Met sportlabel CIRCULR. en inzamelinitiatief ClubHub zet Kim Lammers zich in voor een circulaire, klimaatneutrale sportwereld. Met de productie van circulaire pionnen, bidons, boarding langs het veld, tassen, hesjes en kleding hoopt de startup in 2026 break-even te draaien.
,,Uiteindelijk hopen we dat bedrijven en sportverenigingen gaan inzien wat de voordelen op gebied van duurzaamheid zijn als ze met ons gaan werken’’, aldus Kim. ,,Elk jaar warmt de aarde op, daar mogen we niet van wegkijken. Ik vind het dus een no-brainer voor bedrijven, sportverenigingen en organisaties van sportevenementen om met ons in zee te gaan. De wereld staat in de fik hè?’’
Ik geef nooit op. Die onuitputtelijke drive hebben Floris en Fleur ook
CIRCULR. in een notendop
De ontwikkeling en productie van circulaire grondstoffen, halffabricaten en complete sportieve producten: dat is CIRCULR. in een notendop. In 2024 verkocht het impactbedrijf zo’n 150.000 circulaire pionnen. De voetballers van FC Volendam trainen er dagelijks mee, net als de spelers van de Duitse Bundesligaclub VfL Wolfsburg. De eerste badge van 40.000 circulaire trainingshesjes is nu in productie, bedoeld voor sportverenigingen. Wie wil, kan ze laten bedrukken.
Alle producten zijn voorzien van een digitaal product-paspoort, via een QR-code te bekijken. Daarin staat waar de grondstoffen vandaan komen en hoeveel CO2 is bespaard. Verder werkt CIRCULR. samen met recyclebedrijf CuRe Technology uit Emmen, om polyester sportkleding op dusdanige manier te recyclen dat er straks weer nieuwe sportkleding van gemaakt kan worden. De eerste testresultaten zijn veelbelovend, aldus medeoprichter Floris Verheij. De startup staat bovendien in de finale van Fair Future Challenge, voor groene startups. De prijs: 100.000 euro.
Lees ook: ABN AMRO: ‘Circulaire economie komt moeizaam van de grond’
Hét circulaire label van de sportwereld
CIRCULR. – in 2022 opgericht door Kim Lammers, Floris Verheij en Fleur Nijland - moet hét circulaire label van de sportwereld worden. De voormalige tophockeyer is het uithangbord van CIRCULR. Als onderdeel van de Gouden Generatie speelde Kim 200 officiële interlands en scoorde ze 124 doelpunten voor de Nederlandse vrouwenploeg. Daarnaast speelde ze 17 seizoenen voor Laren.
Als zelfstandig ondernemer is ze al twintig jaar actief als coach op het gebied van persoonlijk leiderschap en persoonlijke ontwikkeling. Kim verzorgt lezingen en dagvoorzitterschappen, is presentator bij Ziggo Sport en heeft een wekelijkse column in het Noordhollands Dagblad. Als hockeyer werd ze geroemd om haar neusje voor de goal en enorme gedrevenheid.
Wat Kim als ondernemer heeft geleerd van haar periode als topsporter? ,,Mijn onuitputtelijke drive iets te laten slagen. Als hockeyer kreeg ik zo vaak nee te horen, daarom heb ik me zo vaak moeten bewijzen. Ik geef nooit op. Die onuitputtelijke drive hebben Floris en Fleur ook.’’
Hockeysticktas van gerecycled vilt
Het was Floris die op het idee kwam een hockeysticktas van gerecycled vilt te maken. Hij deed dat naast zijn baan. Kim: ,,Ik ken Floris al jaren, als goede vriend van mijn tweelingbroer. Floris liet me die hockeytas zien en hij dacht: Kim heeft een enorm netwerk in die sportwereld, misschien kan ze iets betekenen. Heel eerlijk: ik vond het geen mooie tas, maar ging wel aan op zijn verhaal. Zo is het begonnen.’’
Op het gebied van duurzaamheid heeft Kim zich bovendien laten inspireren door haar vrouw. ,,Zij heeft een Fairphone en gaat met een knijper de straat op om vuil op te rapen. Zij gaf mij het goede voorbeeld. Door de samenwerking met Floris en Fleur ben ik me verder gaan verdiepen in reststromen van sportkleding en -accessoires. Daar ben ik van geschrokken. Het gaat om miljoenen kilo’s per jaar. Want wanneer sponsorcontracten tussen verenigingen en bedrijven aflopen of wanneer die spullen zijn afgedragen, belandt het meestal in verbrandingsovens.’’
,,Ieder weldenkend mensen beseft dat dat niet kan. We willen en moeten naar een klimaatneutrale wereld. De aarde warmt op, de wereld staat in de fik, letterlijk en figuurlijk. Zo is CIRCULR. ontstaan. Iemand moet er mee beginnen, toch? We willen een rimpeleffect creëren en zijn vanuit een passie voor een duurzamere sportwereld begonnen. We begonnen op hele kleine schaal en lieten tassen, sweaters en T-shirts van gerecycled materiaal maken, om die binnen ons netwerk te verkopen.’’
