Nieuws Groei
Crisp rondt overname Eetfabriek af en blijft doorgroeien in turbulente wereld van knettervers eten
Crisp blijft ook in deze uiterst onrustige wereld dapper doorgroeien. De online supermarkt-app ‘voor knettervers eten’ heeft de overname van Eetfabriek afgerond, en gebruikt 75 miljoen euro groeigeld, dat in de laatste financieringsronde werd opgehaald voor het versterken van onder andere de Belgische activiteiten.

Oprichter en ceo van Crisp Tom Peeters zorgt dat de online supermarkt blijft groeien. Foto: Crisp
Tom Peeters, de ceo van Crisp, meldt dat de boze economische buitenwereld (nog) geen grip heeft op zijn onderneming. Hij haalt daarvoor het recente onderzoek van McKinsey ‘Hungry and confused: The winding road to conscious eating’ aan. In het rapport staat dat de behoefte aan gezond eten een topprioriteit blijft bij consumenten. De McKinsey-onderzoekers: ‘We ontdekten dat bewust eten een blijvertje is. Bewuste consumenten melden dat ze verser, gezonder voedsel eten, vooral verse producten en voedsel zonder kunstmatige ingrediënten.’
Door gekozen businessmodel vaart Crisp wel
,,Wij signaleren dezelfde trend”, begint Peeters (38). ,,Ook in het veranderende economisch klimaat blijft vers en bewust eten belangrijk, al wordt het steeds complexer om dit bereikbaar te houden.”
Peeters zegt dat het gekozen businessmodel - vanaf de start in 2018 - ervoor zorgt dat Crisp zich kan blijven ontwikkelen. ,,Crisp biedt dus dat gezond en verse eten. Maar door de korte keten en een energie-efficiënte infrastructuur zonder winkels kunnen we ook de wereldwijde stijging van grondstofprijzen en energiekosten opvangen.”
Lees ook: Het geheim van Seasogood: de tonijn was tonijnvrij, maar niemand die het doorhad
Door de afgeronde overname van de Eetfabriek uit Zwanenburg is Crisp nu ook in staat om kant-en-klare maaltijden te leveren. Peeters: ,,Met de integratie van Eetfabriek hebben we een volledig eigen keuken. Eetfabriek was al jaren vaste leverancier bij Crisp en samen hebben we dit kanaal nu opgeschaald van plek 21 naar de top-3 grootste lokale bronnen die aangeboden worden via onze app.”
"Met de integratie van Eetfabriek hebben we een volledig eigen keuken"
Met de 75 miljoen euro, dat onder andere komt van Adriaan Mol (oprichter Mollie), Sander van der Laan (voormalig CEO Action en Albert Heijn) en Joes Daemen (oprichter Somerset Capital Partners), wil het bedrijf impact maken bij onze Zuiderburen. ,,Sinds de lancering in juni in de Belgische markt groeit Crisp ook daar exponentieel”, aldus Peeters. ,,Alleen al in de afgelopen vier weken verdubbelde de online versmarkt weer in bestellingen. In België, maar ook in Nederland bezorgen we met een eigen vloot, die toegroeit naar 100 procent elektrische bezorging.”
Lees ook: Onlinesupermarkt Crisp haalt miljoenen op bij Nederlandse investeerders