Nieuws Groei

Deze startup maakt de ov-chipkaart overbodig

Om het reizen met het ov gemakkelijker te maken voor de niet-forenzen opent Tranzer vandaag de digitale deuren. Het bedrijf van Paul Rooijmans werkt als platform om ov reizen te plannen en met één druk op de knop voor alle aanbieders de kaartjes te kopen. Ondertussen praat de oprichter met vervoerders in Londen over uitbreiding en is er een investering van internationale ov-gigant Transdev.

Tijmen de Groen 6 december 2017

ANP 28143057 robinvanlonkhuijsen

“Het idee ontstond toen ik twee jaar geleden in Dublin een afspraak had bij een busmaatschappij in Dublin”, aldus Rooijmans. “Dan wil je vanaf het vliegveld ook eigenlijk de bus pakken naar dat bedrijf. Maar hoe werkt dat in Ierland? En wanneer moet je uitstappen in een land dat je niet kent? Dat heb ik drie keer aan de buschauffeur moeten vragen.”

Doelgroep

Met Tranzer wil Rooijmans de ongemakken van de onregelmatige ov-gebruiker en toeristen weghalen door via één app kaartjes te verkopen voor alle ov-aanbieders. Ook kun je er direct een taxi mee bestellen. Tegelijkertijd laat de applicatie zien wie, wanneer je uit ,en over, moet stappen. Na aanschaf van een kaartje krijg je een zogeheten QR-code, die kunnen de conducteurs scannen bij een controle. Ook zijn de codes te gebruiken om de gesloten poortjes op NS-stations te openen.

Rooijmans rekent voor dat er zo’n 8 miljoen Nederlanders minimaal twee keer per jaar met het openbaar vervoer gaan. Twee miljoen daarvan doen dat regelmatig en weten precies hoe ze van A naar B komen. Die overige miljoenen lopen met enige regelmaat tegen vragen aan. Dat is de doelgroep van Tranzer volgens Rooijmans, ‘samen met de miljoenen toeristen die ieder jaar langskomen’.

Eerste doel voor het bedrijf in Nederland is om meer dan 100.000 transacties per maand te behalen. Lijkt veel, en dat is het ook geeft de oprichter toe. “Maar bedenk wel dat de NS 1,2 miljoen reizen per dag verkoopt. En de GVB (vervoerder in Amsterdam, red) zeker zoveel in de hoofdstad.”

https://youtu.be/FqhjuWeto-w

Verdienmodel

Met die 100.000 reizen per maand weet het bedrijf ‘een kleine winst’ te maken volgens Rooijmans. Nu betaal je nog 50 cent (betaling via Ideal) of 75 cent (creditcard) per reis. Bij de aanbieders betaalt Tranzer nu nog de normale verkoopprijs voor de tickets. Op termijn hoopt Tranzer in overleg met de vervoerders korting te krijgen. Daarover zijn momenteel gesprekken gaande met onder andere de NS.

Deals

Om samen te werken met de vervoerders heeft Rooijmans afspraken met de meeste grote vervoerders van Nederland. Dat is in zijn ogen geen Calimero-achtige ‘zij zijn groot en wij zijn klein’ verhouding. ‘De vervoerders zouden het liefste alle communicatie via hun eigen app laten verlopen. Net als hotels dat zouden willen. Maar die laatste zijn er ook achter dat ze niet via platformen als Booking en Trivago kunnen, om gemakkelijk bij de gebruiker te komen.’

Met de vele vervoerders zijn al afspraken. Toch zijn nog niet alle kaartjes vanaf vandaag te koop via Tranzer. Bij de RET (vervoerder in Rotterdam) moeten bijvoorbeeld eerst de metropoortjes aangepast worden. Dat gebeurt na een aanpassing van de metropoortjes in de loop van volgend jaar.

Contacten

Wie naar Rooijmans luistert, hoort dat hij het binnenhalen van samenwerkingen als een peulenschil doet klinken. Dat heeft ongetwijfeld met zijn eigen voorgeschiedenis en carrière te maken. Na een periode voor de NS te hebben gewerkt was hij lead architect van de OV Chipkaart.

Ondanks zijn kennis van het Vaderlandse betaalsysteem in het openbaar vervoer is Tranzer er doelbewust niet omheen gebouwd. De ambities gaan stevig de landsgrenzen over.

Transdev

Om internationaal te kunnen opereren heeft het Franse ov-bedrijf Transdev dit jaar geïnvesteerd in Tranzer. Hoe belangrijk een goed gekozen investeerder voor je kan zijn, zou deze investering kúnnen bewijzen. De Fransen hebben in Nederland Conexxion, maar zitten in totaal in 19 verschillende landen. Een potentieel ideaal vehikel voor Rooijmans en consorten om mee te groeien.

Groei

Voordat de vervoerders een internationale expansie kunnen bewerkstellingen is het tijd om de Nederlandse markt te veroveren. De grootste uitdaging daarbij is een bekend klinkend fenomeen: ‘om het schaalbaar te maken moeten we de juiste mensen hebben. We hebben ontwikkelaars nodig voor de achterkant van de site (back-end developers, red.) en mensen die de app eenvoudig te gebruiken houden voor gebruikers (ux designers, red.)’.