We hebben inzamelboxen en displays ontwikkeld voor sportverenigingen en commerciële partijen zoals fitnessclubs
Het inzamelinitiatief ClubHub
Voor een circulair systeem is gescheiden inzameling van producten onmisbaar. Zo is het inzamelinitiatief ClubHub ontstaan, zegt medeoprichter Floris. ,,We hebben inzamelboxen en displays ontwikkeld voor sportverenigingen en commerciële partijen zoals fitnessclubs. Daar zijn we in mei vorig jaar mee begonnen. Deze inzamelboxen staan intussen bij tachtig sportverenigingen, eind 2025 moeten dat er tussen de 250 en 500 zijn. En in 2030 minimaal 2000.’’
,,Verenigingen betalen er niks voor, zo staat een beperkte clubkas circulariteit niet in de weg. Om ClubHub kostendekkend te maken, werken we met een Vrienden-concept voor bedrijven, producenten en merken die zich in willen zetten voor een groenere sportwereld. Zij komen ook met hun naam op de display en het online platform te staan. Onder andere DHL, Vriendenloterij, Eurobottle, KAV autoverhuur, Milieuservice Nederland en The Indian Maharadja hebben zich aangesloten. En we zoeken altijd meer.’’
Startkapitaal voor CIRCULR.
CIRCULR. – gehuisvest in Weesp - haalt de in onbruik geraakte sportkleding en -materialen zoals bidons zelf op. Deze worden gesorteerd en gaan vervolgens naar de verschillende recyclingbedrijven, die het weer tot grondstof verwerken voor nieuwe sportkleding en -materialen. Deze manier gaat verspilling tegen, beperkt de uitstoot van CO2, vermindert energieverbruik en bespaart miljoenen liters water, aldus Floris.
Startkapitaal voor CIRCULR. is in de beginfase door Floris en Fleur geregeld door overwaarde uit hun huis op te nemen. Inmiddels is er ook een investeerder aan boord die sterk in CIRCULR. gelooft. Hierdoor kon de onderneming begin 2024 starten met opschalen. Op dit moment verkoopt CIRCULR. onder meer pionnen die zijn gemaakt van oude pionnen en bidons, gerecyclede sportkleding, sportsokken, tassen en bidons. Vanaf april start de verkoop van trainingshesjes. De startup werkt intussen ook samen met kledingmerken als The Indian Maharadja, JDH, Velor en Pure Waste aan circulaire collecties en projecten.
We zoeken zeer nadrukkelijk de samenwerking op met recyclingbedrijven, producenten, sportmerken, retailers, verenigingen, bonden en het bedrijfsleven
Wielren- en hardloopshirtjes, sweaters en hoodies
Het jonge bedrijf hoopt partner te worden van grootschalige sportevenementen, denk aan marathons waar deelnemers vaak een shirtje van het evenement krijgen. Intussen is er ook een groeiend aantal bedrijven dat circulaire sportkleding van CIRCULR. aanschaft. Het gaat inmiddels om vele duizenden wielren- en hardloopshirtjes, sweaters en hoodies.
Kim hoopt dat het uiteindelijk een no-brainer wordt voor bedrijven, sportverenigingen en organisaties van sportevenementen om met CIRCULR. in zee te gaan. ,,Kijk, circulariteit is een teamsport, we kunnen het niet alleen. We zoeken zeer nadrukkelijk de samenwerking op met recyclingbedrijven, producenten, sportmerken, retailers, verenigingen, bonden en het bedrijfsleven.’’
Noodzaak voor circulaire en klimaatneutrale wereld
Als Nederlands merk zou Kim het fantastisch vinden wanneer NOC*NSF in zee gaat met CIRCULR. ,,Ik weet niet of we de Olympische Spelen 2028 in Los Angeles halen, maar hoe gaaf zou het zijn dat de kleding van TeamNL is voorzien van ons sportlabel CIRCULR. De sporters dragen dat als ze door het Olympisch dorp lopen, maar ook wanneer ze op tv worden geïnterviewd.’’
Kim vertelt veel en graag over de noodzaak voor een circulaire en klimaatneutrale wereld. ,,We moeten naar een andere mindset. Je kunt simpelweg geen trainingshesjes meer voor een paar euro kopen en die na twee jaar in de verbrandingsoven gooien. Ik merk dat sommige mensen ons zien als een goed doel, als een soort liefdadigheidsinstelling. Dan denk ik: hoezo? We zijn een bedrijf. Een impactgedreven bedrijf. Een commerciële organisatie dus, maar wel met een hele duidelijke missie.’’
Lees ook: Modestartup New Optimist brengt duurzame, sociale en lokale kleding in de rekken