunnen we de groei die we voor ogen hebben verder verwezenlijken.’’
Of er ambitie is voor een liaison met de grootste modehuizen in Parijs, Milaan en New York? Uiteraard! ,,Als ondernemer moet je groot durven te dromen. Onze technologie is zeer goed schaalbaar. Internationaliseren is absoluut mogelijk. En wil je verschil maken in de mode-industrie, dan moet je internationaal denken. Daarnaast vind ik het enorm belangrijk te tonen dat vrouwen in startups zeer succesvol kunnen zijn. Dan is ambitie noodzaak en die ambitie is er bij Contour Lab’’, besluit Christina.
Lees ook: Welke stappen hebben Christina (Contour Lab) en Jeffrey (FinBuddy) met hun startup gezet?