Nieuws Groei

Deelnemer Dragons' Den weigert comfortabele pumpkoers te veranderen

Een goede ondernemer is eigenwijs. Juliette de Vries is naar eigen zeggen de overtreffende trap van eigenwijs. Het heeft haar veel gebracht in haar zakelijk leven. In Dragons’ Den zorgde het er echter voor dat ze geen investeerders wist te verleiden met haar pitch over comfortabele pumps. ,,Dit is mijn second Tour of Duty. Ik wil doen wat ik leuk vind.”

Robbert Daalder | Foto: Nadja Willems 24 mei 2020

Deelnemer dragons den weigert comfortabele pumpkoers veranderen

In de tv-aflevering van zondagavond was te zien dat de 63-jarige De Vries met comfortabele pumps in de spotlights van Dragons’ Den verscheen. Liefst 35 jaar lang was ze eigenaresse van een hospitalitybureau en in al die jaren heeft ze ‘duizenden vrouwen horen klagen’ over hoeveel pijn het dragen van pumps kan doen. Ze besloot daarom zelf hakken te maken die wél een hele dag lekker zitten.

Het geheim van haar Feraggios zit ‘m in de zolen die in de pumps liggen. ,,Die zijn gemaakt van memory foam”, legt de ondernemer uit Amstelveen uit. ,,Het probleem met pumps is dat de bal van je voet steeds meer pijn gaat doen naarmate je ze langer draagt. Er stroomt geen bloed meer doorheen en er ontstaat een dood gevoel. Memory foam vormt zich telkens naar je voet en dus wordt deze iedere keer opnieuw gestimuleerd.”

Pumps van Feraggio met externe expertise naar volgende fase brengen

In haar jacht op een investeerder vroeg ze 200.000 euro voor een bedrijfsaandeel van tien procent. ,,En het gaat mij vooral om de expertise van de investeerder’, vertelde ze voorafgaand aan haar pitch. ,,Ik ben oud genoeg om te weten wat ik kan, maar ook wat ik niet kan. En dat is Feraggio naar een volgende fase brengen. Die 200.000 euro wil ik gebruiken voor marketing en het opzetten van een distributiekanaal.”

Deelnemer dragons den pumpkoers

Geen investeringsdeal na in de wind geslagen advies van dragons Plessen en Schoen

Dragons Nikkie Plessen en Pieter Schoen waren enthousiast over de schoenzool, maar vroegen De Vries of ze afstand wilde doen van de pump die ze erbij verkoopt. De schoen met zool kost de klant 365 euro en dat vonden de investeerders te veel. ,,Focus op het voetbed en laat de hak vallen. Anders ga je het gevecht van je goedkopere concurrenten met hetzelfde model hak niet winnen", adviseerde Plessen. De Vries weigerde daarin mee te gaan.

"Ik wil helemaal geen losse zooltjes verkopen. Dat kan iedereen."

Juliette de Vries, oprichter Feraggio

Het gevolg: alle vijf de investeerders zagen af van een deal. Maar wat als ze haar pitch opnieuw zou mogen doen? Zou ze het dan anders aanpakken? ,,Zeker niet. Voor mij blijft alles hetzelfde. Het gaat om comfortabele hakken als geheel. En die wil ik ten koste van alles in allerlei varianten blijven aanbieden. Ik wil helemaal geen losse zooltjes verkopen. Dat kan iedereen. Na mijn hospitality-avontuur is dit mijn second Tour of Duty. Ik wil nu doen wat ik leuk vind. Natuurlijk is het belangrijk om geld te verdienen, maar het belangrijkste voor mij is dat ik energie haal uit de dingen die ik doe. Precies zoals het nu gaat.”

Het is inmiddels vier jaar geleden dat Feraggio het levenslicht zag. ,,In het begin kochten we een compleet product van de fabriek; wij leverden het model, zij maakten het. Inmiddels kopen we alle componenten zelf in zodat we een strakke supply chain hebben, gegarandeerd zijn van leveringen en de inkoopkosten kunnen verlagen."

Bedrijfsvoering rond comfortabele pumps van Feraggio 'steeds gestroomlijnder'

Zo is het bedrijf overgestapt op producten die uit de buurt van de fabriek komen om te kunnen besparen op verzendkosten. Steeds meer componenten van de schoen worden exclusief gemaakt doordat ze er patent voor aanvragen. ,,Het gaat allemaal steeds gestroomlijnder."

De Vries: 'We voldoen met Feraggio aan belangrijke voorwaarde investeerders'

,,Dit is een bedrijf dat al ‘klaar’ is en dat is een belangrijke voorwaarde voor investeerders. Dat weet ik uit eigen ervaring omdat ik na de verkoop van mijn eerste bedrijf ook actief was als investeerder. In mijn eigen schoenenbedrijf heb ik bijna 500.000 euro gestoken en inmiddels hebben we alles op de rit om op te kunnen schalen. Mensen zijn gek op deze schoenen, we hebben er in totaal al ruim 2000 verkocht en afgelopen jaar draaiden we 400.000 euro aan omzet.”

Onderzoek bepaalt of prijs Feraggio-pump blijvend wordt verlaagd

Die 2000 paar wist ze onder andere te verkopen door te luisteren naar dragon Pieter Schoen. Hij was degene die adviseerde om de verkoopprijs naar beneden bij te stellen. Ze deed het in de vorm van een mega-sale. ,,Dit vooral om van de slow-moving stock af te komen. De verkoop liep zoals gewenst en om te kunnen achterhalen waarom klanten nu wel opeens massaal kochten, deden we een onderzoek. Consumeerden ze nu opeens omdat het een stuk goedkoper was of omdat ze vonden dat ze niet genoeg waar voor hun geld kregen?"

,,De resultaten van het onderzoek verwacht ik binnenkort. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen of we de prijs blijvend verlagen. Hier moet je alleen wel mee oppassen. Wie de prijs van zijn artikel verlaagt, kan ‘m vervolgens niet meer verhogen.”

"Soms is het wel eens lekker als je volledig wordt afgekraakt. Daar kun je alleen maar van leren"

Ze noemt de mega-sale een waardevolle zet. Hetzelfde geldt voor haar deelname aan Dragons’ Den. Ze is blij tegenover investeerders te hebben gestaan die haar kritische vragen stelden. ,,Het is wel fijn om mensen om je heen te hebben die het altijd met je eens zijn, maar soms is het wel eens lekker als je volledig wordt afgekraakt. Daar kun je alleen maar van leren. Je gaat toch anders tegen je bedrijf aankijken.”

Feraggio: mogelijk alsnog andere investeerder

Of het lessen zijn waarmee De Vries en Feraggio de gewenste volgende fase in kunnen gaan, zal de tijd leren. Feit is wel dat ze dicht bij een overeenkomst is met een investeerder.

,,De dag na de opname van Dragons’ Den zat ik met een andere investeerder om tafel en dat klikte wel. We hadden al aardig wat op papier staan, totdat de coronacrisis begon. De werkzaamheden staan daardoor even on-hold omdat we in deze tijd geen zaken kunnen en willen doen met retailers, fabrikanten of andere partijen die getroffen kunnen worden door de crisis. Zodra de storm straks weer is gaan liggen, pakken we de draad weer op.”

Dragonsden televisie

In Dragons’ Den krijgen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan vijf van de meest succesvolle zakenmensen van ons land. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeren met hun eigen geld.

Dragons’ Den is te zien op zondag om 21.30 bij WNL op NPO1 en op NPO Start.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.