Nieuws Groei

Delfts bedrijf Orange Pearl slaat wereldwijd vleugels uit

Met een groot diner in de Oude Kerk trok Orange Pearl onlangs de aandacht. Het succesvolle bedrijf profileert zich echter nauwelijks in Delft. ,,Wij halen 90 procent van onze omzet uit de rest van de wereld.'' Dat schrijft het AD.

Carel van der Velden | Foto: Fred Leeflang 19 mei 2017

Orange Pearl Delft

De bedrijfsnaam verwijst duidelijk naar Delft, de stad van Oranje en Johannes Vermeer, de schilder van Het meisje met de parel. Delft is tegelijkertijd belangrijk en onbelangrijk, zegt Floris Koumans (50). Hij is de oprichter van Orange Pearl, dat zich onder meer toelegt op gezondheid en lifestyle.

,,We halen onze mensen wel hier naartoe, zoals onlangs, toen onze zakenrelaties elkaar hier ontmoetten. Maar tegelijkertijd is Delft voor onze business niet belangrijk. Wij halen 90 procent van onze omzet uit de rest van de wereld.'' Orange Pearl is in Delft zelfs geen bekende naam. Wellicht omdat het bedrijf met vijftig medewerkers op het Delfttechpark allerlei verschillende merknamen hanteert.

Taboeproducten

Het bedrijf is onder meer groot in wat Koumans 'taboeproducten' noemt. Onder de merknaam BioClin worden medicijnen verkocht die helpen tegen geïrriteerde schaamlippen, vaginale jeuk en een branderige vagina. Orange Pearl verkoopt ook medicijnen tegen menstruatiepijnen en klachten die samenhangen met de menopauze.

Hoe kwam u als man op het idee om zich in vrouwenproducten te specialiseren?

,,Grote farmaceutische bedrijven zijn heel machtig. Ik zocht een markt waar ik niet kapot gemaakt kan worden door de grote boze wolven. Mijn voordeel? In die boardrooms van de grote farmaceuten gaan mannen niet over vaginale problemen praten. Hun medicijnen op dit terrein waren niet adequaat. Ik ontdekte letterlijk een gat in de markt.''

U was 23 toen u met dit bedrijf begon. Ik neem aan na een studie geneeskunde?

,,Nee, na mijn middelbare school (het Grotius College, red.) vertrok ik naar Griekenland om visser te worden. Dat klinkt romantischer dan het is. 's Winters stormde het op zee en zat ik weggedoken op een klein strandje. Ik bedacht: Als ik mijn dromen wil verwezenlijken, dan moet ik ondernemer worden.''

Hoe kwam u in de medische sector terecht?

,,Mijn vader was chirurg en mijn moeder was medisch bioloog. Mijn moeder is mijn belangrijkste adviseur. Zij is ook gaan meewerken in het bedrijf. Met haar drink ik een flesje wijn en praat ik. Zo ontstond het idee voor deze producten, die in Delft zijn ontwikkeld en puur natuurlijk zijn. Dat was een goed idee. Vrouwen kopen veruit de meeste gezondheidsproducten. Ook voor de rest van het gezin.''

U heeft kritiek op de farmaceutische industrie, maar u heeft ook weinig op met homeopathie.

,,Ik vind dat medicijnen een bewezen werking moeten hebben. Onze producten zijn gecertificeerd en worden ook vergoed door zorgverzekeraars. Homeopathische middelen hebben dat niet. De grote farmaceuten zijn op hun beurt vooral bezig hun medicijnen uit te melken, die veelal uit de jaren 60 en 70 stammen. Met hulp van Brussel overigens. Die verzinnen regels waar het draad van een telefoon aan moet voldoen. Terwijl een telefoon natuurlijk helemaal geen draad meer heeft. Ze blokkeren de vooruitgang.''

U wilt heel succesvol zijn en de wereld daadwerkelijk beter maken. Hoe zit dat?

,,Ik heb een missie. Een begrip als omzet zegt me eerlijk gezegd niet zoveel. Het gaat om toegevoegde waarde. Zo hebben we een volwaardig alternatief ontwikkeld voor antibiotica. Het heet 2QR, een innovatie om bacteriële problemen op te lossen. Het bevat een extract uit de werkzame bestanddelen van een specifieke aloë-plant. Ik vind dat heel belangrijk, want de groeiende resistentie tegen traditionele antibiotica is een grote bedreiging voor de mensheid. Groter dan IS, groter dan de Klimaatcrisis.''

Dat zijn onheilspellende woorden. Die nogal afwijken van gangbare geluiden.

,,Afwijken is belangrijk. Het is zelfs een van de kernwaarden waar wij mensen op aannemen. Dare to be different, durf anders te denken. Verder geloven we sterk in eerlijke relaties, gebaseerd op een vriendschap. Wij gaan niet met een of andere klootzak werken. Het leven is te kort om met vervelende mensen om te gaan.''

In die boardrooms van de grote farmaceuten gaan mannen niet over vaginale problemen praten

Floris Koumans, Orange Pearl